با نويسندگان دفاع مقدس/

سيد مهدي شجاعي كيست؟

سيدمهدي شجاعي يكي از نويسندگان نام آشناي كشورمان داستان‌هاي بسياري در زمينه دفاع مقدس دارد كه به صورت فيلم هم به نمايش گذاشته شده است.

به گزارش خبرنگار ويژه نامه دفاع مقدس باشگاه خبرنگاران، نويسندگان بيشماري در زمينه جنگ و دفاع مقدس قلم‌فرسايي كردند كه يكي از اين نويسندگان"سيدمهدي شجاعي" است.
  
وي در شهریور ماه سال 1339 در تهران به دنیا آمد، در سال 1356 پس از اخذ دیپلم ریاضی، به دانشكده هنرهای دراماتیك وارد شد و در رشته ادبیات دراماتیك به ادامه تحصیل پرداخت. هم‌زمان، به دانشكده حقوق دانشگاه تهران رفت و پس از چند سال تحصیل در رشته علوم سیاسی، پیش از اخذ مدرك كارشناسی، آن‌را رها كرد و به‌طور جدی كار نوشتن را در قالب‌های مختلف ادبی ادامه داد.

حوالی سال‌های 58 و 59 یعنی حدود 20 سالگی، اولین آثار او چه در مطبوعات و چه در قالب كتاب منتشر شدند.

حدود هشت سال مسؤولیت صفحه‌های فرهنگی و هنری روزنامه جمهوری اسلامی و سردبیری ماهنامه صحیفه را به عهده داشت. سال‌های متمادی مسؤولیت سردبیری مجله رشد جوان را برعهده داشت و هم‌زمان در سمت مدیر انتشارات برگ به  انتشار حدود 300كتاب از نویسندگان و هنرمندان و محققان كشور همت گماشت.

مسؤولیت داوری چند دوره از جشنواره فیلم فجر، جشنواره تئاتر فجر، جشنواره بین‌المللی فیلم كودك و نوجوان و جشنواره مطبوعات از فعالیت‌های هنری و فرهنگی او طی سال‌های 65 تا 75 به‌شمار می‌روند.

اگرچه رشته تحصیلی‌اش ادبیات نمایشی بوده و چند نمایش‌نامه هم به دست چاپ سپرده، اما بیش‌تر بر روی داستان‌نویسی متمركز شده و مجموعه‌هایی از داستان‌های كوتاه و بلند مانند «سانتاماریا» و «غیر قابل چاپ» را منتشر كرده است.

از دیگر آثار هنری سید مهدی شجاعی، قطعه‌های ادبی اوست كه در قالب چند كتاب به بازار نشر روانه شده‌اند.

« فیلم‌نامه‌های بدوك»، «دیروز بارانی» و «پدر» كارهای سینمایی مشترك او با مجید مجیدی هستند و فیلم‌نامه «چشم خفاش» و «قلعه دبا» كارهای سینمایی مشترك او با بهزاد بهزادپور. از دیگر فیلم‌نامه‌های سیدمهدی شجاعی، می توان به « آخرین آبادی» اشاره كرد كه توسط كانون پرورش فكری كودكان ساخته شده‌اند. «كمین» و هم‌چنین كتاب‌های «كشتی پهلو گرفته»، «‌پدر، عشق و پسر»، «‌آفتاب در حجاب»، «‌از دیار حبیب»، «‌شكوای سبز»، «‌خدا كند تو بیایی» و « دست دعا، چشم امید» حاصل تجربه‌های او در زمینه ادبیات مذهبی هستند.

ادبیات كودك و نوجوان بخش دیگری از فعالیت‌های ادبی جدی و مستمر سیدمهدی شجاعی به‌شمار می‌رود. او در این زمینه تاكنون به تالیف و ترجمه بیش از 100 كتاب مبادرت ورزیده است
سرپرستی دایرة‌المعارف امام حسین (ع) از دیگر فعالیت‌های تحقیقی او به‌شمار می‌رود كه اولین مجلدهای آ‌ن منتشر شده است.

او هم‌اكنون نگارش فیلمنامه سریالی شهید چمران را به پایان برده و فیلمنامه سریال حضرت یوسف (ع) را در 26 قسمت نوشته است.

شجاعی ضمن عضویت در هیات مدیره كانون پرورش فكری، هم‌اكنون مدیر مسوول انتشارات كتاب نیستان است.

او از حدود سه سال پیش به راه‌اندازی انتشارات كتاب نیستان اقدام كرده است می‌گوید انگیزه‌اش از راه‌اندازی این مركز انتشارات این بوده كه بهترین آثار نویسندگان و شاعران معاصر خود را در قالب آلبومی چاپ و منتشر كند.

اكنون بیش از 200 جلد از این مجموعه اعم از شعر، داستان، نمایش‌نامه و نثر ادبی - با عنوان گزیده ادبیات معاصر - منتشر شده و پیش‌بینی می‌شود كه تعداد این مجموعه، در آینده‌ای نزدیك به 250 عنوان برسد.
 
وی هم‌چنین فیلمنامه سینمایی«‌مسافر كربلا» را به سفارش كانون ‌پرورش فكری كودكان و نوجوانان نوشته و داستان بلند «طوفانی دیگری در راه است» آخرین نوشته اوست.

انتهاي پيام/
برچسب ها: شجاعی ، داستان ، دفاع ، مقدس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
یدالله وطنخواه
۲۱:۴۴ ۱۷ اسفند ۱۳۹۲
باسلام خدمت شما
یکی از دوستداران سید مهدی هستیم که سی سال است با هنر قلم شما همراهیم مشتاق دیدارتان هستیم
واز آگاهی که باخواندن کتابهایتان پیداکردیم نهایت تشکر را داریم
آخرین اخبار