در حاشیه نشست مجمع عمومی ؛

دیدار دکتر ظریف با وزراي خارجه سوئد و برزيل و هيئت پارلماني ايتاليا

وزیر امور خارجه در ادامه دیدارهای خود در نیویورک، چهارشنبه شب به وقت محلی با وزرای امور خارجه سوئد و برزیل و هیئت پارلمانی ایتالیا دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ، محمدجواد ظریف و کارل بیلدت وزرای امور خارجه ایران و سوئد در دیداری با مرور روند مناسبات تهران - استکهلم، درباره سایر موضوعات مورد علاقه از جمله موضوع هسته ای رایزنی کردند. 
آقای ظریف با اشاره به اینکه همواره روابط خوبی با سوئد داشته‌ایم و مایلیم این روابط خوب استمرار یابد، همچنین مواضع کشورمان را در مورد موضوع هسته ای و مذاکرات آینده میان ایران و 1+5 تشریح کرد. 
کارل بیلدت نیز در این دیدار با تبریک به مناسبت انتصاب آقای ظریف به سمت وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به روابط خوب دو کشور و تماس‌های دوجانبه اشاره کرد. 
وی شرایط را برای ادامه رایزنی‌های دو کشور در موضوعات مختلف مورد علاقه، مناسب ارزیابی کرد و گفتگوهای آینده میان ایران و 1+5 را مورد توجه قرار داد. دو طرف در این دیدار بر استمرار تماس‌ها و رایزنی‌ها تاکید کردند.
بنا بر این گزارش، روابط دوجانبه و همکاری در صحنه های بین المللی از مهم‌ترین محورهای مذاکرات وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و برزیل بود. ظریف روابط ایران و برزیل را بسیار خوب توصیف و بر تقویت همکاری‌ها تاکید کرد. 
وزیر امور خارجه برزیل نیز با تاکید بر اینکه روابط دو کشور بسیار خوب است، اما باید بیش از پیش گسترش یابد ، از سخنرانی روز سه شنبه رئیس جمهوری اسلامی ایران در مجمع عمومی سازمان ملل متحد تمجید کرد. 
در این دیدار که آخرین وضع موضوع هسته ای، تحولات خاورمیانه و بحران سوریه بررسی شد، دو طرف از حضور افراط‌گرایان در سوریه و خطرهای تسری آن به فراتر از مرزهای این کشور ابراز نگرانی کردند.
هیئت پارلمانی ایتالیا به ریاست رئیس پارلمان این کشور نیز با محمدجواد ظریف دیدار و گفتگو کرد. 
آقای ظریف در این دیدار بر اهمیت روابط پارلمانی دو کشور تأکید کرد و با اشاره به سفر آینده رئیس کمیته روابط خارجی پارلمان ایتالیا به تهران، این امر را در تشکیل گروه دوستی پارلمانی مهم خواند. 
وی با اشاره به مناسبات عمیق ایران و ایتالیا، همکاری‌های دو کشور را از جمله در زمینه مبارزه با قاچاق مواد مخدر خاطرنشان کرد. 
رئیس هیئت پارلمانی ایتالیا نیز با اشاره به دوستی سنتی مجالس ایران و ایتالیا گفت: همواره از ادامه گفتگوهای دو کشور دارای تمدن‌های کهن حمایت می کنیم. 
وی افزود: ایران یک کشور مهم در منطقه و جهان است که می تواند به حل مشکلات کمک کند و بدون ایران حل این مسائل ممکن نیست . 
طرف ایتالیایی در این خصوص به بحران‌های عراق، افغانستان و سوریه اشاره کرد. وی از گفتگو میان ایران و 1+5 برای حل موضوع هسته ای حمایت کرد. 
رئیس هیئت پارلمانی ایتالیا با تاکید بر اینکه خواستار تحکیم روابط پارلمانی دو کشور هستیم، افزود: مایلم رسما از پارلمان ایران برای اعزام هیئتی به رم دعوت کنم. 
در این دیدار همچنین درباره موضوع هسته ای و سوریه تبادل نظر شد و دو طرف از گسترش افراط‌گرایی ابراز نگرانی کردند.
ظریف، راه برون‌رفت از بحران سوریه را راه حل سیاسی دانست و تاکید کرد: این مسئله راه حل نظامی ندارد. 
وی همچنین در خصوص موضوع هسته ای تصریح کرد: چنانچه اراده سیاسی جدی وجود داشته باشد، می توانیم با آغاز یک فصل جدید از طریق مذاکراتی هدفمند در چارچوب یک چشم‌انداز واقعی و یک جدول زمانی مشخص، این مسئله را حل کنیم، در عین حال حق قانونی ایران محترم شمرده و هر گونه نگرانی معقول برطرف شود.
برچسب ها: بین الملل ، ایران ، سوئد ، ظریف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار