يک مطالعه جديد اين فرض را که افزايش سلاح هاي شخصي در هر کشور منجر به امن تر شدن آن در مقايسه با کشورهايي مي شود که مالکيت سلاح در آنجا کمتر است، به کلي باطل مي کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگارانبه نقل از روزنامه گاردين؛ پزشکان آمريکايي در گزارشي که روز چهارشنبه در نشريه معتبر طب پزشکي منتشر شد،‌ اعلام کردند که داشتن سلاح موجب امنيت بيشتر يک ملت نمي شود. آنها براي اثبات ادعاي خود ميزان تلفات مرتبط با سلاح گرم را در کشورهايي که بسياري از مردم آنها سلاح دارند با ميزان تلفات در کشورهايي که مردم به ندرت سلاح در اختيار دارند،  مقايسه کردند.

آنها مي گويند، يافته هايشان مغاير با اين عقيده ديرينه در ميان بسياري مردم آمريکا است که سلاح موجب امن تر شدن يک کشور مي شود. برعکس،‌ آمريکا که در ميان کشورهاي جهان بيشترين سلاح را به ازاي هر فرد دارد، بالاترين ميزان مرگ و مير ناشي از سلاح گرم را دارد. حال آنکه ژاپن با پايين ترين ميزان مالکيت سلاح در ميان شهروندان آن کمترين تلفات را بر اثر سلاح گرم دارد.

نتايج اين مطالعه قرار بود اواخر اين هفته منتشر شود اما تيراندازي اخير در پايگاه نيروي دريايي آمريکا در واشنگتن منجر به تسريع در انتشار آن شد.به گفته نويسندگان اين گزارش، دويست سال در مورد اين سوال بحث بوده است که آيا مالکيت سلاح مي تواند يک عامل حفاظتي براي مردم در برابر جرم باشد و احتمال کشته شدن آنها را کاهش دهد؟
به گفته آنها، در يک طرف اين استدلال مطرح است که قوانين کنترل سلاح نقض حق دفاع از خود و حقوق مردم در قانون اساسي آمريکا است و هيچ شاهدي وجود ندارد که ممنوع کردن سلاح هاي تهاجمي منجر به کاهش جرم خواهد شد. در طرف ديگر اين ديدگاه مطرح است که کمتر بودن سلاح هاي گرم ميزان جرم را کاهش و کلا امنيت را افزايش مي دهد.

پزشکان در اين مطالعه اطلاعات مربوط به بيست و هفت کشور توسعه يافته و آمار سازمان جهاني بهداشت و نهادهاي معتبر ديگر از مرگ و مير شهروندان را جمع آوري و بررسي کردند. آنها همچنين اطلاعات موجود در سازمان ملل درباره ميزان جرم و جنايت را به عنوان شاخصي براي امنيت هر کشور مورد تحليل قرار دادند و به اين نتيجه رسيدند که سلاح بيشتر به معناي مرگ بيشتر است.طبق اين گزارش، بين تعداد سرانه سلاح در هر کشور و ميزان مرگ و مير مرتبط با سلاح گرم ارتباط چشمگيري وجود دارد.
 
در حاليکه در بسياري خشونت هاي مسلحانه در آمريکا مشکلات رواني يکي از علل اصلي عنوان شده است، اين گزارش نشان داد، ميزان بالاي بيماري روحي در هر کشور پيش بيني کننده بالاتر بودن مرگ ناشي از سلاح نيست.پزشکان در اين گزارش نتيجه گيري کرده اند که ارتباط بين سلاح گرم و ميزان مرگ و مير گرچه يک رابطه علت و معلول نيست، به نظر مي رسد فراواني دسترسي به سلاح  مرگ  مرتبط با سلاح گرم را افزايش مي دهد. از طرف ديگر، ميزان بالاي جرم ممکن است با ايجاد تشويش و هراس وسيع موجب شود مردم خود را مسلح کنند و مالکيت سلاح افزايش يابد که به نوبه خود دسترسي به سلاح را راحت تر مي کند. اين دور باطل مي تواند کم کم وضعي را به وجود آورد که هم اکنون آمريکا گرفتار آن است.
برچسب ها: آمریکا ، سلاح ، استفاده
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار