در مصاحبه اي تفصيلي با شبکه الجزيره؛

ايهود باراک: آمريکا از توهين علني به ايران خودداري کند

مقام سابق رژيم اشغالگر قدس به واشنگتن توصيه کرد در تعامل مستقيم با ايران، خط قرمزهايش را مشخص کند و از توهين علني به ايران خودداري کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلويزيوني بلومبرگ، ايهود باراک وزير جنگ رژيم صهيونيستي در گفتگو با اين شبکه گفت: در چند هفته گذشته اتفاقهايي درباره سوريه رخ داده است. اين اتفاقها سبب ضعيف شدن موقعيت آمريکا در سراسر جهان شده است. اين موضع آمريکا درباره سوريه باعث شده است، نگراني هايي در داخل اسرائيل درخصوص ايران بوجود بيايد و اين نگرش تقويت شده است که اسرائيل نمي تواند در اين زمينه به آمريکا تکيه کند و در نهايت بايد فقط بر خودش متکي باشد.

باراک مدعي شد: من درک مي کنم که در حال حاضر آشتي جديدي با ايراني ها در حال شکل گيري است. ما نمي توانيم به آنها (آمريکايي ها) بگوييم که اين کار را انجام ندهند. اين کار بخشي از امتحان کردن همه گزينه ها است. اما اين کار بايد به صورتي بسيار موثر و تند انجام شود و بايد اشتباههايي را به خاطر داشت که به هرصورت، در مسئله سوريه رخ داده است. بايد طرف آمريکايي با قاطعيت در پشت درهاي بسته به طرف ايراني اين پيام روشن را منتقل کند که آمريکا در کارش بسيار جدي است. در اين تعامل با ايران نبايد به اين کشور توهين شود يا طرف ايراني به صورت علني تحقير شود يا مشکلاتي براي آن بوجود بيايد، اما بايد به اين کشور گفته شود که برنامه هسته اي اش را کنار گذارد يا درغيراينصورت با عواقب آن مواجه شود. لازم نيست اين کار در ملاءعام انجام شود و براي ايران خط قرمز تعيين شود. بايد پشت درهاي بسته اين کار انجام شود.

باراک در ادامه درباره اوضاع سوريه گفت: باتوجه به مسائلي که درباره سوريه پيش آمد مي توان گفت تعيين خطر قرمز براي سوريه، بهترين راهبرد نبود. توافق ژنو براي سوريه خوب بود و بشار اسد رئيس جمهور سوريه توانسته است با اين وضع براي شش ماه ديگر براي خودش امنيت ايجاد کند. من معتقدم بشار اسد نمي تواند در بلندمدت در مسند قدرت باقي بماند. 

ايهود باراک در ادامه گفت: من هيچگونه ترديدي ندارم که نظام سوريه دستور استفاده از تسليحات شيميايي را داده است.بشار اسد دروغ مي گويد. 

باراک در پاسخ گفت: اينکه شوراي امنيت سازمان ملل متحد نتواند در اين زمينه کاري انجام بدهد به معناي آن نيست که نمي توان در اين خصوص کاري انجام داد. وقتي چالشي همانند وضع سوريه پيش مي آيد پرداختن به آن هنگامي که محدود باشد آسانتر است و وقتي بزرگتر مي شود، کار دشوارتر و پيچيده تر مي شود. 
باراک در ادامه درباره ايران ادعا کرد وقتي اسرائيل مي گويد اجازه نمي دهد ايران هسته اي شود و همه گزينه ها روي ميز قرار دارد، اين سخنش جدي است. 

باراک گفت: وقتي به موضوع مذاکرات ايران با آمريکا نگاه مي کنيم بايد توجه داشته باشيم که طرف ايراني از يک سو احساس مي کند آمريکا ضعيف شده است و از سوي ديگر احساس مي کند که بايد کاري انجام شود.

باراک افزود فکر نمي کنم رئيس جمهور آمريکا ضعيف باشد. او فردي بااراده و قوي است. اما او به تنهايي نمي تواند در اين زمينه تصميم بگيرد. اينکه رهبران جهان بخواهند هر توصيه اي که به آنها مي شود را اجرايي کنند عاقلانه نيست اما بايد توجه داشت که برخي مواقع مسائل بسيار پيچيده است و بازيگران متعددي در يک حوزه فعال هستند. مسئله بسيار پيچيده است. کاملا روشن است که آمريکا وجهه خودش را در جهان از دست داده است. درباره اقدام در عرصه بين المللي، اعتبار بسيار مهم است. من توصيه نمي کنم رئيس جمهور آمريکا فقط براي حفظ اعتبارش، اقداماتي احمقانه انجام بدهد. اما به هرحال، حفظ اعتبار بسيار مهم است. اگر اعتبار از دست برود مي توان اعتبار را ترميم کرد. اوباما بايد درباره سوريه جدي باشد. مشخص نيست گفتگوهاي جان کري وزير امورخارجه آمريکا و سرگئي لاوروف وزير امورخارجه روسيه چه نتيجه اي به همراه داشته باشد. مشخص نيست که آيا بشار اسد مطابق وعده اش از تسليحات شيميايي اش دست خواهد کشيد يا خير. به نظرمن، اين اتفاق رخ نخواهد داد. ممکن است اين تلاشها به بن بست منجر شود يا حتي اگر اين تلاشها موفق باشد، در نهايت به افزايش اعتبار و وجهه بشار اسد منجر خواهد شد. به نظرمن، محتملترين سناريو اين است که هرج و مرج سوريه ادامه پيدا کند. اگر بشار اسد پيروز  شود وضع بسيار بدي پيش خواهد آمد. 

باراک گفت: من در ملاقات با مقامات بلندپايه آمريکايي نيز به آنها گفته ام که کليد حل مسئله سوريه در دستان مقامات روسيه است. 

باراک  گفت: پوتين همسو با منافع ملي کشورش حرکت مي کند. نمي توان به پوتين اعتماد کرد. اما بايد توجه داشت که پوتين درست همانگونه اي عمل مي کند که مي گويد بويژه وقتي مطلبي را در گفتگوهاي پشت پرده مطرح مي کند. عملکرد او از گفته هايي که درباره اش مطرح است مسئوليت پذيرانه تر است. آمريکا در وضعي متناقض قرار گرفته است. آمريکا در طول چند دهه گذشته از ديکتاتورها در کشورهاي منطقه حمايت کرده و گفته است اين کار براي حفظ ثبات بوده است. قطع نظر از اينکه انگيزه آمريکا چه بوده است، وضعي پيش آمده است که مردم مخالف ديکتاتورهاي گذشته توانسته اند درمقابل آنها به پيروزي برسند و درنتيجه حمايتها از آمريکا از بين رفته است. آمريکا نمي تواند درمقابل خواست مردم منطقه بايستد زيرا با اصولش تناقض دارد. 

باراک گفت: آمريکا بايد منتظر نتايج تعامل جان کري با سرگئي لاوروف درباره سوريه بماند. اما به هرحال، بايد در هر صورت بشار اسد سرنگون شود. بايد با روسيه در اين زمينه تعامل داشت. مقامات آمريکايي زياد حرف مي زنند. آنها بايد کمتر حرف بزنند و سخنان خود را در پشت پرده مطرح کنند. آمريکا بايد در پشت پرده به صورت بسيار مستقيم و صريح با روسيه يا ايران صحبت کند. اگر تعامل آمريکا با روسيه درباره مسئله سوريه مناسب و موثر باشد بر مسئله ايران نيز تاثيرخواهد گذاشت. 

وي در پايان مصاحبه اش ادعا کرد: ايراني ها بسيار پيچيده و زيرک هستند و درنتيجه نبايد به آنها فرصتي داد تا خواست خود را بر رئيس جمهور آمريکا تحميل کنند.  
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار