خبرگزاری رویترز در گزارشی از وین به قلم فردریک دال نوشت:

آژانس از کره شمالي خواست رئاکتور توليد پلوتونيوم خود را راه اندازي نکند

کشورهای عضو آژانس بین المللی انرژی اتمی روز جمعه از کره شمالی خواستند از هرگونه اقدام برای راه اندازی مجدد رئاکتوری که با استفاده از آن قادر به تولید پلوتونیوم برای ساخت بمب خواهد بود ، خودداری کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل ازرویترز؛این درخواست پس از انتشار گزارش هایی مطرح شد مبنی بر اینکه این کشور منزوی آسیایی ممکن است چنین کاری را انجام داده باشد.

کره شمالی ماه آوریل اعلام کرد رئاکتور تحقیقاتی قدیمی خود را در مجتمع هسته ای یونگ بیون مجددا راه اندازی خواهد کرد اما تاکید کرد این کشور به دنبال یک توانایی بازدارنده است.
یک موسسه تحقیقاتی در آمریکا و همچنین یک مقام آمریکایی اوایل این ماه اعلام کردند تصاویر ماهواره ای نشان می دهد کره شمالی این رئاکتور را مجددا فعال کرده است.

موسسه آمریکا - کره دانشگاه جان هاپکینز اعلام کرد تصاویر ماهواره ای که 31 اوت به دست آمده است دود سفید رنگی را نشان می دهد که از ساختمانی در نزدیکی رئاکتور پنج مگاواتی تولید پلوتونیوم در مجتمع هسته ای یونگ بیون کره شمالی خارج می شود.

نیک هانسن و جفری لویس از محققان موسسه آمریکا - کره دانشگاه جان هاپکینز در گزارشی که در وبلاگ این مرکز منتشر شده است نوشتند این تصاویر ماهواره ای نشان می دهد کره شمالی ظاهرا این رئاکتور را وارد مرحله عملیاتی کرده است.

در این گزارش آمده است کره شمالی با استفاده از این رئاکتور قادر خواهد بود سالانه شش کیلوگرم پلوتونیوم تولید کند و این مسئله به پیونگ یانگ امکان خواهد داد ذخایر تسلیحات هسته ای خود را به آرامی افزایش دهد.

کشورهای عضو آژانس بین المللی انرژی اتمی در نشست سالانه آژانس قطعنامه ای را بطور اجماع تصویب کردند که در آن درمورد فعالیت های هسته ای کره شمالی به شدت ابراز تاسف و نگرانی شده است.

در این قطعنامه همچنین از کره شمالی درخواست شده است هرگونه اقدام را برای راه اندازی مجدد این رئاکتور و همچنین توسعه تاسیسات هسته ای در مرکز یونگ بیون متوقف کند.
کشورهای عضو آژانس بین المللی انرژی اتمی همچنین بر تمایل خودشان برای حل دیپلماتیک مسئله هسته ای کره شمالی و عاری سازی هسته ای شبه جزیره کره به گونه ای کامل ، قابل تایید و غیر قابل بازگشت تاکید کردند.

کره شمالی ماه آوریل اعلام کرد با هدف تقویت نیروی مسلح هسته ای خود چه به لحاظ کیفی و چه به لحاظ کمیت ، همه تاسیسات خود را در مجتمع هسته ای یونگ بیون مجددا راه اندازی خواهد کرد.

این تعهد کره شمالی در بحبوحه تنش های بین المللی برسر اقدامات تحریک آمیز پیونگ یانگ مطرح شد. کره شمالی ماه فوریه سومین آزمایش هسته ای خود را انجام داد و تهدید کرد به آمریکا حمله خواهد کرد.

از آن زمان تاکنون تنش ها تا حدودی کاهش یافته است اما آمریکا همچنان درمورد ازسرگیری مذاکرات با کره شمالی بدون وجود مدرکی معتبر دال بر تمایل رژیم کیم جونگ اون رهبر کره شمالی به دست کشیدن از برنامه هسته ای خود تردید دارد.
کره شمالی ژوئیه سال 2007 براساس موافقتنامه کمک در برابر خلع سلاح که در مذاکرات شش جانبه به دست

آمد ، رئاکتور یونگ بیون را تعطیل کرد و بطور علنی برج خنک کننده این رئاکتور را از کار انداخت تا نشان دهد به تعهدات خود پایبند است.
این رئاکتور تنها راه تولید پلوتونیوم در کره شمالی بود که برای دو آزمایش هسته ای سال 2006 و 2009 خود از آن استفاده کرد.

کارشناسان و دولت های خارجی در حال حاضر قادر به تایید این مسئله نیستند که آیا کره شمالی در آزمایش هسته ای ماه فوریه خود نیز پلوتونیوم استفاده کرده است یا خیر. اما به نظر می رسد رژیم کره شمالی در تلاش برای تولید اورانیوم غنی شده به عنوان دومین راه ساخت بمب هسته ای است.

موسسه علوم و امنیت بین المللی که یک موسسه تحقیقاتی دیگر در آمریکاست و تحولات مربوط به کره شمالی را به دقت زیر نظر دارد پس از بررسی دودی که از مجتمع هسته ای یونگ بیون خارج می شود به نتیجه ای مشابه دست یافت و اعلام کرد ازسرگیری فعالیت در یونگ بیون مانعی برسر راه یک تلاش دیپلماتیک جدید نیست زیرا کره شمالی دو تا سه سال زمان نیاز دارد تا بتواند تولید پلوتونیوم را در این مجتمع بطور کامل ازسر بگیرد.

دیوید آلبرایت از تحلیلگران موسسه علوم و امنیت بین المللی گفتند برای مذاکره با کره شمالی به منظور تعطیل کردن این رئاکتور پیش از آنکه پیونگ یانگ بتواند پلوتونیوم تولید جدید خود را در تسلیحات هسته ای به کار گیرد ، فرصت وجود دارد.
کره شمالی سال 2010 فاش کرد درحال توسعه برنامه ای برای غنی سازی اورانیوم با استفاده از سانتریفوژهاست.

غنی سازی اورانیوم دومین راه برای کره شمالی است تا بتواند علاوه بر برنامه پلوتونیوم خود ، ازطریق آن به ماده شکافت پذیر مورد نیاز برای ساخت بمب اتم دست یابد .

ناظران می گویند کره شمالی در دو آزمایش هسته ای قبلی خود از پلوتونیوم استفاده کرده بود و ممکن است در سومین آزمایش هسته ای خود که ماه فوریه انجام شد از اورانیوم غنی شده با غنای بالا برای تولید ماده شکافت پذیر یک بمب هسته ای استفاده کرده باشد.
سال 2010 پس از آنکه کره شمالی از وجود تاسیسات غنی سازی اورانیوم در این کشور خبر داد ، نگرانی ها درمورد توانایی هسته ای پیونگ یانگ افزایش یافت .

کره شمالی به علت برنامه تسلیحات هسته ای خود با تحریم های شورای امنیت سازمان ملل متحد ، آمریکا ، اتحادیه اروپا و دیگر کشورها روبرو است .
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار