در صحن مجمع عمومی؛

رئیس‌جمهور بلغارستان: ایران باید شفاف سازی کند

"روزن پلونلیو" رئیس‌جمهور بلغارستان بعنوان هشتمین سخنران در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از سایت سازمان ملل، رئیس جمهور بلغارستان گفت: ما انتظار داریم ایران با فراهم کردن شواهد معتبر درباره صلح آمیز بودن ماهیت و ویژگی برنامه هسته ای خود، اراده سیاسی مشخص برای رفع نگرانی های جامعه بین المللی از خود نشان دهد.
روزن پلونلیف گفت: اجرای اهداف توسعه هزاره کاری ناتمام باقی مانده است. بی تردید کارهای زیادی در مبارزه جهانی با فقر و توسعه نیافتگی انجام شده است اما پیشرفت در این زمینه مداوم نبوده و محدود است. امروز بیش از یک میلیارد نفر در جهان از فقر شدید و سوء تغذیه رنج می برندو این غیرقابل قبول است. توزیع نامناسب امکانات زندگی و فرصت های فردی در جهان بیشتر شده است. تغییرات شرایط آب و هوایی و وضع محیط زیست به سطح هشدار دهنده ی رسیده است و نیاز به پاسخ همه ما دارد.رفاه نسل آینده به خاطر مدیریت نامناسب منابع طبیعی در خطر قرار گرفته است.با وجود تلاش های ما ،جنگ و مناقشه مسلحانه در مناطق مختلف در جریان است و موجب کشته شدن هزاران نفر و رنجش انسانی شده است.ما همچنان شاهد نقض حقوق بشر و آزادی های اساسی هستیم.
رئیس جمهور بلغارستان گفت: اوضاع سوریه همچنان بسیار نگران کننده است و خطری برای امنیت منطقه و بین المللی محسوب می شود.بلغارستان حمله شیمیایی در بیست ویکم اوت در این کشور را که موجب کشته شدن هزار فرد بیگناه از جمله بسیاری از کودکان شده است ،به شدت محکوم می کند.
وی گفت: استفاده از تسلیحات شیمیایی در سوریه نقض آشکار قانون بین الملل و جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت محسوب می شود. شواهد قوی نشان می دهد رژیم سوریه مسئول این حمله است زیرا این رژیم تنها طرفی است که عامل، تسلیحات شیمیایی و ابزار پرتاب آن را برای حمله در این سطح در اختیار دارد.
مصونیتی در کار نخواهد بود و عاملان این حمله شنیع باید پاسخگو باشند. بلغارستان یکی از کشورهایی است که با ارسال نامه به شورا امنیت از این شورا خواسته است بلافاصله اوضاع سوریه را به دادستان های دادگاه جنایت جنگی ارجاع دهد.دبیر کل سازمان ملل متحد و کمیسر حقوق بشر این سازمان نیز چنین درخواستی را مطرح کردند.
وی گفت:کشورم از چارچوب همکاری بین آمریکا و روسیه برای قرار دادن زرادخانه های شیمیایی سوریه در کنترل بین المللی جهت از بین بردن سریع آن استقبال می کند. بلغارستان نیز از رژیم سوریه می خواهد اجازه دسترسی فوری سازمان منع استفاده از تسلیحات شیمیایی به همه سایت ها در سوریه را بدهد.
ما از شورای امنیت سازمان ملل می خواهیم متحد باشد و مسئولیت مربوطه خود را براساس منشور از جمله فصل هفتم انجام دهد.
رئیس جمهور بلغارستان گفت: استفاده از تسلیحات شیمیایی نباید توجهات را از نقض حقوق بشر و ادامه رنجش انسانی در این کشور منحرف کند. باید از فرصت جهت رسیدن به راه حل سیاسی پایدار استفاده کرد. رسیدن به راه حل از طریق از سرگیری روند ژنو با مشارکت فعال سازمان ملل متحد میسر می گردد.
رئیس جمهور بلغارستان گفت:وضع بد حقوق بشر در سوریه نیاز به اقدام هماهنگ و مشترک دارد تا رنجش کمتر و به افراد نیازمند کمک شود.بلغارستان کمک های بشردوستانه برای کاهش سختی آوارگان در کشورهای همسایه ارائه کرده است.
وی گفت :بلغارستان نیز محل حضور آوارگان سوری است. دولت با وجود محدودیت های مالی طرح فوریتی تصویب کرده است و منابع اضافی را برای کمک به اسکان و خدمات به آوارگان سوری اختصاص داده است.
رئیس جمهور بلغارستان گفت: ما انتظار داریم ایران با فراهم کردن شواهد معتبر درباره صلح آمیز بودن ماهیت و ویژگی برنامه هسته ای خود، اراده سیاسی مشخص برای رفع نگرانی های جامعه بین المللی از خود نشان دهد.در این زمینه همکاری کامل ایران با آژانس بین المللی انرژی هسته ای بسیار مهم است. دولت تهران باید شفافیت بیشتری از فعالیت های هسته ای خود نشان دهدو باید از همه قطعنامه های مربوطه شورای امنیت به صورت کامل تبعیت کند.
رئیس جمهور بلغارستان گفت: بلغارستان حمایت خود را از شروع مجدد گفتگوهای صلح بین دولت اسرائیل و تشکیلات خودگردان فلسطینی با ابتکار جان کری وزیر امور خارجه آمریکا،گروه چهار جانبه و طرف های مربوط اعلام می کند. ما انتظار داریم هر دو طرف به راه حل صلح آمیز پایبند باشندو به منافع مشروع دو طرف احترام گذارندو از اقدام یکجانبه که می تواند این روند را تضعیف کند،خودداری کنند.
مذاکرات بهترین راه برای رسیدن به راه حل جامع و پایدار براساس راه حل تشکیل دو کشور است.
رئیس جمهور بلغارستان گفت: بلغارستان از انتصاب نیکلای مدونف وزیر امور خارجه سابق این کشور به عنوان فرستاده ویژه دبیر کل سازمان ملل متحد در عراق استقبال می کند.
بلغارستان تروریسم را به عنوان یکی از وحشتناک ترین جنایت و تهدید به صلح و امنیت بین الملل محکوم می کند.
وی گفت:بلغارستان امسال هفتادمین سال نجات یهودیان بلغاری از اردوگاه مرگ در جریان جنگ جهانی دوم و دستاورد منحصر به فرد جامعه مدنی بلغارستان را گرامی داشت.متاسفانه کشور ما در آن زمان در وضعی نبود همین کار را برای یهودیان در شمال یونان و بخشی از یوگسلاوی انجام دهد.
ما عمیقا از تلفات آنها و همه قربانیان هولوکاست ناراحت شدیم.
ما معتقدیم انرژی تازه در جامعه مدنی بلغارستان شایسته حمایت است.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار