مشروح/رئيس جمهور در آيين بازگشايي مدارس:

آشنايي با قانون و قانونمداري بايد از مدارس آغاز شود/ ضرورت اختصاص يك زنگ براي كتابخواني

رئيس جمهور در آيين بازگشايي مدارس كشور گفت: آشنايي با قانون و قانونمداري بايد از مدرسه آغاز شود و همه دانش آموزان در مدرسه بايد به حقوق و تكاليف خود آشنا شوند.

به گزارش خبرنگار دولت باشگاه خبرنگاران، حجت‌الاسلام والمسلمين دكتر حسن روحاني امروز صبح با حضور در مدرسه فاطمه زهرا(س) منطقه يافت آباد زنگ آيين بازگشايي مدارس در سال تحصيلي جديد را نواخت.  
 
رئيس‌جمهور در اين مراسم طي سخناني اظهار داشت: آغاز سال تحصيلي را خدمت همه دانش آموزان، معلمان گرانقدر و همه فرهنگيان و خانواده‌هايي كه به مدارس كشور براي آينده فرزندانشان چشم دوخته‌اند تبريك عرض مي‌كنم.  
 
وي افزود: بي‌ترديد بهروزي يك ملت در سايه خرد و علم است و علم چيزي جز انباشت تجربيات و خرد نيست.
 
رئيس‌جمهور تصريح كرد: ما براي ايران آينده و آينده ايران در اين مدارس بايد تلاش كنيم.
 
رئيس‌جمهور با بيان اين كه اولين محيطي كه كودكان در آن وارد مي‌شوند خانواده است افزود: محيط مدرسه، دانش آموزان و كودكان را در مسير اجتماعي شدن و در مسير آغاز زندگي اجتماعي رهنمون مي‌شود اما محيط خانواده يك محيط عاطفي است و كودكان نيز با واقعيت‌هاي جامعه كمتر آشنا مي‌شوند.  
 
حجت‌الاسلام والمسلمين دكتر حسن روحاني با بيان اين كه محيط مدرسه اولين محيطي است كه فرزندان ما با جامعه واقعي آشنا مي‌شوند گفت: در محيط مدرسه دانش آموزان با هم سن و سال‌هاي خود در كنار يكديگر مطالبات، نيازها و عواطف گوناگون را مشاهده مي‌كنند و براي اولين بار نيز تنوع استان‌ها و نيازها را مشاهده مي‌كنند.  
 
رئيس‌جمهور با تاكيد بر اين كه نيازها و مطالبات همه انسان‌ها بي پايان است اضافه كرد: امكانات و منابع در هر جامعه‌اي محدود است كه اين موضوع نيز موجب ايجاد قانون و رعايت آن مي‌شود و در چنين شرايطي است كه ما نياز به مقررات و قانون داريم. 

رئيس‌جمهور در ادامه سخنان خود با تاكيد براينكه آشنايي با قانون و قانونمداري بايد از مدرسه آغاز شود گفت: همه دانش آموزان در مدرسه بايد به حقوق خود و در كنار آن به تكاليف خود آشنا شوند.
 
وي افزود: قانون مجموعه‌اي از حقوق و تكاليف انساني در جامعه است كه دانش آموزان بايد بدانند از حق آموختن به طور مساوي برخوردارند.  
رئيس‌جمهور تصريح كرد: دانش آموزان بايد بدانند از احترام و كرامت مساوي و از همه امكانات مساوي به صورت يكسان و از عواطف معلم و مدير به صورت برابر برخوردار هستند.  
 
رئيس‌جمهور با اشاره به وظيفه معلمان و مسئولان آموزش و پرورش گفت: تمام مسئولان آموزش و پرورش بايد بدانند نگاهشان به دانش آموزان نگاه يكساني باشد و تفاوتي به نام نژاد، چهره، قيافه و همچنين تعلق به گروه‌هاي سياسي خاص در محيط آموزش و پرورش نبايد وجود داشته باشد.   
 
دكتر روحاني با تاكيد براينكه تمام دانش آموزان بايد از كلاس اول تا پايان متوسطه بايد بدانند از امنيت جسمي و روحي در مدرسه برخوردارند افزود: هيچ معلم و مديري نبايد به خود اجازه دهد كه به دانش آموزان توهين و يا با لحن درشت سخن بگويد.  
 
وي اضافه كرد: اهانت به دانش آموز اهانت به كل ملت ايران است زيرا تمام دانش آموزان فرزندان اين مرز و بوم هستند.  
 
رئيس‌جمهور تصريح كرد: بنده به تنبيه جسمي اشاره‌اي نداشته و نمي‌كنم كه حتما هم وجود ندارد اما اگر خدايي ناكرده در گوشه و كنار اين سرزمين و دولت تدبير و اميد با آن مواجه شود با اشد مجازات برخورد خواهد شد.  
 
رئيس شوراي عالي انقلاب فرهنگي با تاكيد براينكه دانش آموزان بايد به حقوقشان كاملا آشنا باشند تصريح كرد: دانش آموزان بايد انجام تكاليفشان، رعايت نظم در كلاس و احترام به معلم درست درس خواندن در داخل كلاس به همكلاسي احترام كردن را خوب رعايت كنند و هيچ دانش آموزي حق ندارد با معلم كلاس خود به دعوا بپردازد.  
 
رئيس‌جمهور افزود: دانش آموز بايد بداند كه وقتي كه از مسير اعتدال و اخلاق فاصله بگيرد بايد آثار و عواقب آن را بچشد و بايد بداند تخلف از قانون داراي تبعات خواهد بود.  
 
رئيس‌جمهور تصريح كرد: دانش آموزان بايد بدانند كساني كه حقشان تضعيف شد نسبت به حق خود اعتراض كنند زيرا حق دانش آموزان بايد از مدرسه آغاز شود.  
 
رئيس‌جمهور خاطر نشان كرد: اگر اعتراض دانش آموزان به معلم تاثير نداشت بايد بدانند كه مي‌توانند اين شكايت را به مدير مدرسه مطرح كنند و حتي اين حق را دارند كه در مناطق و مسئولان بالاتر آن را بيان كنند زيرا حق اعتراض آغاز شكوفايي عظمت يك انسان است و بايد از مدرسه شروع شود و مي‌توانيم جامعه‌مان را به سمت قانونمداري سوق دهيم.  
 
دكتر روحاني در ادامه سعادت و بهروزي ملت را حركت در همين راه عنوان كرد و گفت: خودكامگي در كشور از قانون گريزي آغاز مي‌شود.
 
رئيس‌جمهور خطاب به فرهنگيان گفت: درخواست من از همه فرهنگيان آن است كه محيط مدرسه كمك كنند تا دانش آموزان بهتر و راحت‌تر با زندگي اجتماعي خود آشنا شوند و همچنين با قانون تكليف و وظيفه خود بيش از گذشته آشنايي پيدا كنند.  
 
رئيس‌جمهور در ادامه سخنان خود با بيان اين كه چند نكته را بايد در آغاز سال تحصيلي جديد ذكر كنم گفت: زنگ كتاب را بايد تشكيل دهيم و ساعاتي را در طول هفته يا ماه به كتاب خواندن و كتابخواني اختصاص دهيم.  

رئيس‌جمهور با بيان اين كه جامعه ما از كتابخواني فاصله گرفته است گفت: در كشورهاي پيشرفته معمولا دانش آموزان سال‌هاي اوليه دبستان هر هفته چند كتاب را مي‌خوانند و هم چنين خلاصه كتاب را در زمان‌هاي مشخص در كلاس بيان مي‌كنند.
 
دكتر روحاني در ادامه سخنان خود تبديل فرهنگ شفاهي به فرهنگ كتبي در مدارس را يكي از درخواست‌هاي خود عنوان كرد و گفت: بسياري از مردم ما مي‌توانند به صورت شفاهي مطالبات را درخواست خود را مطرح كنند اما متاسفانه در بحث كتبي دچار مشكل هستند كه بايد نگاه ويژه‌اي در اين زمينه انجام شود.  
 
رئيس‌جمهور تصريح كرد: بايد زنگ انشا را احياء كنيم اما نه به معناي سنتي آن زيرا بايد اجازه داده شود دانش آموز از معلمش و از مدير مدرسه نقد كند.
 
وي اضافه كرد: به دانش آموز بايد اجازه داده شود از رئيس‌جمهورش انتقاد و پيشنهادهاي سازنده خود را ارائه كند.
 
وي افزود: بايد به دانش آموز اجازه دهيم توقعات و هم چنين كاستي‌هاي خود را در كار رئيس‌جمهور مي‌داند و مي‌فهمد بنويسد و مدارس نيز اين گونه انشاها را به رياست جمهوري ارسال كند تا پيوند رئيس‌جمهور با دانش آموزان و فرزندان رئيس‌جمهور حفظ شود.  
 
رئيس شوراي انقلاب فرهنگي تشكيل زنگ گفتگو را يكي ديگر از درخواست‌ها و نكات خود عنوان كرد و گفت: بگذاريم گفتگو كردن با يكديگر سخن گفتن نقد مودبانه كردن در دوران دانش آموزي ايجاد شود.  
 
وي تاكيد كرد: بايد كرسي‌هاي آزادانديشي كه رهبر معظم انقلاب بر آن تاكيد كردند از زنگ گفتگو در مدرسه شروع شود و به وزارت آموزش و پرورش پيشنهاد مي‌كنم اين زنگ را در ساعاتي در هفته و يا در ماه ايجاد كند و جزو مواد درسي كه نمره دارد براي دانش آموزان قرار دهند.  
 
رئيس‌جمهور افزود: بگذارند دانش آموزان به بحث و تبادل نظر بپردازند و اين اقدام نيز از آغاز سال تحصيلي‌شان انجام شود.  
 
رئيس جمهور در پايان سخنان خود درباره طرح پرسش مهر خطاب به دانش آموزان گفت: اگر پدر شما رئيس‌جمهور باشد چه اقداماتي را به آن توصيه مي‌كنيد كه بتواند از اعتدال و ميانه روي در تمام ابعاد زندگي اجتماعي جامعه ايران بگستراند.  
 
رئيس‌جمهور پس از طرح اين سوال براي دانش آموزان كشور گفت: رئيس‌جمهور مي‌خواهد افتخار كند كه همه دانش آموزان وي را به عنوان پدري بدانند و ببينند.

انتهاي پيام/
برچسب ها: رئیس ، جمهور ، روحانی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار