افخم در نشست خبري:

ديدار ظريف و جان کري در چارچوب 1+5 / نرمش قهرمانانه مبتني بر حرکت خردمندانه ديپلماسي است

سخنگوي دستگاه ديپلماسي کشورمان گفت: برنامه‌اي مبني بر ديدار وزراي امور خارجه کشورمان با همتاي آمريکايي خود در دستور کار نیست و اين ديدار در چارچوب گروه 1+5 خواهد بود.

به گزارش خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران؛ «مرضيه افخم» سخنگوي دستگاه ديپلماسي کشورمان در نشست خبري هفتگي خود ضمن اشاره به سفر رئيس جمهوري به نيويورک گفت: دکتر روحاني روز گذشته سفري مهم به سازمان ملل براي شرکت در شصت و هشتمين مجمع عمومي سازمان ملل متحد را شروع کرده و حامل پيام صلح‌خواهي ملت ايران که مبتني بر تعامل سازنده با کشورهاي جهان است، مي‌باشد.

وي تصريح کرد: اين سفر داراي ابعاد مهمي بوده که طي آن شاهد سخنراني رئيس جمهور در مجمع عمومي سازمان ملل و کنفرانس خلع صلاح جنبش عدم تعهد هستيم و در طول اين سفر شاهد اتخاذ مواضع جمهوري اسلامي ايران در خصوص رويدادهاي مهمي که سطح جهان را تحت تأثير قرار داده هستيم. 

افخم اظهار داشت: ديدار با سران کشورها، صاحب‌نظران حوزه انديشه در آمريکا، نمايندگان رسانه، و نمايندگان اديان ديگر از برنامه‌هاي رئيس جمهوري در سفر به نيويورک است.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي درباره ديدار کاترين اشتون با وزير خارجه کشورمان گفت: دکتر ظريف چند روز قبل از رئيس‌جمهور به نيويورک سفر کردند و برنامه فشرده، دقيق و منظمي را در ديدار با وزراي خارجه، اصحاب رسانه، ايرانيان مقيم آمريکا، و حوزه‌هاي تأثيرگذار در ايالات متحده را در دستور کار خود دارند.

وي ادامه داد: ديدار با وزير امور خارجه انگليس از جمله برنامه‌هاي دکتر ظريف بوده که اين ديدار سازنده ارزيابي شده و فرصتي براي ابراز ديدگاه‌هاي ايران راجع به مسائل منطقه از جمله سوريه بوده است. 

افخم بيان داشت: ايران به دليل جايگاه خاص و تأثيرگذار در منطقه ديدگاه خود را تشريح کرده و وزير امور خارجه کشورمان بر راه حل سياسي براي بحران سوريه تأکيد کرده و آنچه که مسلم است اينکه سرنوشت سوريه به دست مردم اين کشور رقم خواهد خورد.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي اظهار داشت: در آغاز شروع تازه‌اي براي مذاکرات هسته‌اي هستيم و اين ملاقات‌ها امکانات يک قدم به جلو را فراهم مي‌آورد. 

وي افزود: مذاکرات گروه 1+5 و بحث ديدار وزراي خارجه اين گروه در روز پنج شنبه آغازي براي مذاکرات هسته‌اي در دوره جديد است. 

افخم اظهار داشت: ايران مواضع خود را براي لزوم داشتن حقوق هسته‌اي براي مصارف صلح آميز بيان کرده و اين مذاکرات گوياي عزم جدي براي رسيدن به زمان‌بندي مشخص است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان با اشاره به عبارت نرمش قهرمانانه گفت: نرمش قهرمانانه در دیپلماسی جمهوری اسلامی مبتنی بر یک حرکت خردمندانه و هوشمندانه در حوزه دیپلماسی برای تامین منافع جمهوری اسلامی است و به هیچ عنوان نباید ضعف و عقب‌نشینی از حقوق مسلم و آرمان‌ها تعبیر شود.

افخم افزود: این عبارت کاملا مبتنی بر آرمان‌ها و اصول اساسی نظام می‌باشد با تکیه بر سه اصل مهم حکمت، عزت و مصلحت است.

وی در واکنش به سوالی مبنی بر احتمال دیدار وزرای امور خارجه ایران و آمریکا تصریح کرد: چنین برنامه‌ای در دستور کار نیست و تنها دیدار با گروه 1+5 در چارچوب دیدارهاست.

افخم همچنین با اشاره به اظهارات اخیر مقامات رژیم صهیونیستی افزود: عصبیت و شتابزدگی آنها در عرصه بین‌المللی به دلیل خصومت با ایران و پیام انتخابات حماسی این کشور کاملا طبیعی است.

وی تاکید کرد: به هرحال این واکنش‌های خصمانه و مبتنی بر دشمنی از سوی مقامات رژیم صهیونیستی کاملا طبیعی است و جهانیان حتما عاقلانه و واقع بینانه با خواست ملت ایران مبتنی بر تعامل سازنده با جهان برخورد خواهند کرد و تحت تاثیر این تحرکات که با سابقه روشن و مبتنی بر نفاق، توطئه و دشمنی است، نخواهند بود.

افخم با اشاره به مقاله دکتر روحانی در روزنامه واشنگتن پست گفت: جمهوری اسلامی پیش از این نیز بر اتخاذ راه حل دیپلماتیک برای حل بحران سوریه تاکید کرده بود و مقاله ایشان نیز در همین راستاست.

وی افزود: رئیس جمهور در این مقاله تصریح کرده است؛ که جمهور اسلامی آماده کمک به هرگونه راهکار سیاسی برای حل بحران سوریه می‌باشد و این تاکید به منزله استفاده از ظرفیت‌های خوب جمهوری اسلامی در چارچوب دیپلماسی می‌باشد.

افخم تاکید کرد: نگاه ما به بحران سوریه مبنی بر استفاده از ساز و کار دیپلماسی برای حل بحران این کشور است و از هرگونه برنامه‌ای که خواست ملت سوریه را محقق کند، حمایت می‌کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه افزود: جمهوری اسلامی و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تابحال چندین دور مذاکرات کارشناسی را انجام دادند و دور جدید مذاکرات نیز از 5 مهرماه توسط نماینده ما با گروه کارشناسی آژانس انجام خواهد شد.

وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران به دنبال احقاق حقوق مسلم خود مبنی بر ان پی تی است و ما خواهان همکاری مشترک با آژانس هستیم.

افخم افزود: تبلیغات رسانه‌ای برداشت‌های طرف‌های دیگر می‌باشد، اما در اراده ما برای همکاری با آژانس بین‌المللی هیچ گونه خللی ایجاد نخواهد کرد. ما همچنان به ادامه روند این مذاکرات خوشبین هستیم و امیدواریم که با واضح بینی و ارزیابی مثبت از نوع همکاری جمهوری اسلامی که تا به حال کاملا شفاف بوده ادامه پیدا کند.

وی در ادامه با اشاره به احتمال دیدار دکتر روحانی و باراک اوباما افزود: چنین برنامه‌ای در دستور کار نیست و اظهارنظرهای مربوط به این مسئله صرفا رسانه‌ای است.

افخم با اشاره به موضع جمهوری اسلامی در قبال بحران سوریه تاکید کرد: استفاده از راهکار سیاسی و توجه به خواست مردم سوریه و همچنین استفاده از همه ظرفیت‌ها برای به نتیجه رسیدن هرگونه راهکار سیاسی مورد حمایت ماست.

وی افزود: ما خواستار یک مذاکره سوری_ سوری هستیم و نمی‌خواهیم طرف‌های خارجی راه حلی را به مردم سوریه تحمیل کنند.

افخم با اشاره به تحویل نیروگاه اتمی بوشهر به ایران افزود: قطعا سازمان انرژی اتمی جزئیات مرتبط با این موضوع را منتشر خواهد کرد.

وی تصریح کرد: خوشبختانه بعد از چند دهه نیروگاه بوشهر به طرف ایرانی تحویل داده شد و ما این را به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم مسئله استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای برای ملت ایران محقق شده و این روند مثبت ادامه پیدا کند.

افخم در ادامه با اشاره به مسئله نظارت مجلس و روند مذاکرات اظهار داشت: تاکنون چنین ساز و کاری تنظیم نشده اما قطعا براساس سوابق ساز و کارهایی که درچارچوب ارتباطات بین قوه نظارتی و قوه اجرایی بوده است، مجلس شورای اسلامی کاملا در جریان مذاکرات و فضا و ابعاد و نتایج آن خواهد بوده و قطعا این نظارت ادامه پیدا خواهد کرد.

وي در خصوص دیدار وزیر امور خارجه کشورمان و ویلیام هیگ اظهار داشت: بحث روابط دوجانبه در این دیدار مورد تبادل نظر قرار خواهد گرفت و طرفین تفاهم کردند که در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل معاونین دوطرف با یکدیگر نشستی داشته باشند و ابعاد و چگونگی ساز و کار روابط را مطرح کنند.
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در ادامه در مورد آخرین خبرها از وضعیت دیپلمات ربوده شده ایرانی در یمن افزود: دولت یمن براساس کنوانسیون‌های بین‌المللی مسئولیت پاسخگویی در برابر این اتفاق را دارد.
 
وی تصریح کرد: ما از یمن می‌خواهیم براساس قوانین عمل کند و جمهوری اسلامی ایران تاکنون از اقدامات آنها ابراز رضایت کرده است.
 
افخم ادامه داد: در راستای پیگیری وضعیت دیپلمات ربوده شده گروهی عازم یمن شدند و تفاهم شد که کمیته پیگیری تشکیل شود و همچنین در همین چارچوب کمیته اجرایی نیز عازم یمن خواهد شد و امیدواریم در مورد این سفر به نتایج روشن‌تری برسیم.
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دستاوردهای سفر وزیر امور خارجه کشورمان به نیویورک و ارزیابی‌های رسانه‌ای چیست، بیان کرد: ارزیابی ما از فضای رسانه‌های داخلی  این است که بدبینی و خوش بینی‌های افراطی را کنار بگذارند و با نگاهی واقع بینانه پیش روند.
 
وی افزود: سیاست خارجی با صبر، زمان و اقدامات سنجیده توامان است و ما همه را به این اصول دعوت می‌کنیم که از شتابزدگی که خلاف روند واقعی است اجتناب کند.
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران خواستار راه حلی منطقی است که تامین کننده حقوق ما باشد است و برهمین اساس انتظار داریم برنامه‌های خود را دنبال می‌کند و این برنامه‌ها مبتنی بر حمایت مردم و رهنمودهای مقام معظم رهبری است که امیدواریم  این نتیجه گیری مورد توجه و نظر مسئولان قرار گیرد.
 
افخم در مورد مذاکرات هسته‌ای تصریح کرد: نشست وزرای خارجه ایران و 1+5 که شروعی برای دور جدید مذاکرات است، مبتنی بر احقاق حقوق مسلم ملت ایران، حق غنی سازی است و اینها مباحث اصلی مذاکرات است.
 
وی افزود: در نشست روز پنجشنبه وزرا مروری بر روند مذاکرات خواهند داشت و دیدگاه‌ها مورد تبادل نظر قرار می‌گیرد و در همین راستا تفاهمی هم صورت گرفت که  دور بعدی در مهرماه انجام می‌شود که البته باید تا روز پنجشنبه منتظر بمانیم و ببینیم روند چگونه خواهد بود.
 
افخم تصریح کرد: محمدجواد ظریف به عنوان وزیر امور خارجه هدایت کننده مذاکرات است و قطعا با توجه به سطح مذاکرات در خصوص مباحث تصمیم گیری‌های لازم را انجام خواهند داد.
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه روزنامه‌ای ترکیه‌ای اعلام کرده ایران تعهد داده که در قبال توافق برنامه هسته ای بشار اسد در انتخابات سال 2014 نامزد نشود، اظهار داشت: مطالب روزنامه ذکر شده کاملا بی‌اساس است.
 
وی در مورد تیم همراه دکتر روحانی به نیویورک تصریح کرد: ترکیب تیم همراه در مصاحبه‌های دکتر روحانی کاملا روشن و گویاست و رئیس‌جمهوری کشورمان مواضع ایران را به طور واضح تصریح کردند و قطعا گروه وی در همین چارچوب تعیین شدند.
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مورد اخباری مبنی بر افزایش تنش‌ها بین ارتش مصر و دولت حماس، گفت: آنچه مسلم بوده این است که ما قبل از اینکه رویدادی روی دهد ارزیابی نخواهیم داشت و متناسب با روند تحولات، ارزیابی‌های خود را اعلام خواهیم کرد.
 
وی در مورد تحویل موقت نیروگاه بوشهر و روابط ایران و روسیه، تصریح کرد: روابط ایران و روسیه همواره روابطی متین، خوب و برابر است، در همین راستا گفتگوهایی در جریان است که آخرین آن دیدار دو طرف در اجلاس شانگهای بود.
 
افخم افزود: مواضع ایران و روسیه از نزدیکی خوبی برخوردار است، به نظر می‌رسد این رایزنی‌ها در چارچوب خود ادامه پيدا کند و تصور می‌کنیم واگذاری موقت نیروگاه بوشهر فضای مناسب تری را در روند روابط دو کشور ایجاد خواهد کرد.
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی درمورد آینده روابط ایران و دیگر کشورها و همچنین دعوت از دکتر روحانی برای حضور در مراسم حج اظهار داشت: ما نیز این اخبار را شنیدیم و وزارت خارجه چیزی بیشتر از این اخبار دریافت نکرده است.
 
وی افزود: ما همواره نگاهی مثبت و همگرایی در منطقه داشته‌ایم و بر لزوم همکاری و تامین منافع منطقه شامل یک راهبرد تاکید کرده‌ایم.
 
وی ادامه داد: در این دوره زمانی امیدواریم دیدگاه‌های طرفینی در منطقه به یکدیگر نزدیک شود و تحولات مثبت روی دهد و این مهم نیازمند خواست متقابل است و امیدواریم شاهد رویدادهای مثبتی باشیم.
 
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه اگر غربی‌ها اقدام به لغو تحریم‌ها کنند، آیا جمهوری اسلامی ایران غنی سازی را کاهش می‌دهد یا خیر اظهار داشت: من شما را به این مهم ارجاع می‌دهم که مذاکرات پشت میز مذاکرات باید انجام شود.
 
افخم در ادامه در پاسخ به سوال دیگری در مورد دیدار دکتر روحانی و اوباما بیان کرد: طبق برنامه آنچه که در رسانه‌ها اعلام شده جمهوری اسلامی ایران و فرانسه انجام می‌شود و این دیدار بر مبنای تلاش طرفینی انجام خواهد شد و در آن مسائل منطقه روابط دوجانبه و مسئله سوریه و دیدگاه‌های ایران در قبال آن مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.
 
افخم در مورد دیدار دکتر روحانی و اوباما تاکید کرد: ما به دنبال نفس دیدار نیستیم جمهوری اسلامی ایران برای تامین اهداف خود چارچوب‌هایی دارد و دیپلماسی‌اش دیپلماسی فعال است.
 
وی عنوان کرد: اینکه نفس یک دیدار صوری که تعیین کننده باشد، تلقی درستی نیست چرا که این دیدار باید زمان مناسبش فرا برسد و ارزیابی ما این است که زمان مناسب آن هنوز فرا نرسیده است.
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مورد روابط ایران و جمهوری آذربایجان تصریح کرد: این دیدارها به صورت دوره‌ای انجام می‌شود و در مسیر خود قرار دارد و الان ارزیابی ما این است که دیدارهای دو طرف روند طبیعی دارد و این مهم به دلیل مشترکات فرهنگی و مذهبی کشور است و نیازی به موضع گیری‌های خاصی نیست.
 
افخم در مورد دخالت‌های خارجی در انتخابات جمهوری آذربایجان اظهار داشت: امیدواریم این انتخابات در چارچوب‌های داخلی باشد و انتخابات این کشور بدون مداخله خارجی صورت گیرد.
 
وی در ادامه در مورد انتخاب آنگلا مرکل و سطح روابط ایران و آلمان گفت: طی ماه گذشته صحنه سیاسی جمهوری اسلامی ایران و آلمان شاهد انتخابات مهمی بوده در ایران دولت یازدهم شروع به کار کرده و در آلمان نیز دولت جدید آغاز به کار خواهد کرد که امیدواریم با شرایط فضای جدید حرکت‌های واقع بینانه در مسیر روابط سازنده میان دو کشور ایجاد شود.
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مورد برگزاری کنفرانس ژنو 2 گفت: خوشبختانه با دورشدن شبح جنگ از منطقه راهکار سیاسی تقویت و صدای کشورهای خواهان راه حل سیاسی بیشتر شده است.
 
وی افزود: یکی از راهکارهای سیاسی برای بحران سوریه کنفرانس ژنو 2 است که ساز و کارهای آن در حال انجام بوده و ایران از هرگونه راهکار سیاسی و دیپلماتیک براساس خواست مردم سوریه و بدون پیش شرط حمایت می‌کند.
 
افخم در مورد سفر دکتر روحانی به نیویورک و حل مسئله هسته‌ای ایران خاطرنشان کرد: ما اعلام کردیم که مذاکره برای مذاکره پذیرفته نیست، در عین حال مذاکرات باید محدوده زمانی داشته باشد تا مذاکره برد_ برد را شکل دهد بنابراین گفتگوهای روز پنجشنبه تعیین کننده خواهد بود و پس از انجام آن به طور صریح این مباحث را مطرح خواهیم کرد.
 
انتهای پیام /
برچسب ها: افخم ، نشست ، خبری ، صحن ، علنی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار