با بيان اينکه روسيه با هر گونه گزينه نظامي عليه سوريه مخالف است، اعلام کرد: رئيس دفتر رياست جمهوري روسيه تاکيد کرد مخالفان سوري تاکنون و با وجود تلاش هاي بين المللي موضع واضح و مثبتي درباره مشارکت در نشست ژنو- دو اتخاذ نکرده اند.

 به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلويزيوني روسيا اليوم، عمر الصلح درباره سخنان سرگئي ايوانف، رئيس دفتر رياست جمهوري روسيه، در خصوص اينکه کرملين پيش بيني مي‌کند که انبارهاي تسليحات شيميايي سوريه ممکن است ظرف يک هفته مشخص شود و نيز درباره نحوه تعامل جامعه بين الملل با سناريوهاي مختلف درباره سوريه گفت: آنچه رئيس دفتر رياست جمهوري روسيه اعلام کرد مسئله جديدي درباره موضع روسيه در خصوص بحران سوريه نيست. 
مسکو هميشه بر ضرورت برون‌رفت مسالمت‌آميز از بحران سوريه از طريق مذاکره تاکيد کرده است.
وي گفت: سرگئي ايوانف سناريوهاي مختلف احتمالي  را درباره بحران سوريه مطرح کرد و گفت اگر مشخص شود   بشار اسد، رئيس جمهور سوريه، درباره تحت نظارت بين المللي در آوردن سلاح هاي شيميايي نمايش مي دهد يا فريبکاري مي کند، مسکو موضعش را در اين خصوص تغيير خواهد داد و البته اين بدان معنا نيست که مسکو از گزينه نظامي عليه سوريه حمايت خواهد کرد زيرا گزينه نظامي- به گفته ايوانف- پيامدهاي خطرناکي بر منطقه خواهد داشت و راه حل غير مسئولانه و غير جدي است.
اين شبکه بخشي از سخنان ايوانف را در اين خصوص پخش کرد که گفت: معتقدم که چيزي که [در ذهن] تصور و فرض مي‌شود، ممکن است به سناريوي واقعي تبديل شود. ممکن است دو طرف [در سوريه] از سلاح هاي شيميايي استفاده کرده باشند. من اين پرسش را مطرح مي کنم که چگونه جامعه بين الملل با اين سناريو برخورد خواهد کرد؟ اين سوال خوبي است و اين جنايت را به چه کسي نسبت خواهيم داد؛ به القاعده يا بشار اسد؟
عمر الصلح در ادامه گفت: ايوانف درباره گزينه نظامي تاکيد کرد که توسل به گزينه نظامي عليه سوريه مانع از تلاش هاي ديپلماتيک براي حل و فصل سياسي در اين کشور خواهد شد، به ويژه اينکه مخالفان سوري تاکنون و با وجود تلاش هاي بين المللي موضع واضح و مثبتي درباره مشارکت در نشست ژنو- دو اتخاذ نکرده اند.
  ايوانف همچنين اعلام کرد روسيه توانسته است دولت سوريه را براي مشارکت در کنفرانس ژنو- دو متقاعد کند، اما مخالفان سوري با وجود تلاش هاي بين المللي در اين خصوص موضع مشخصي اتخاذ نکرده اند. هرگونه اقدام نظامي عليه سوريه سبب خواهد شد مخالفان در موضع خود لجبازي و از حضور در پاي ميز مذاکره خودداري کنند.
برچسب ها: بین الملل ، روسیه ، ژنو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار