تشکیل جلسه سازمان منع تسلیحات شیمیایی درباره سوریه

سازمان منع تسلیحات شیمیایی (OPCW) می‌گوید، به منظور بحث و تبادل نظر درباره طرح امریکا و روسیه درباره سلاح‌های شیمیایی سوریه، در روزهای آتی تشکیل جلسه خواهد داد.


به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پرس تی وی ، مایکل لوهان Michael Luhan ، سخنگوی "سازمان منع تسلیحات شیمیایی" اعلام کرده است، این نشست ساعت ۱۰:۰۰ صبح یک‌شنبه (۲۲ سپتامبر) به وقت محلی (۰۸:۰۰ به وقت گرینویچ) برگزار خواهد شد.
شورای سازمان او.پی.سی.دابلیو که ۱۴ عضو دارد، قرار است در این نشست درباره طرح توافقی واشنگتن-مسکو برای نابودی ذخایر تسلیحات شیمیایی سوریه گفت‌وگو کنند.
وزیران امور خارجه امریکا و روسیه روز شنبه (۱۴ سپتامبر، ۲۳ شهریور)، بعد از سه روز مذاکرات فشرده در ژنو در طرحی شش ماده‌ای، توافقات خود را برای نابودی تسلیحات شیمیایی سوریه تبیین کردند.
"سازمان منع تسلیحات شیمیایی" مسئولیت روند اجرایی "کنوانسیون تسلیحات شیمیایی»"(CWC) را که سوریه با پیوستن به آن موافقت کرده است، به عهده دارد.
سفیران کشورهای مختلف به همراه نمایندگان دیپلماتیک در لاهه از اعضای "شورای اجرایی سازمان منع تسلیحات شیمیایی" به شمار می‌آیند.
بر مبنای طرح شش ماده‌ای توافق واشنگتن و مسکو، دولت سوریه باید در یک هفته (تا روز شنبه) فهرست جامعی از ذخایر سلاح‌های شیمیایی خود ارائه دهد، میزان و نوع تسلیحات شیمیایی سوریه مشخص شود و به سرعت تحت کنترل جامعه بین‌المللی قرار گیرد، تدابیر فوق‌العاده‌ای بر مبنای ان.پی.تی برای نابودی سریع این تسلیحات اتخاذ شود و سوریه امکان دسترسی فوری و نامحدود بازرسان را به محل سلاح‌ها فراهم کند. 
وزیران خارجه امریکا و روسیه همچنین در تبیین اصول دیگر این توافق‌نامه، بر لزوم نابودی هرگونه تسلیحات شیمیایی سوریه تا اواسط سال ۲۰۱۴ میلادی تاکید کردند، سازمان ملل را مسئول پشتیبانی تدارکاتی این طرح شش ماده‌ای دانستند و افزودند، روند اجرای این طرح طبق فصل هفتم منشور سازمان ملل پیش خواهد رفت.
در همین حال، بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، هجده سپتامبر، تصمیم خود برای نابودی زرادخانه تسلیحات شیمیایی این کشور را مؤثر از پیشنهاد روسیه دانست و تاکید کرد، این تصمیم‌گیری هیچ ارتباطی با تهدیدات جنگی امریکا علیه سوریه ندارد.
اسد تصریح کرد: سوریه هرگز تسلیم تهدید نمی‌شود. ما در واقع به ابتکار روسیه و بر مبنای نیازها و باورهای خود پاسخ داده‌ایم.
سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در همان روز اعلام کرد، مسکو اطلاعات فراوانی در اختیار دارد که نشان می‌دهد، مخالفان مورد حمایت خارج در سوریه همواره به دنبال تحریک کشورهای خارجی برای حمله به این کشور عربی بوده‌اند.
امریکا و متحدان آن، هم سو با ادعای معارضان سوریه، دولت این کشور را به دخالت در حمله مرگبار شیمیایی ۲۱ آگوست به حومه دمشق، پایتخت سوریه، متهم کرده‌اند.
این درحالی است که سوریه این ادعا را به شدت رد کرده و آن را بخشی از تلاش شبه نظامیان مورد حمایت خارج برای پیشبرد دخالت نظامی علیه این کشور عربی دانسته است.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار