دریادار سياري در گفتگوي تفصيلي با باشگاه خبرنگاران مطرح کرد

به کارگيري تجربيات دفاع مقدس در نگارش تاکتيک‌هاي جديد دريايي/ انجام 150 عمليات اسكورت در طول 8 سال

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: نیروی دریایی در هشت سال دفاع مقدس در مقابل همه تجهیزات در دریا جنگید، شمال خلیج فارس را حفظ کرد سکوهای نفتی و جزیره خارک را نیز محفوظ نگه داشت، صادرات نفت را تامین کرد و بندر امام (ره)، آزاد نگه داشته شد تا صادرات و واردات انجام شود و در این راستا 150 عملیات اسکورت انجام شد تا چرخه اقتصادی کشور به گردش خود ادامه دهد.

امير دريادار "حبيب‌الله سياری" فرمانده نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران  به مناسبت هفته دفاع مقدس، در گفتگو با خبرنگار ويژه‌نامه دفاع مقدس باشگاه خبرنگاران، به تشريح جزئيات حمله عراق به جمهوري اسلامي ايران و نقش مهم و كليدي نيروي دريايي ارتش پرداخته است، كه متن آن را در زير مي‌خوانيد.  
 
باشگاه خبرنگاران: عراق با حمله به جمهوري اسلامي ايران به دنبال چه اهدافي بود؟

امیر دريادار سياري: مهمترين هدف رژيم بعثي براي حمله به ايران را بايد به دو دسته تقسيم كرد ، اهداف اصلي و اهداف فرعي، اهداف اصلي عبارت است از جلوگيري از رشد انقلاب و صادر شدن آن و شكست ايران ،اهداف فرعي، تصرف بخشي از خوزستان و يا همه آن و تسلط صددرصد  در  اروند رود كه نقش ژئوپولتيكي دارد به دنبال آن بودند كه طول سواحلش را در شمال خليج‌فارس افزايش دهند. توسعه‌طلبي كه در رژيم بعثي وجود داشت و تفكرات حاكم بر رئيس رژيم بعثي عراق كه دوست داشت ژاندارم منطقه و همين‌طور به عنوان بزرگتر اعراب شناخته شود و جاي شاه معدوم قبل از انقلاب ايران را بگيرد نيز ازديگر اهداف حمله بود.
 


باشگاه خبرنگاران: چرا آمريكا، عراق را براي حمله به ايران تحريك كرد؟

دريادار سياري: محرك اصلي حمله ،استكبار جهاني بود و عامل، رژيم بعثي عراق با ويژگي‌هايي كه در شخص صدام حسين وجود داشت او را آماده كردند تا به ايران حمله كند، اما دليل اصلي كمك شرق و غرب به رژيم بعثي در زماني بود كه انقلاب پيروز شد و همه غربي‌ها به اين نتيجه مي‌رسند كه همه منافع نامشروعي كه در ايران داشتند را از دست داده‌اند و به دنبال برقراري منافع خود بودند و از نظر فكري با ما  در تضاد بوده و بهترين راه‌حل را براي آن كه بتوانند از منافع خود بهره ببرند  در اين مي‌ديدند كه رژيم را سرنگون كنند و دوباره رژيمي كه خودشان مي‌خواهند حاكم سازند، در واقع اسناد نشان مي‌دهد حدود 36 كشور جهان اعم از شرق و غرب در ابعاد تسليحاتي، اطلاعاتي، اقتصادي، مالي، تاكتيكي، نيروي انساني، آموزشي و واگذاري سلاح‌هاي ويژه به رژيم بعثي كمك كردند.
 
 
باشگاه خبرنگاران: زماني كه رژيم بعثي عراق حمله را آغاز كرد برآورد اطلاعاتي آن‌ها چه بود كه  تصميم به حمله گرفتند؟

دريادار سياري: وقتي كشوري قرار است به كشوري حمله كند در ابتدا بررسي و برآورد مي‌كند كه آيا توان حمله را دارد يا نه و اگر حمله كرد پيروز مي‌شود يا خير؟ آن‌ها برآورد كردند كه در ايران انقلاب شده و هنوز سازمان‌ها، ارگان‌ها و نيروهاي مسلح شكل خود را پيدا نكردند و تفرقه ميان آن‌ها زياد است و با ترفندهايي  به  اختلافات قومي ، قبيله‌اي و مذهبي دامن زدند ترور را توسعه داده و فكر مي‌كردند ارتش جمهوري اسلامي ايران با آسيب‌هايي كه به آن وارد شده است آمادگي دفاع ندارد و ديدند بهترين زمان براي حمله وجود دارد و حمله را آغاز كردند.
 
 
باشگاه خبرنگاران: عراق با چه راهبردي جنگ را شروع كرد؟ 

دريادار سياري: عراق فكر مي‌كرد در كمترين زمان ممكن مي‌تواند پيروزي را فراهم كند، راهبرد عراق سريع بود در اسناد آمده است كه ساعت 12 و 20 دقيقه روز 31 شهريور 59 صدام به عنوان فرمانده كل نيروهاي مسلح رژيم بعثي عراق در حالي كه چفيه قرمزي به سر بسته بود بدون اين كه درجه نظامي نصب كرده باشد وارد اتاق جنگ نيروهاي مسلح عراق مي‌شود، عدنان خيرالله وزير دفاع اسبق عراق خطاب به صدام مي‌گويد: سرور من 20 دقيقه قبل 192 فروند هواپيماي جنگي به سمت اهدافشان در داخل خاك ايران حمله كردند. جواب صدام اين است كه تا نيم ساعت ديگر كمر ايران شكسته خواهد شد و عنوان كردند در مرزهاي جنوبي يك روزه خرمشهر را مي‌گيرند سه روزه خوزستان را جدا مي‌كنند و در روز هفتم در ميدان آزادي تهران با روزنامه‌ها و خبرگزاري‌ها مصاحبه مي‌كنند و در ده روز به نتيجه رسيده و ايران را ساقط مي‌كنند حمله با اين راهبرد در زمين،هوا و دريا آغاز مي‌شود.
 




باشگاه خبرنگاران: ارتش در آن مقطع زماني در مقابله به مثل با نيروهاي عراق چه عملكردي داشت ؟


دريادار سياري: در آن زمان به بدنه ارتش آسيب وارد شده بود دوره سربازي را يك سال كرده بودند و به بعضي از سربازها بدون تخصص مجوز داده شد، متخصصيني كه در يگان‌هاي تخصصي ارتش كار مي‌كردند به مناطقي كه نزديك محل زندگي‌شان بود منتقل شدند به دنبال آن تعمير، نگهداري و آمادگي تجهيزات نزول پيدا كرد و در  اولين اقدام در كمترين فرصت موفق شدند از پيشروي دشمن جلوگيري كنند ،اگر اين مهم دست نمي‌يافت آن‌ها به هدفشان رسيده بودند و ظرف 5 روز خوزستان را جدا مي‌كردند نيروي هوايي در دومين روز جنگ عمليات كمان را انجام مي‌دهد و جواب 192 فروند هواپيما را با پرواز 140 مي‌دهد  و اكثريت فرودگاه‌ها و منابع حياتي رژيم بعث را بمباران مي‌كند  خرمشهر را تكاورهاي نيروي دريايي با نيروهاي مردمي و سپاه و ديگر دانشجويان دانشكده افسري شكل مي‌دهند و صدام كه انتظار داشت يك روزه خرمشهر را تصرف كند 34 روز پشت قسمتي از خرمشهر مي‌ماند اين حماسه در ساحل اتفاق افتاد اما نيروي دريايي بلافاصله متوجه اهداف آن‌ها مي‌شود زيرا آن‌ها به دنبال آن بودند كه در شمال خليج فارس استقرار بيشتري داشته  و دست ايران را از عرصه دريا خارج كنند نيروي دريايي در شمال خليج فارس حضور  يافت  و از پيشروي دشمن جلوگيري كرد.  
 
باشگاه خبرنگاران: ادعاي راهبرد سريع دشمن چگونه با شكست مواجه مي‌شود؟ 

دريادار سياري: دشمن از نظر فكري و راهبردي شكست خورده بود  ارتش با توكل به خدا و با حمايت مردمي و با فرمان امام كه فرمودند: دشمن آمده سنگي را در چاه انداخته او را سر جاي خود بنشانيد ، جنگ، جنگ است عزت و شرف ما در گرو همين مبارزات است و اگر جنگ 20 سال هم طول بكشد ما آماده هستيم موفق شد اقدامات ارزشمندي انجام شود و در سال اول جنگ موفقيت‌هاي زيادي را به دست آورديم.  
 

 


باشگاه خبرنگاران: درباره عمليات مرواريد نيروي دريايي ارتش توضيح دهيد؟ 


دريادار سياري:67 روز از جنگ گذشته،  7 آذر 59 نيروي دريايي موفق مي‌شود در اجراي عمليات مرواريد، نيروي دريايي دشمن را شکست دهد ،اين اقدام آنقدر مهم است که متاسفانه به فراموشي سپرده  مي‌شود، بزرگترين ضربه به توان اقتصادي عراق وارد شد، صادرات نفت عراق قطع شده ،بنادر عراق محاصره شده ، راه ورود به عراق از طريق درياها بسته شده  و توانمندي جمهوري اسلامي ايران در معرض نمايش قرار گرفت و دشمن از شمال خليج فارس بيرون رانده شد و سيادت جمهوري اسلامي ايران بر خليج فارس ثابت شد. 
 
باشگاه خبرنگاران: اگر در 67 روز جنگ، نيروي دريايي عراق از بين رفت تا پايان جنگ نيروي دريايي چه کار مي‌کرد؟

دريادار سياري:در اين مقطع نيروي دريايي ارتش وارد جبهه ديگري شد هنگامي که تجهيزات دريايي دشمن از بين رفت کشورهاي غربي سعي بر آن داشتند که تجهيزات جديدي به عراق بدهند و آن‌ها اين تجهيزات را خريداري کردند تجهيزات هم آمد اما تنگه هرمز  به دست ما بود و اجازه نداديم ناوشکن‌هايي که خريداري کرده بودند وارد خليج فارس شود ، اما کشورهاي غربي به جاي تجهيزات دريايي به عراق، هواپيماهاي ميراژ  سوپراتاندر، انواع ميگ‌ها، سخه‌ها، بالگرد سوپر فلرون که همگي مجهز به موشک‌هاي ساحل به دريا بودند و همچنين انواع مين و پول و پايگاه که در کشورهاي حاشيه خليج فارس قرار داشتند را دادند تا بتوانند توان اقتصادي کشور را از بين ببرند و اگر موفق مي‌شدند قطعا ما در جنگ شکست مي‌خورديم.  
 
باشگاه خبرنگاران: اگر جبهه جمهوري اسلامي ايران از نظر مالي و اقتصادي پشتيباني نمي شد چه آينده‌اي براي ايران رقم‌ مي‌خورد؟ 


دريادار سياري: آن‌ها مي‌خواستند صادرات نفت ايران را قطع کنند و بندر امام(ره) را محاصره کرده اما نيروي دريايي در هشت سال دفاع مقدس در مقابل همه اين تجهيزات در دريا جنگيد، شمال خليج فارس را حفظ کرد، سکوهاي نفتي و جزيره خارک را نيز محفوظ نگه داشت و صادرات نفت را تامين کرد و بندر امام آزاد نگه داشته شد تا صادرات و واردات انجام شود و ما موفق شديم چرخه اقتصادي کشور را بچرخانيم در اين راستا 150 عمليات اسکورت انجام شد نزديک به 10 هزار کشتي تجاري جابه جا شد درباره عمليات‌هاي اسکورت مقام معظم رهبري فرمودند: ممکن است مردم عمليات مرواريد و همين‌طور ماجراي ناو موشک انداز پيکان که حماسه مرواريد را آفريد را بدانند اما آن‌ها ماجراي اسکورت کشتي‌هاي نفت‌کش و تجاري را نمي‌دانند آن زماني که همه امکانات ايران به صادرات نفت متصل بود دشمن به دنبال  قطع آن بود، نيروي دريايي در عرصه پيكار حاضر شد و هنر ، توانمندي وجوهره خود را به نمايش گذاشت  و اقتصاد كشور و ميادينش را در حوزه خليج فارس حفظ كرد.



باشگاه خبرنگاران: اولين عمليات موفقي كه در سطح گسترده انجام شد كدام عمليات بود؟

دريادار سياري:
عمليات ثامن‌الائمه 5 مهر 1360 زماني كه يك سال از جنگ گذشته و اسرا آزاد مي‌شوند و عمليات‌هاي "بستان"، "فتح‌المبين"، "بيت‌المقدس" موفق مي‌شوند كه دشمن را از سرزمينمان بيرون كنند و در پايان عمليات "بيت‌المقدس" چه آن زماني كه نيروهاي مردمي به پاي كار نيامده بودند و همچنين سپاه نيز شكل نگرفته بود ارتش جمهوري اسلامي ايران جلوي پيشروي دشمنان را گرفت و راهبرد سريع دشمن با شكست روبه رو شد و سپس بين نيروهاي مردمي، سپاه،‌ بسيج اتحاد برقرار شد و بني‌صدر كه  تفرقه‌افكني را توسعه ميداد از صحنه خارج شد و همگي دست به دست هم داديم تا وحدت به وجود آمد خداوند كمكمان كرد و امام(ره) نيز هدايتمان كرد و مشاهده كرديم كه در ظرف يكي دو سال همه سرزمين‌ها بازپس‌گيري شد و دشمن در لاك دفاعي خودش فرو  رفت و به دنبال اين شكست ،دست به سلاح‌هاي كشتار جمعي زد. همانطور كه امام فرمودند: خرمشهر را خدا آزاد كرد ارتش، سپاه، بسيج، نيروي انتظامي، عشاير، مردم با اتحاد خويش نشان‌دادند جمهوري اسلامي ايران قدرتمند است ودر عرصه‌ نظامي، سياسي، اقتصادي اگر مردم پشت نظام باشند دفاع از ناموس، شرف، عزت اسلام و كشور ، مقدس مي‌شود و مشاهده كرديم  كه اين پيروزي ابدي  براي ايران به دست آمد.
 
 
باشگاه خبرنگاران: آيا در حال حاضر نيروي دريايي ارتش از تجربيات دفاع مقدس  براي پيشبرد اهدافش استفاده مي كند؟

دريادار سياري: تجربيات دفاع مقدس همانطور كه حضرت آقا فرمودند:يك گنج است و ما بايد از اين گنج استفاده كنيم. هشت سال دفاع، عمليات، شناسايي، تاكتيك، تكنيك، راهبرد، همگي تجربه است. اولين اقدامي كه  در نيروي دريايي انجام شد تجربيات دفاع مقدس را در امر آمايش بكار گرفت، در واقع اين نتايج و تجربيات به اين راحتي بدست نيامده است، امروزه در نوشتن تاكتيك‌هاي دريايي و در نحوه انجام ماموريت نيروي دريايي از تجربيات دفاع مقدس  استفاده مي‌شود و همينطور انجام تاكتيك‌ها در رزمايش‌ها از تجربيات دفاع مقدس است. در واقع سيادت دريايي اين گنجينه ارزشمند ،به همين راحتي كنار گذاشته نمي‌شود. ما در همه ابعاد از تجربيات دفاع مقدس براي  پيشرفت و ارتقاء و بالندگي سطح روان رزمي استفاده كرديم و درحال حاضر از توان بازدارندگي از تجربيات دفاع مقدس استفاده مي‌كنيم.
 
به عنوان مثال، در اين حوزه نزديك 4 سال است كه با ناامني توسط دزدان دريايي در منطقه خليج عدن مواجه هستيم. اين منطقه ناامن شده و كشتي‌هاي تجاري و نفتكش در هنگام منتقل كردن تجهيزاتشان با ناامني روبرو مي‌شوند و اقتصاد كشور در خطر افتاده است و نيروي دريايي توانسته امنيت را براي كشتي‌هاي تجاري و نفتكش در فاصله 4000 كيلومتري مرزهاي كشور  برقرار كند. اين در واقع همان اسكورت است يعني تامين امنيت براي خطوط مواصلاتي، همان كاري كه در 8 سال دفاع مقدس از تنگه هرمز تا بندر امام انجام مي‌شد، در حال حاضر از تنگه هرمز تا درياي سرخ و از تنگه هرمز تا تنگه مالاگا انجام مي‌شود. قطعا اين تجربه‌هايي كه نيروي دريايي در امر آموزش، پرورش، تسلط، سيادت، تامين خطوط مواصلاتي استفاده مي‌كند در ديگر نيروها نيز كاملا استفاده مي‌شود. آنچه كه امروز به عنوان ارتقاي سطح توان رزمي و بازدارندگي بدست آمده عاملش استفاده از همين تجربه‌هاي دفاع مقدس در ابعاد مختلف است.


 
باشگاه خبرنگاران: در حال حاضر در بعد نظامي چه چيزي توان نيروهاي مسلح ارتش را بالا مي‌برد؟


دريادار سياري:
در ظرف چند سال گذشته تهديدات زيادي متوجه ايران بوده ، اما هيچ وقت دشمن نتوانسته تهديداتش را عملياتي كند  در واقع نيروهاي مسلح امروزه به لطف خدا از حمايت‌هاي مردمي برخوردار هستند. نيروي انساني مهمترين عنصر هر سازماني بوده و در ارتش نيز به همين منوال مهم است. نيروي انساني امروز ،مومن، معتقد، متخصص، متعهد، متفكر، ايثارگر، منضبط و ولايتمدار است   و آموزش و پرورش مناسب را در مقابله با هرگونه تهديد ديده است، از زمان پيروزي انقلاب اسلامي چيزي جز تجهيزات نظامي به ايران داده نشده، آنچه كه امروز در نيروي دريايي وجود دارد، بومي است.رزمايش‌هايي كه امروزه انجام مي‌شود مبتني بر تاكتيك‌هايي است كه ساخته خود كاركنان ارتش است و در اين راستا قطعا توان رزمي بالا رفته و به دنبال آن توان بازدارندگي را به وجود مي‌آورد واين نشان از آمادگي نيروهاي مسلح است.
 
حضرت علي (ع) مي‌فرمايد: اگر صلح مي‌خواهيد آماده جنگ باشيد تا زماني كه  تجهيزات و نيروي انساني‌مان آماده ، پشتيباني قوي مردمي در كشور فراهم است، هيچ ترس و واهمه‌اي از جنگ وجود ندارد.
 
باشگاه خبرنگاران: شيرين ترين خاطره اي كه از 8 سال دفاع مقدس در ذهن شما ماندگار شده است چيست؟

دريادار سياري: صبح روز 4 آبان سال 59 از قسمت شمالي خرمشهر از آنطرف كارون به اين طرف رودخانه عزيمت كرديم. قسمت شرقي به دست دشمن افتاده بود، پس از حماسه 34 روزه چشم‌ها همه گريان و نگران بود و اين آسيب زيادي را به روحيه‌مان وارد مي‌كرد و در تلاش بوديم كه چه زماني خواهد رسيد كه  قسمت ديگر شهرمان را  بازپس بگيريم در ساعت 4 صبح سوم خرداد سال 61 از آن نقطه كه خارج شديم وارد خاك خرمشهر شديم و بعد از پيروزي عمليات "بيت‌المقدس" دو كار مهم انجام داديم، سجده شكر به جاي‌آورده و سپس پرچم ايران را به اهتزاز درآورديم و اين شيرين‌ترين خاطره بنده بود.  

انتهاي پيام/
برچسب ها: فرمانده ، دریا ، ارتش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۱ ۱۲ مهر ۱۳۹۲
احساس غرور از اینکه یک ایرانی هستم و در خوزستان ودر کنار خلیج تا ابد فارس زندگی میکنم و به خود میبالم که نسل گذشته ام کسانی بوده اند که با نثار جان خود توانسته اند میراثی به نام ایران اسلامی را برای ما به یادگار بگذارند و افتخار میکنم که بازمانده چنین نسلی هستم
آخرین اخبار