روزنامه انگليسي فايننشال تايمز نوشت فرصت طلايي براي تعامل با ايران به "باراک اوباما"، رييس جمهور آمريکا داده شده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، پايگاه اينترنتي روزنامه فايننشال تايمز، چاپ انگليس در شماره روز يکشنبه خود در مقاله‌اي به قلم مشترک "جف داير" از واشنگتن، "نجمه بزرگمهر" از تهران و "جيمز بليتز" از لندن نوشت، فقط يک هفته پس از آن‌ که آمريکا و روسيه به توافقي درباره از ميان برداشتنِ تسليحات شيميايي سوريه دست يافتند، به اوباما فرصت ديگري داده شد که بازي ديپلماتيک ديگري، اين بار با ايران، انجام دهد. 

اين روزنامه مي‌نويسد: حسن روحاني روزنه‌اي براي آمريکا گشوده است که به پيماني قابل‌توجه درباره برنامه هسته‌اي ايران دست يابد. اگر چنين شود، اين مسئله، در رابطه با شکل‌دهي به رياست جمهوري اوباما و حتي از (پايان دادن بالقوه به) جنگ داخلي سوريه، حائز اهميت بيشتري خواهد بود. 

فايننشال تايمز نوشت: اميدها به چشم‌انداز ملاقات تاريخي ميان رؤساي جمهور دو کشور است. حتي اگر اين ديدار، صرفاً در حدِ دست دادنِ زودگذر ميان دو رئيس جمهور، در حالي که از کنار يکديگر در راهروهاي مقر سازمان ملل در نيويورک عبور مي‌کنند باشد، باز هم اين ديداري بي‌سابقه ميان طرفين تلقي خواهد شد. 

اين منبع افزود، دولت آمريکا علاقه‌مند است آقاي روحاني و پيشنهادهايش را به آزمايش بگذارد. دولت اوباما همچنين به خوبي آگاه است که هرگونه روزنه‌ اميد براي تعامل (مؤثر) ديپلماتيک با ايران، ممکن است بسيار کوتاه مدت باشد (و بايد از فرصتِ بوجودآمده، استفاده بهينه کند). 

اين روزنامه افزود،‌ به نظر مي‌آيد سياست‌هاي ايران پس از انتخابِ روحاني به رياست جمهوري ايران در ماه ژوئن، تغييراتي کرده باشد. يکي از مشکلات اوباما در تعامل با ايران اين است که حتي اگر از نظرِ او، دستيابي به پيمان (هسته‌اي) با ايران امري محتمل يا مطلوب باشد، وي بايد اسرائيل و کنگره آمريکا با خود همراه سازد. اين در حالي است که بسياري از تحريم‌هاي يکجانبه‌ آمريکا عليه ايران، تحت کنترل کنگره اين کشور است که آن را کاهش دهد، لغو کند يا به حال خود بگذارد. با اين وجود، اوباما ممکن است به کاهش تحريم‌ها به عنوان بخشي از توافقنامه‌ نهاييِ ديپلماتيک با ايران نياز پيدا کند. 

فايننشال تايمز در ادامه نوشت: از سوي ديگر، مقامات آمريکايي به خوبي آگاهند که اگر روحاني بتواند ساير دولت‌هاي جهان را قانع کند که آماده ورود به مذاکرات جدي است، آنگاه براي آمريکا به مراتب سخت‌تر خواهد شد که بتواند اين کشورها را قانع سازد که در اِعمال قاطعانه‌ تحريم‌هاي سخت برضد صنعت نفت ايران و بخش‌هاي بانکي و ماليِ آن، با آمريکا کماکان همراهي و همکاري کنند. 

اين روزنامه مدعي است،‌ برخي از کارشناسان براي اين عقيده‌اند که ايران به اين نقطه‌ غيرقابل بازگشت در اواسط سال 2014 ميلادي خواهد رسيد و به همين دليل، چند ماهِ آتي براي دستيابي به توافق ديپلماتيک با ايران در خصوص برنامه هسته‌اي اين کشور (پيش از رسيدن ايران به نقطه عطف ياد شده) بسيار حياتي است. 

نويسندگان اين مقاله در خاتمه افزودند، يک ديپلمات غربي تأکيد کرد: يقيناً ايرانيان اظهارات مثبتي کرده‌اند، اما عمل، حائز کمال اهميت است.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار