در گفتگوي ويژه خبري مطرح شد؛

آشنا: اگر رئيس جمهور بدون نقشه بود، اصلا به نيويورك نمي‌آمد / فقط لحن‌ها تغيير نكرده، دستوركارها نيز تغيير كرده است

"نقش ديپلماسي عمومي ايران بر افکار عمومي غرب" شب گذشته با حضور آشنا مشاور فرهنگي رئيس جمهور و ايزدي کارشناس ارشد مسائل آمريکا در گفتگوي ويژه خبري مورد بررسي قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار سياسي باشگاه خبرنگاران؛ "نقش ديپلماسي عمومي ايران بر افكار عمومي غرب" شب گذشته با حضور حسام‌الدين آشنا مشاور فرهنگي رئيس جمهور و فواد ايزدي كارشناس ارشد مسائل بين الملل در برنامه گفتگوي ويژه خبري مورد بحث و بررسي قرار گرفت.
 
فواد ايزادي در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجري برنامه مبني بر اينكه چرا در قبال جمهوري اسلامي ايران چند صدا وجود دارد گفت: در ميان سياستمداران آمريكا يك گروه خواهان فشار و تحريم بيشتر عليه ايران هستند، به گونه‌اي كه آنها خواستار ايجاد مشكلاتي براي مردم ايران در عرصه‌هاي مختلف هستند.
 
وي با اشاره به اينكه اين دسته از سياستمداران آمريكا با اعمال فشارهاي بيشتر خواستار تغيير محاسبات مسئولان جمهوري اسلامي ايران بودند، افزود: متاسفانه اكثريت افرادي كه در قواي مقننه و مجريه آمريكا هستند، به اين گروه تعلق دارند.
 
اين كارشناس ارشد مسائل بين الملل اظهار داشت: گروه دوم سياستمداران آمريكا كساني هستند كه متوجه شدند سياست‌هاي چندين ساله آمريكا در خصوص مسائل غرب آسيا موفق نبوده است.
 
ايزدي با اشاره به اينكه گروه دوم سياستمداران آمريكا اكنون اهميت و قدرت ايران اسلامي را درك كرده‌اند خاطرنشان ساخت: هيئت چندين ساله آمريكا بايد نسبت به ايران بازنگري كند.
 
وي با اشاره به اينكه سيستم حركت اوباما از همان ابتدا به گونه اي بود كه به سمت باد مخالف در حركت بود گفت: گروه تندرو در آمريكا در اكثريت قرار دارد، به طوري كه اوباما بيشتر به سمت گروه هاي تندرو متمايل است.
 
* اوباما بايد در سخنراني خود تغيير جدي‌تري را نسبت به ايران اعمال مي‌کرد

اين كارشناس ارشد مسائل بين الملل افزود: اوباما مي‌بايست در سخنراني‌هاي خود نسبت به ايران لطيف‌تر سخن مي‌گفت، اين در حالي است كه بايد اذعان داشت كه سخنراني اوباما نسبت به سالهاي گذشته متفاوت بود.
 
ايزدي با اشاره به اينكه بايد اوباما در سخنراني‌اش تغيير و تحول جدي‌تري را نسبت به ايران اعمال مي‌كرد خاطرنشان ساخت: مشكل اصلي ما كنگره آمريكا است زيرا قوانين ضد ايراني از سوي كنگره عليه ايران مورد تصويب قرار مي‌گيرد.
 
وي با اشاره به اينكه اوباما با تصويب تحريم بنزين ايران در كنگره مخالف بود اظهار داشت: سلاح آمريكا در دست دمكرات‌ها است. به طوري كه حتي يك سناتور دمكرات هم نيز حاضر به شنيدن سخنان اوباما نشده و در نهايت قانون تحريم بنزين ايران با يك راي 100 بر 0 تصويب شد.

* اوباما بايد محور تغيير را در دست بگيرد

اين كارشناس ارشد مسائل بين الملل با بيان اينكه اسرائيلي‌ها كنگره آمريكا را اشغال كرده‌اند گفت: اوباما بايد خودش محور تغيير را در دست بگيرد.
 
ايزدي با اشاره به اينكه برخي افرادي كه در آمريكا وجود دارند مخالف سياست‌هاي خارجي آمريكا هستند افزود: گروه اقليتي كه درون دولت است، به دليل نگاه واقع بينانه‌شان به اين نتيجه رسيده‌اند كه بايد سياست آمريكا نسبت به ايران عوض شود.
 
* رسانه‌هاي آمريكايي نقش تعيين كننده‌اي در تصميم سازي دولت‌ دارند

وي در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينكه در آمريكا چه كساني رسانه‌ها را هدايت مي‌كنند ادامه داد: رسانه‌هاي آمريكايي نقش تعيين كننده‌اي را در تصميم‌گري و تصميم‌سازي بري دولت‌ها ايفا مي‌كنند.
 
اين كارشناس ارشد مسائل بين الملل با بيان اينكه بسياري از مقامات آمريكايي معترض هستند كه اين رسانه‌ها بودند كه ما را به سودان بردند و از آنجا نيز خارج ساختند افزود: رسانه‌هاي آمريكايي خصوصي هستند به اين معني كه دولت در اين رسانه‌ها مالكيت مستقيمي ندارد، پس بايد گفت كه مالكيت آمريكا به يك درصد ثروتمند آمريكا بر مي‌گردد.
 
ايزدي با بيان اينكه رسانه‌هاي آمريكا بيشتر به نظرات مالكان و صاحبان خود توجه مي‌كنند، گفت: اين صاحبان و مالكان متعلق به يك درصد جامعه هستند.
 
وي با اشاره به اينكه در كشورهاي غربي رسانه‌ها مورد پشتيباني نظام سرمايه داري قرار مي‌گيرند ادامه داد: در بسياري از مواقع رسانه‌ها دولتمردان را هدايت مي‌كنند.
 
اين كارشناس ارشد مسائل بين الملل با اشاره به اينكه نظريه ديگري وجود دارد كه مديريت رسانه‌ها را مرتبط با نخبگان هر دو حزب آمريكا مي داند اضافه كرد: خطوط رسانه‌ها را نخبگان دو حزب تعيين مي‌كنند به طور مثال نخبگان هر دو حزب دمكرات و جمهوريخواه خواستار حمله به عراق بودند.
 
وي با اشاره به اينكه نخبگان دمكرات و جمهوريخواه خواستار حمله به عراق بودند اضافه كرد: رسانه ها از اين خط سياسي و خط خبري پيروي مي كنند.
 
ايزدي با بيان اينكه در رسانه‌هاي آمريكا بحث در رابطه با حمله به عراق بسيار زياد مطرح مي شد گفت: همه نخبگان سياسي در رسانه ها نفوذ دارند به گونه اي كه همه آنها مي توانند خودشان بازيگر اصلي شود
 
اين كارشناس ارشد مسائل بين الملل با اشاره به اينكه رسانه‌هاي آمريكايي به شدت از جنگ روسيه حمايت مي‌كنند اظهار داشت: رسانه‌ها نتوانستند افكار عمومي آمريكا را براي جنگ مديريت كنند به طوري كه 70 درصد مردم با جنگ عليه ملت سوريه مخالفت كردند.
 
ايزدي با اشاره به دومين سالگرد جنبش وال استريت در هفته گذشته افزود: دولت آمريكا اين جنبش را سركوب كرد، اما به نظر مي رسد تفكرات اين جنبش در سطح امعه آمريكا رشد يافته است.
 
وي با بيان اينكه مديريت مردم براي دولت آمريكا مشكل‌تر شده است، خاطرنشان ساخت: افكار عمومي در آمريكا اهميت بسيار زيادي را پيدا كرده اند.
 
اين كارشناس ارشد مسائل بين الملل با اشاره به اينكه افكار عمومي مي‌تواند سياست‌هاي عمومي را تغيير دهند افزود: بايد در حوزه ديپلماسي عمومي به شدت كار كنيم.
 
ايزدي با اشاره به اينكه هيئت ايراني مستقر در نيويورك در حوزه‌هاي مختلف داراي تخصص و مهارت است اظهار داشت: آنها به صورت حرفه‌اي مباحث را پيگيري مي‌كنند.
 
وي ادامه داد: مقاومت مردم سبب شد تا آمريكايي‌ها نتوانند دستور كاري را كه عليه مردم ايران طراحي كرده بودند را به مرحله اجرا بگذارند.
 
ايزدي با اشاره به اينكه ماحاضر نيستيم از حقوق اوليه خود بگذريم افزود: مقامات دولت نهم و دهم همراه با مردم "نه" بزرگي را به آمريكا گفتند.
 
اين كارشناس ارشد مسائل بين الملل با بيان اينكه دولت يازدهم در مجمع عمومي سازمان ملل در جايگاه قدرتمندي قرار گرفته بود گفت: اگر قرار بود دولت‌هاي قبلي در مقابل خواسته‌هاي آمريكا كوتاه بيايند و هرآنچه كه آنها مي‌گفتند را گوش مي‌دادند، در اين دوره از مذاكرات هم پوشش خبري رئيس جمهور شبيه پوشش خبري روساي جمهور قبلي ايران مي‌شد.
 
وي با اشاره به اهميت مقاومت مردم ايران در طح منطقه و جهان اظهار داشت: رسانه‌ها بايد در حوزه ديپلماسي عمومي وظيفه خود را به خوبي انجام دهند و افكار عمومي را به سمت حق سوق دهند.
 
ايزدي در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينكه تا چه حد ممكن است آمريكايي‌ها به نداي آزادي خواهي همه بشريت تن دهند و اجازه خلع سلاح را بدهند افزود: رسانه‌ها گاهي اوقات يك موضوع كوچك را برجسته مي‌كنند و گاهي يگر موضوع برجسته‌اي را كوچك جلوه مي‌دهند.
 
* رژيم صهيونيستي بايد خلع سلاح اتمي شود
 
اين كارشناس ارشد مسائل بين الملل با اشاره به پيشنهاد رئيس جمهور در اجلاس خلع سلاح هسته‌اي مبني بر اينكه بايد خلع سلاح اتمي صورت گيرد گفت: حجت الاسلام والمسلمين روحاني در اين اجلاس بر خلع سلاح اتمي رژيم صهيونيستي تاكيد كرد.
 
وي سيستم حاكميتي جهان را ناعادلانه دانست و اظهار داشت: از سال 1968 براساس قوانين ان‌پي‌تي بايد انهدام سلاح هاي اتمي شروع مي شد.
 
ايزدي با اشاره به اينكه 9 كشور در جهان  داري بمب اتم هستند گفت: آمريكا سالانه 61 ميليارد دلار را براي ساخت بمب اتم و به روز رساني بمب‌هاي اتمي هزينه مي‌كند.
 
اين كارشناس ارشد مسائل بين اللمل با اشاره به اينكه روسيه 14.8 ، چين 7.6 ، انگليس 5.5 ، هند 4.9، اسرائيل 1.9 و كره 0.7 ميليارد دلار را براي ساخت اتم هزينه مي‌كند.

وي گفت: هزينه ساخت بمب اتم در سال گذشته 104 ميليارد دلار بوده كه نسبت به سال ماقبل از آن افزايش يافته است.
 
حسام الدين آشنا مشاور فرهنگي رئيس جمهور در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجري برنامه مبني بر اينكه جنابعالي فضاي جلسات را چگونه ارزيابي مي كنيد گفت: رئيس جمهور ديروز با بيش از 80 تن از سردبيران و تصميم سازان رسانه‌اي آمريكا ديدار داشتند اما دوربيني در اين جلسات وجود نداشت كه اين فضا را مورد گزارش قرار دهد.
 
مشاور فرهنگي رئيس جمهور با اشاره به اينكه بسياري از مالكان، سردبيران ارشد و تحليگران رسانه‌هاي اصلي آمريكا در جلسه‌اي شركت كردند كه بدون پخش رسانه‌اي صورت گرفت، اظهار داشت: براي اولين بار است كه شاهد همدلي رسانه هاي آمريكايي با هيئت ايراني هستيم.
 
وي با اشاره به رويكرد قوي تيم رئيس جمهور ايران در ايالات متحده آمريكا خاطرنشان ساخت: بسياري از كساني كه در اين جلسات حضور داشتند اذعان كردند كه مايل هستند تا براي بهبود تاثير ايران در نزد ايالات متحده آمريكا كمك كنند، البته بايد گفت كه اين امر از سر بردباري ملت ايران انجام مي شود.
 
آشنا افزود: رسانه‌هاي آمريكا ديگر نتوانستند سياه نمايي چهره ايران را در دستور كار خود قرار دهند.
 
وي در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينكه نحوه پوشش رسانه‌اي چگونه ارزيابي مي‌كنيد، گفت: بنده نمي‌خواهم بگويم كه تصوير ايران كاملا متحول شده، ولي مي‌خواهم بگويم كه اين تصوير آماده اصلاح شدن است.
 
مشاور فرهگي رئيس جمهور ادامه داد: ما راه بسيار طولاني را در پيش داريم تا اينكه به دنياي امروز خود اعلام كنيم كه ايران آن چيزي نيست كه به آنها معرفي شده است.
 
* ديپلمات‌ها راه جديدي از ايران را به نمايش گذاشتند
 
آشنا با بيان اينكه ديپلمات‌ها چهره جديدي را از ايران به نمايش گذاشتند، تصريح كرد: ملت ايران رئيس جمهوري معتدل و ديپلمات را براي اداره كشور انتخاب كردند.
 
وي در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينكه چگونه مي توان موجبات تغيير ذهنيت افكار عمومي غرب را در قبال ايران فراهم كرد، گفت: رئيس جمهور هيئت مذاكره كننده حرفه‌اي را در سطح جهان به همراه خود دارد، به گونه‌اي كه بايد گفت هيئت ايراني بر روي ديپلماسي سنتي متمركز هستند.

* چهره ايران از سوي رسانه‌هاي آمريكايي در نزد افكار عمومي بهبود مي‌يابد
 
آشنا افزود: با مقدمه چيني هايي كه در رسانه‌هاي آمريكايي و ديگر رسانه‌هاي دنيا انجام شده اين امكان فراهم مي‌شود تا چهره ايران در نزد افكار عمومي جهان بهبود يابد.
 
وي با اشاره به اينكه فاكس نيوز در تلاش است تا اتهامات جديد را نسبت به ايران طراحي كند، افزود: اين در حاليست كه هيچ يك از رسانه‌هاي آمريكايي از آنها تبعيت نمي‌كنند.
 
مشاور فرهنگي رئيس جمهور با بيان اينكه مصاحبه‌هاي رئيس جمهور در طي چند روز گذشته بسيار حساب شده بود، خاطرنشان ساخت: رئيس جمهور مسائل، مشكلات و سوء تفاهم‌هاي موجود را مي‌شناخت و پاسخ‌هاي درخوري را به آنها ارائه كرد.
 
آشنا با اشاره به اينكه تيم‌هاي حرفه اي ايران در تلاش هستند تا فضا را از نيويورك مديريت و پشتيباني كنند ادامه داد: ايرانيان رفوگران بسيار ماهري هستند، به طوري كه تيم ايراني وظيفه دارد يكسري چيزها را رفو كند و چيزهاي ديگر را ببافد.
 
وي با اشاره به اينكه اميدواريم نتيجه اقداماتمان به گونه‌اي باشد كه همه يك فرش زيباي ايراني را شاهد باشيم اظهار داشت: واقعيت اين است كه اگر رئيس جمهور بدون نقشه بود، اصلا به نيويورك نمي آمد.
 
وي با بيان اينكه حجت الاسلام روحاني ترديدهاي زيادي را مديريت كردند تا به نتيجه مطلوب خود نزديك شوند، بيان كرد: رئيس جمهور مذاکره را به نتايجي كه مدنظرشان بود رساندند و قدمهاي جدي را پس از نيويورك برخواهند داشت.
 
مشاور فرهنگي رئيس جمهور گفت: ابتدا لازم بود تا از ايران صداي واحدي شنيده مي‌شد كه خوشبختانه اين امر هم نيز صورت گرفت.
 
وي در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينكه آيا تغيير رويكرد را در اقدامات غربي‌ها خواهيم ديد يا خير گفت: هيچ يك از اعضاي هيئت ايراني آنقدر بي تجربه نيستند كه از تغيير لحني كه مشاهده شده ذوق زده شده و شگفت زده شوند، اما واقعيت اين است كه فقط لحن ‌ها تغيير نكرده بلكه دستوركارها نيز تغيير كرده است.
 
آشنا افزود: تغيير دستوركارهاي اجلاس‌ها گفتگوهاي دوجانبه و جلسات چندجانبه نشانه خوبي است براي اينكه اقدامات مفيدي نيز در آينده انجام خواهد شد. البته همه اينها بستگي دارد كه چه چيزهايي روي ميز است نه اينكه چه چيزهايي را بر روي ميز مي‌گذارند.
 
مشاور فرهنگي رئيس جمهور در پاسخ به سوال ديگري در خصوص مذاكرات 1+5 و ايران اظهار داشت: مذاكرات 1+5 مقدماتي داشت كه آن مقدمات به خوبي طي شد و هيئت ايراي از آمادگي لازم براي شركت در اين كنفرانس برخوردار بودند.
 
وي با اشاره به اينكه آمادگي 1+5 براي گفتگوهاي سازنده با ايران قطعي است، ادامه داد: ما اميدواريم در اين جلسه برنامه زماني مشخصي براي ادامه مذاكرات به قصد حل مسئله و نه به قصد گفتگوهاي بي فايده طراحي شده باشد بنابراين فكر مي كنيم در ماه مهر نتايج جالبي را بتوانيم پيش بيني كنيم.
 
انتهاي پيام/

برچسب ها: مشاور ، فرهنگی ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار