دیدار وزیر خارجه ایران با وزيران امور خارجه بروندي، بحرين، آلمان و روسيه/

تمایل وستروله برای فراهم شدن زمینه پیشرفت بیشتر در روابط دوجانبه با ایران/ درخواست لاوروف برای افزایش همکاریها با تهران

وزیران امور خارجه بروندی، بحرین، آلمان و روسیه صبح سه شنبه به وقت محلی با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در حاشیه شصت و هشتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک دیدار کردند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، روابط دوجانبه ،تحولات جاری در منطقه ،آخرین موضوعات مهم بین المللی ، و دیگر موضوعات مورد علاقه از محورهای مذاکرات دکتر ظریف با همتایان خود بود.

ظریف در دیدار وزیر امور خارجه بروندی با تاکید براینکه جمهوری اسلامی ایران همواره برای روابط با افریقا اولویت قائل است ،روابط و همکاریهای ایران و بروندی را مورد توجه قرار داد.

وی با اشاره به توانمندی و تجربه غنی جمهوری اسلامی ایران در حوزه های عمرانی ،صنعتی و آموزشی از مشارکت بخش خصوصی ایران در طرحهای مورد نظر بروندی از جمله امور اموزشی استقبال کرد.

وزیر امور خارجه بروندی نیز با تبریک بمناسبت انتصاب دکتر ظریف به سمت وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ، از وی بطور رسمی برای سفر به بروندی دعوت کرد.

لوران کاواکوره با اشاره به اینکه بزودی سفیر بروندی به ایران اعزام خواهد شد ، این مسئله را نشانه اهمیت روابط با جمهوری اسلامی ایران دانست.

وزیر امور خارجه بروندی با اشاره به پیشرفتها و دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در حوزه های مختلف خواستار همکاری دو کشور در زمینه های مختلف بویژه انرژی و اموزش و پرورش شد.

در دیدار جداگانه دکتر محمد جواد ظریف و وزیر امور خارجه بحرین که به درخواست خالد بن احمد ال خلیفه طرف بحرینی صورت گرفت ،آخرین وضع روابط تهران - منامه و تحولات منطقه بررسی شد.

محمد جواد ظریف و همتای آلمانی وی نیز در دیداری تقویت روابط دوجانبه و مسائل بین المللی از جمله موضوع هسته ای را مورد رایزنی قرار دادند.

وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار با اشاره به روابط نزدیک تهران- برلین ،نقش آلمان در اتحادیه اروپائی را مورد توجه قرار داد.

محمد جواد ظریف با تشریح مواضع کشورمان در خصوص تحولات منطقه ای و بین المللی از جمله سیاستهای جمهوری اسلامی ایران در خصوص مسئله هسته ای اظهار داشت: ما آماده مذاکرات مستقیم و جدی هستیم و چنانچه این اراده جدی در طرف مقابل نیز باشد ، حصول  یک راه حل در چارچوب مذاکراتی هدفمند و با یک جدول زمانی مشخص ممکن است.

گیدو وستروله وزیر امور خارجه المان نیز  با ابراز خوشحالی از دیدار با دکتر ظریف ،تمایل برلین را برای کار با ایران اعلام داشت و تاکید کرد: بین ایران و المان همواره روابط تاریخی وجود داشته و ما خواستار فراهم شدن زمینه پیشرفت بیشتر در روابط دوجانبه هستیم.

وستروله از بوجود امدن وضع جدید در گفتگوهای میان ایران و 1+5 استقبال کرد.

محمد جواد ظریف و سرگئی لاوروف وزیران امور خارجه ایران و روسیه هم در دیداری راههای گسترش مناسبات تهران - مسکو ، تحولات منطقه ای بویژه بحران سوریه ،تحولات مهم بین المللی و موضوع هسته ای را بررسی کردند.

دو طرف بر ضرورت یافتن راهکارهای سیاسی برای کمک به حل کامل بحران سوریه تاکید کردند.

محمد جواد ظریف در این ارتباط با اشاره به اینکه کاربرد سلاح شیمیائی در هرجا و توسط هرکس محکوم است تصریح کرد: سلاح شیمیائی باید از دست همه در سوریه خارج شود.

در این دیدار دو طرف با ابراز رضایت از روند گسترش روابط دوجانبه و بررسی راههای افزایش همکاریها ، درباره همکاریهای دو کشور در حوزه های نفت ،گاز ،برق ،صنعت و ماشین آلات گفتگو و در خصوص ادامه برنامه های همکاری کشورهای ساحلی حوزه دریای خزر رایزنی کردند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار