رويترز: "ظريف" بعنوان يک ديپلمات باتجربه هدايت مذاکرات هسته اي را با 1+5 به عهده مي‌گيرد

خبرگزاري رويترز در گزارشي به قلم "مارکوس جرج" نوشت: "محمد جواد ظريف" وزير امور خارجه ايران هدايت مذاکرات هسته اي با قدرت هاي جهان(پنج عضو دائم شوراي امنيت سازمان ملل متحد به اضافه آلمان) را به عهده خواهد داشت.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، رويترز نوشت: به اين ترتيب، يک ديپلمات با تجربه و عملگرا مذاکرات هسته اي را بدست خواهد گرفت.

اين خبرگزاري ادامه داد: غرب مي گويد ايران مي تواند در تلاش براي دستيابي به توانايي ساخت تسليحات هسته اي باشد. اين در حالي است که ايران چنين ادعاهايي را تکذيب مي کند و تاکيد دارد فعاليت هاي هسته اي اين کشور صرفا اهداف صلح آميز را دنبال مي کند.

ايران اوايل اين ماه اعلام کرد وزارت امور خارجه مسئوليت مذاکرات با گروه پنج به اضافه يک را از شوراي عالي امنيت ملي به دست خواهد گرفت.

رويترز ادامه داد: تحليلگران مي گويند روحاني که فردي نسبتا ميانه رو است احتمالا در تلاش براي تقويت ديپلماسي هسته اي و اعمال نفوذ بيشتر است . اين در حاليست که گفتگوها ممکن است اين هفته در حاشيه نشست مجمع عمومي سازمان ملل متحد در نيويورک آغاز شود. 

ظريف قرار است روز دوشنبه با کاترين اشتون مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا در نيويورک ديدار کند و ممکن است روز چهارشنبه نيز نشستي بين نمايندگان قدرت هاي جهان و ايران برگزار شود.

تيم هسته اي جديد ايران همچنين شامل عباس عراقچي معاون وزير امور خارجه در امور حقوقي و بين الملل و مجيد تخت روانچي معاون وزير امور خارجه در امور آمريکا و اروپاست. اين تيم شامل چهار نفر ديگر از جمله نماينده اي از سازمان انرژي اتمي و نماينده اي از شوراي عالي امنيت ملي ايران است.

آخرين دور از مذاکرات ايران و قدرت هاي جهان ماه آوريل در شهر آلماتي قزاقستان و پيش از انتخاب روحاني به عنوان رئيس جمهور ايران برگزار شد .

ايران در حال حاضر اورانيوم را در سطح سه و نيم درصد غني سازي مي کند که مناسب براي نيروگاه هاي برق هسته اي است . ايران همچنين اورانيوم غني شده بيست درصد را نيز توليد مي کند که مي تواند در رئاکتور تحقيقاتي پزشکي تهران به کار گرفته شود .

رويترز در پايان نوشت: انتخاب حسن روحاني به عنوان رئيس جمهور جديد ايران باعث شد اميدها در مورد حل موضوع هسته اي تهران افزايش يابد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار