در حاشیه نشست مجمع عمومی ؛

نشست و گفتگوی دکتر ظریف با وزاری خارجه لهستان، نيوزلند، سنگاپور و بلاروس

وزراي امور خارجه لهستان، نيوزلند، سنگاپور و بلاروس روز چهارشنبه در حاشيه شصت و هشتمين اجلاس مجمع عمومي سازمان ملل متحد بطور جداگانه با وزيرخارجه کشورمان ديدار و پيرامون گسترش مناسبات دوجانبه، افزايش همکاريهاي اقتصادي و تجاري، تحولات جاري منطقه و موضوعات مهم بين المللي رايزني کردند.  

 به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ، محمد جواد ظريف در نخستين ديدار پيش از ظهر چهارشنبه خود با وزير خارجه لهستان، با اشاره به مناسبات تهران – ورشو، توسعه همکاريهاي اقتصادي و تجاري ميان دو کشور را يادآور شد.  
وي در اين باره به آمادگي براي تسهيل رفت و آمد تجار و بازرگانان دو کشور اشاره کرد.  
وزير امور خارجه لهستان نيز در اين ديدار علاقمندي کشورش را براي تعميق روابط دوجانبه از جمله در زمينه تجاري اعلام و هموار شدن بسترهاي لازم در اين باره را خواستار شد.  
دو طرف در اين ديدار رايزنيهاي منظم معاونان وزراي خارجه دو کشور براي بررسي راههاي گسترش همکاريها و همچنين رايزني و همکاري در محافل بين المللي را مورد توجه قرار دادند.  
اوضاع در سوريه، خلع سلاح شيميايي طرفهاي درگير در اين کشور، تحولات افغانستان و مسئله هسته‌اي از ديگر محورهاي مذاکرات وزراي امور خارجه ايران و لهستان بود.  
در اين ديدار دکتر ظريف از همتاي لهستاني خود براي سفر به ايران دعوت بعمل آورد که با استقبال وزير امور خارجه لهستان مواجه شد. 
وزيران امور خارجه ايران و نيوزلند نيز در ديداري جداگانه راههاي توسعه روابط دوجانبه را بررسي کردند.  
دکتر ظريف در اين ديدار با اشاره به روابط تهران – ولينگتون، برضرورت ارتقاي سطح مناسبات دوجانبه تاکيد و فضا را براي پيشرفت همکاريها مناسب ارزيابي کرد.  
وي در اين خصوص همکاريهاي تجاري دو کشور از جمله در حوزه کشاورزي را مورد توجه قرار داد.  
وزير امور خارجه نيوزلند نيز با اشاره به روابط قديمي ايران و نيوزلند، بر تقويت روابط و تماسهاي سياسي دو کشور تاکيد کرد.  وي با اشاره به اينکه با علاقه اخبار انتخابات ايران را دنبال مي‌کرده است، گفت: از سياستها و مواضع سازنده دولت جمهوري اسلامي ايران، استقبال مي‌کنيم. 
وي با اشاره به فضاي سازنده موجود، تمايل کشورش را براي توسعه روابط تجاري و ادامه تماسهاي دو کشور اعلام کرد. در اين ديدار بحران سوريه و مسئله هسته‌اي نيز مورد توجه قرار گرفت. 
وزراي امور خارجه جمهوري اسلامي ايران و سنگاپور هم در ديدار ديگري پيرامون روابط دوجانبه و تحولات مهم منطقه‌اي و بين المللي از جمله مسئله هسته‌اي کشورمان و تحولات سوريه تبادل نظر کردند. دکتر ظريف با اشاره به اينکه روابط خوب دو کشور بخوبي به پيش مي‌رود، سفر آتي رئيس مجلس سنگاپور به 
تهران را خاطرنشان کرد. وي همچنين بر گسترش زمينه‌هاي همکاري در امور تجاري، فرهنگي و هنري و عرصه‌هاي بين المللي تاکيد کرد.  
وزير امور خارجه سنگاپور هم در اين ديدار، به روابط خوب دوجانبه و ارتباطات مردمي ميان دو کشور اشاره کرد. وي با ابراز علاقه به توسعه روابط دوجانبه، ظرفيتها در زمينه همکاريهاي فرهنگي را فراوان دانست و خواهان يافتن زمينه‌ها و ظرفيتهاي جديد همکاري شد. در اين ديدار هم تحولات سوريه و مسئله هسته‌اي از محورهاي مذاکرات دو وزير خارجه بود. 
راههاي ارتقاي سطح روابط تهران – مينسک هم در ديدار وزراي امور خارجه ايران و بلاروس بررسي شد. دکتر ظريف در اين ديدار گفت: ما براي روابط با بلاروس اهميت زيادي قائل هستيم و آماده توسعه روابط دوجانبه و چندجانبه با کشور دوست بلاروس هستيم.  وي ظرفيتهاي متقابل دو کشور براي افزايش همکاريها را فراوان دانست و از سفرهاي متقابل معاونان وزراي خارجه دو کشور و  رايزنيهاي منظم سياسي استقبال کرد. وزير امورخارجه بلاروس نيز انتصاب دکتر ظريف به سمت وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران را تبريک گفت.  
وي گفت: ما ايران را شريکي کليدي در منطقه دانسته و آماده همکاري در همه زمينه‌ها در جهت منافع دو کشور هستيم.  وزير خارجه بلاروس با تاکيد بر ضرورت رايزنيهاي منظم سياسي معاونان وزراي خارجه دو کشور براي طراحي برنامه‌هاي آينده روابط دو کشور، گفت: علاقمنديم همکاريهاي اقتصادي با ايران را تعميق بخشيم.  در اين ديدار همکاريها در حوزه بين المللي مورد توجه قرار گرفت. 
در اين ديدارها دکتر ظريف مواضع کشورمان را در خصوص مسائل منطقه‌اي و بين المللي بيان کرد و روند مردم سالاري ديني در ايران، نشاط سياسي، حمايت و پشتوانه مردمي نظام و دولت جمهوري اسلامي ايران از طريق برگزاري انتخابات 
و آراء مردم را تشريح کرد. وي با تاکيد بر اراده جدي کشورمان براي آغاز مذاکرات با 1+5، تصريح کرد که چنانچه در طرف مقابل نيز اين اراده جدي وجود داشته باشد، حل اين مسئله ممکن است. دکتر ظريف در خصوص مسئله سوريه با ابراز خرسندي از به نتيجه رسيدن تلاشها در جهت جلوگيري از جنگ، کاربرد سلاح شيميايي به هر صورت را محکوم و تاکيد کرد که خلع سلاح شيميايي بايد جامع و شامل همه طرفهاي درگير در سوريه باشد.

برچسب ها: بین الملل ، ظریف ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار