شغلي به نام طراحي وب سايت

با داشتن يک وب سايت مشتريان شما به دنيايي از اطلاعات در مورد کسب و کار و تجرات شما دسترسي خواهند داشت. شما هم مي توانيد در هر لحظه در هر جايي از جهان که باشيد، اطلاعات جديدي را به سايت خود افزوده يا اين که اطلاعات قديمي آن را به روز رساني يا حذف کنيد.

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران؛

تا چند سال پيش اگر مي خواستيد که خودتان يا حرفه و تجارتي که به آن مشغول هستيد را به بقيه معرفي کنيد، چه مي کرديد؟ افرادي که کمي اين موضوع برايشان بيشتر اهميت دارد، احتمالا مي گويند که از يک روش معمولي مانند چاپ کارت ويزيت استفاده مي کردند. بيشتر افراد همين کار را مي کردند و به سراغ طراحي کارت هايي مي رفتند که شامل اطلاعاتي نظير نام، زمينه فعاليت، شغل دارنده کارت، تلفن و آدرس مي شد.

آن دسته از افرادي که سطح تجارت گسترده‌تري داشتند هم تنها به چاپ کارت ويزيت رضايت نداده و براي معرفي بيشتر خود به چاپ بروشور، کاتالوگ يا آلبومي از نمونه کارهايشان مي پرداختند. اما همه ما مي‌دانيم که چاپ يک بروشور آن هم از نوع مرغوب و آبرومندش نياز به هزينه بسيار زيادي دارد، گذشته از هزينه اي که براي طراحي آن پرداخته مي شود، زمان زيادي هم بايد صرف آن شود و نمي تواند از کنار هزينه‌هاي جانبي مانند هزينه توزيع به سادگي گذشت.

تمامي اين ها به کنار آخرش هم محصولي نصيب ما مي شود که کاملا يک بار مصرف بوده و در نهايت ما نمي توانيم هيچ تغييري در آن ايجاد کنيم. به عنوان مثال نمي توان مطالب يا عکس‌هاي يک بروشور چاپي تبليغاتي را تغيير داد يا آن ها را به روز رساني کرد. تمامي اين موارد باعث مي شود که به ياد داشته‌هاي جديدمان بيفتيم. فناوري اطلاعات اين روزها بسياري از کارهاي سخت گذشته را براي ما آسان کرده و هزينه هايمان را کاهش داده است. استفاده از اينترنت که امروزه فراگير ترين رسانه دنياست، بهترين راه براي اطلاع رساني در سطح وسيع است.

اين گونه است که لزوم داشتن يک وب سايت براي هر کسي حس مي شود. با داشتن يک وب سايت مشتريان شما به دنيايي از اطلاعات در مورد کسب و کار و تجرات شما دسترسي خواهند داشت. شما هم مي توانيد در هر لحظه در هر جايي از جهان که باشيد، اطلاعات جديدي را به سايت خود افزوده يا اين که اطلاعات قديمي آن را به روز رساني يا حذف کنيد.

در بستر يک وب سايت که خوب طراحي شده است مي توانيد به تبادل و ارتباط مستقيم با مشتريانتان بپردازيد. يک وب سايت مي تواند به نمادي تبديل شود که منزلت و وجهه کاري شما را در ميان ديگر رقبايتان نشان مي دهد و به اين ترتيب اعتبار کاري شما بالاتر خواهد رفت. از طرف ديگر مشتريان شما هم احساس خواهند کرد که با يک شرکت مطمئن و قابل اعتماد طرف حساب هستند زيرا امروزه تماس مشتريان با يک شرکت در بيشتر مواقع از طريق وب سايت آن مي باشد. تمامي افرادي که کسب و کار شناخته شده اي دارند اين روزها براي خودشان يک پايگاه مجازي هم دارند. اين موارد را گفتيم تا شما هم لزوم داشتن يک وب سايت را بيشتر احساس کنيد.

افرادي که به سراغ شغل طراحي وب سايت مي روند، تعدادشان در چند سال اخير افزايش پيدا کرده است. با توجه به اين که ميزان تقاضا براي داشتن يک وب سايت مناسب بالا رفته است، تعداد افرادي که به طراحي وب سايت به عنوان يک شغل مناسب نگاه مي کنند هم افزايش پيدا کرده است. در موضوع ويژه اين هفته ويژگي هاي اين شغل را بررسي خواهيم کرد و به برخي از سئوالات افرادي که تصميم دارند وارد حرفه طراحي وب شوند، پاسخ خواهيم داد.

درآمد حرف اول را مي زند

شايد تعداد زيادي از افراد دوست داشته باشند که طراحي وب سايت را ياد بگيرند اما بيشتر افرادي که تصميم مي گيرند به عنوان يک حرفه به طراحي وب نگاه کنند قبل از هر چيز اين سئوال را مي پرسند که آيا مي شود به طراحي وب به عنوان يک شغل با درآمد مناسب و کافي نگاه کرد؟ آيا ارزش دارد که شما ماه ها وقت خود را صرف کد نويسي و ياد گرفتن تکنيک هاي طراحي کنيد؟ يا اين که در اصل درآمد يک طراح وب آن هم در کشور ما که همه مردم به دنبال يک محصول ارزان قيمت هستند، چه قدر است؟

مسلما اگر بخواهيم يک پاسخ سطحي و راحت به شما بدهيم بايد بگوييم که همه چيز به خودتان بستگي دارد و ميزان پشتکاري که در کارهايتان به خرج مي دهيد. اما اگر بخواهيم کمي دقيق تر بوده و شما را با جزئيات آشنا کنيم بايد بگوييم که شغل طراحي وب ويژگي هايي دارد که آن را مي توان از ديگر شغل ها متمايز کرد. اين ويژگي ها به قدري وسوسه کننده خواهند بود که بتوانند شما را جذب اين حرفه کنند. درآمد يک طراح سايت به عوامل مختلفي بستگي خواهد داشت. به عنوان نمونه اگر شما براي يک شرکت به عنوان کارمند کار کنيد يا اگر به صورت مستقل و انفرادي در اين زمينه به کار بپردازيد، درآمد متفاوتي را به دست خواهيد آورد.

در صورتي که شما کارمند يک شرکت بوده و براي کسي کار کنيد حقوق ميانگين شما به سطح مهارت‌هاي شما و سختي کاري که از شما خواسته شده و همچنين بزرگي و اعتبار شرکتي که براي آن کار مي‌کنيد، بستگي خواهد داشت. اما اگر به صورت مستقل کار کنيد با توجه به اين که در ماه چند پروژه بگيريد و اين که خودتان قيمت هايتان را بالا و پايين کنيد و اين که بابت طراحي اختصاصي يک وب سايت دايناميک يا استاتيک چه قيمتي را تعيين کنيد، مي توانيد درآمد متفاوتي را داشته باشيد.

اما به صورت معمول اين گونه است که برنامه نويسان هيچ گونه محدوديتي در کارشان ندارند و ضمن اين که مي توانند به صورت ثابت براي يک شرکت يا سازمان کار کنند، مي توانند در کنار آن به صورت مستقل هم پروژه هاي ديگري را انجام دهند و از وقتشان در هر حالتي براي به دست آوردن پول بيشتر استفاده کنند. بيشتر برنامه نويسان همين راه را انتخاب کرده و دو مدل کاري را در کنار هم دارند. با توجه به اين که قيمت طراحي يک وب سايت در اين روزها کمي بالا رفته است، کافي است که شما در ماه دو پروژه قبول کنيد تا به درآمد مناسبي دست پيدا کنيد. براي طراحان وب در سطح متوسط اين درآمد براي شروع بسيار خوب خواهد بود.

اگر شما يک طراح وب حرفه اي باشيد به نسبت بزرگي پروژه ها، قيمت ها را بسيار بالاتر خواهيد برد. بايد اين نکته را هم بدانيد که تعرفه طراحي وب در کشورهاي اروپايي و آمريکايي جزو مشاغل پر درآمد به حساب مي آيد و اصلا قابل مقايسه با پولي که برنامه نويسان ايراني مي گيرند، نيست. اما در کنار اين ها شغل طراحي وب، ويژگي هاي منحصر به فرد ديگري هم دارد که باعث مي شود بازدهي و سود اين حرفه بسيار بيشتر از اين ها شود. در ادامه به بررسي برخي از اين ويژگي ها خواهيم پرداخت.

همه جا محيط کار من است

خيلي خوب است که فرقي نکند شما در کجا هستيد و همه جا بتواند نقش دفتر کار شما را داشته باشد. به اين شکل ديگر لازم نيست که هميشه در يک زمان خاص در يک محل خاصي براي کار کردن حضور داشته باشيد و شايد حتي تخت خواب شما در حالتي که روي آن نشسته ايد و لپ تاپ خود را روي پاهايتان قرار داده ايد، بتواند به يک محيط کار براي شما تبديل شود.

اين تصور ممکن است که کمي رويايي به نظر برسد اما باور کنيد که همين الان هستند افرادي که به همين شکل در حال کار کردن و به دست آوردن درآمد هستند و با شجاعتي که به خرج داده اند بسياري از مشکلاتي که شما با آن سرو کله مي زنيد را براي خودشان حل کرده و به يک کار ايده آل با شرايطي بسيار مناسب دست پيدا کرده اند.

در واقع بايد گفت که يک طراح وب مي تواند در يک کلبه در يک روستاي دور افتاده هم، حرفه خود را انجام دهد و تنها کافي است که به اينترنت و برق دسترسي داشته باشد تا بتواند از تمامي نقاط جهان سفارش کار بگيرد. در حقيقت کسي که طراح وب است، چه به صورت مستقل کار کند و چه کارمند يک شرکت باشد تمامي کارهاي خود را در بستر اينترنت انجام خواهد داد و الزاما نيازي نيست که حضور فيزيکي در مکاني داشته باشد. شما مي توانيد در خانه خود نشسته و با مشتريانتان سرو کله بزنيد و بايد گفت که کمتر شغلي پيدا مي شود که چنين ويژگي داشته باشد. اگر به زبان انگليسي هم تسلط داشته باشيد و کارتان در سطح برنامه نويسان حرفه اي باشد هم مي توانيد روي درآمدهاي کسب شده خارج از کشور حساب کنيد و حيطه کاري خود را گسترده تر کنيد. همين که لازم نيست شما در يک زمان در مکان خاصي حضور داشته باشيد به اندازه کافي وسوسه انگيز است که به سراغ اين شغل برويد.

سرمايه اوليه لازم نيست

اگر شما همين الان تصميم بگيريد که شغلي را براي خودتان به راه انداخته و به کسب و کار مخصوص خودتان مشغول شويد، بايد فکر خيلي از موارد را بکنيد. از جمله اين که مبلغ زيادي را به عنوان سرمايه اوليه براي شروع هر کاري نياز خواهيد داشت. اما در مورد طراحي وب همه چيز فرق مي کند و براي اين که شغل طراحي سايت را شروع کنيد نياز نيست که تجهيزات خاصي داشته يا سرمايه اوليه زيادي داشته باشيد. شما با يک سيستم رايانه اي نه چندان قديمي و با داشتن اينترنت مي توانيد شغل خود را به راه اندازيد.

البته اگر مصرف برق و پول اينترنت را جزو مصارف خانگي به حساب آوريم بايد بگوييم که شما هيچ خرج ديگري نخواهيد داشت. در واقع بزرگترين سرمايه اي که احتياج داريد، زمان و خلاقيتي است که براي کارتان صرف مي کنيد. شما بايد زمان قابل توجهي را صرف کنيد تا تمامي تکنيک هاي به روز مورد نياز براي طراحي وب را به خوبي ياد بگيريد و اين شغلي است که در آن يادگيري پاياني ندارد و علم شما بايد هميشه به روز باشد.

هر چند وقت يک بار متدهاي جديدي معرفي شده و نرم افزارهاي بهتري براي برنامه نويسي در اختيار شما قرار داده مي شود که ضمن اين که کار شما را آسان تر مي کنند، قابليت هاي نويني را هم در اختيارتان قرار مي‌دهند. تنها زحمتي که ممکن است شامل حال شما شود اين است که لازم است با اين روش هاي جديد آشنايي پيدا کرده و حواستان باشد که علمي که در اين زمينه داريد، کهنه نشده و از رقبايتان کم نياوريد. توجه داشته باشيد که يادگيري شما هميشه بايد استمرار داشته باشد و مسلما اين کار زمان قابل توجهي را از شما خواهد گرفت. اما با تمامي اين موارد درآمدي که شما از اين راه به دست مي آوريد با احتمال زياد، سود خالص است و در مقايسه با شغل هايي که با فروش محصول به سود مي رسند، اين شغل بسيار پرسودتر به نظر مي رسد.

تبليغات، مهم ترين اصل است

نه تنها در اين حرفه، بلکه در هر شغل ديگري هم شما نياز داريد تا خودتان را به ديگران معرفي کنيد و در صورتي که در جامعه مخاطبان خود شناخته شويد مي توانيد تا حد زيادي از موفقيت خود اطمينان داشته باشيد. اما اين که چگونه براي خود تبليغات انجام دهيد، امر بسيار مهمي است، زيرا اگر اين کار را به صورت اشتباهي انجام دهيد ممکن است که مشتريان خود را از دست بدهيد. خوشبختانه در حال حاضر روش هاي راحتي براي مارکتينگ مجازي وجود دارد که علاوه بر اين که خرج زيادي را براي شما ندارد، مي تواند جامعه گسترده اي را تحت پوشش خود قرار دهد.

در اين حرفه هر پروژه اي که شما به خوبي از پس آن برآييد، به يک نماينده بازاريابي براي شما تبديل خواهد شد و امضاي شما پاي تمامي وب سايت هايي که طراحي مي-کنيد، يک تبليغ خوب براي شما به حساب خواهد آمد. در واقع رزومه فعاليت ها و ليست نمونه کارهاي شما که در وب سايت شخصي شما قرار مي گيرد، بزرگترين عامل درآمدزايي شما و تعيين کننده قيمت پروژه هاي کاري آينده شما خواهد بود. اگر از همان ابتدا به اين فکر باشيد که کار خود را به صورت حرفه اي انجام داده و کارنامه موفقي را براي خود دست و پا کنيد مي توانيد با به دست آوردن رضايت مشتريانتان بزرگترين بازاريابي را براي خود انجام دهيد. پس فراموش نکنيد که اگر کار خود را به صورت حرفه اي و بدون عيب و ايراد انجام داده و پشتياني درستي از کارتان داشته باشيد، خودتان مي توانيد مشتريان زيادي را دست و پا کنيد و نيازي نخواهد بود که دست به انجام هزينه هاي هنگفت تبليغاتي بزنيد.

چگونه طراح سايت شوم؟

تا به اين جا در مورد مزيت هاي اين حرفه براي شما صحبت کرديم و اين که در مقايسه با ديگر شغل ها با انتخاب اين شغل چه مزايايي شامل حال شما خواهد شد. اگر تصميم خود را گرفته ايد و دوست داريد که به اين حرفه وارد شويد بايد بدانيد که براي طراحي وب سايت حرفه اي بايد مهارت هاي متعددي را ياد بگيريد. از طرفي بايد با کدنويسي هاي مربوط به طراحي استاتيک که شامل HTML و CSS در مراحل ابتدايي و Java Script و jQuery در مراحل بعدي مي شود، آشنايي کاملي داشته باشيد و از طرف ديگر بايد با زبان هاي برنامه نويسي تحت وب مانند ASP، PHP يا پايتون هم به صورت تخصصي آشنايي داشته باشيد.

اما نبايد فکر کنيد که طراحي وب به کد نويسي و داشتن مهارت در اين زمينه خلاصه مي شود، شما بايد در کنار کد نويسي مهارت هاي مختلفي مانند طراحي گرافيک، اصول طراحي تعاملي، معماري وب و بازاريابي را داشته باشيد. البته شيوه اي که براي يادگيري اين مهارت ها انتخاب مي کنيد کاملا به خودتان بستگي دارد اما به طور معمول دو شيوه براي اين کار وجود دارد که بازده بيشتري دارد. در روش اول شما مي توانيد خودتان در اينترنت به جست وجو بپردازيد و از مستندات فارسي و انگليسي که در اين زمينه وجود دارد بهره ببريد و در روش دوم مي‌توانيد از کتاب ها يا سي دي هاي آموزشي که در اين رابطه وجود دارد کمک بگيريد که بازده اين روش کمتر است و شايد ترجيح بدهيد به جاي آن از کلاس‌هاي آموزشي استفاده کنيد.

البته بايد گفت که مسلما روش اول مي‌تواند بهتر جواب بدهد. اگر اين طرز فکر را داريد که طراحي وب يک شغل پاره وقت است و شما مي توانيد در اوقات فراغتي که داريد آن را فرا بگيريد بايد بگوييم که تا حدود زيادي در اشتباه هستيد. اين شغل و حرفه نيازمند يک تلاش و مطالعه تمام وقت است و شما بايد دائما در حال يادگيري و کامل کردن مهارت هايي که داريد باشيد، پس قبل از هر چيز بايد بدانيد که جديت در اين شغل حرف اول را مي زند و فکر نکنيد که هر وقت که زمان اضافه داشته باشيد به سراغ آن برويد.

بعد از اين که اصول و مفاهيم اوليه و کدها را ياد گرفتيد بايد براي خودتان يک سري نمونه کار جفت و جور کنيد. شايد بهتر باشد که براي اين کار از يک وب سايت شخصي يا طراحي يک سايت با موضوع مورد علاقه خودتان کارتان را آغاز کنيد. اگر بتوانيد در عرض مدت زمان کم نمونه کارهاي بسيار قوي براي خود فراهم کنيد، دستتان از رقبايتان جلو خواهد بود. شرکت ها يا مشتريان مختلف اصولا شما را براساس نمونه کارهايي که ارائه مي دهيد انتخاب خواهند کرد.

معمولا شرايط به گونه اي است که بعد از چند ماه کار کردن مستمر روي سايت هايي که نوشته ايد، مي توانيد سفارش هاي کوچکي بگيريد و اگر روي کاري که انجام مي‌دهيد، به خوبي وقت بگذاريد بعد از يک سال مي‌توانيد اطمينان داشته باشيد که درآمد خوبي خواهيد داشت. وبلاگ ها و سايت هاي آموزشي بسياري در اين زمينه وجود دارند و مطمئن باشيد اگر به جاي اين که 4 سال وقت مي گذاريد و دروس غير مرتبط با طراحي وب را در رشته مهندسي کامپيوتر مي خوانيد، روي يادگيري مهارت هاي طراحي وب وقت بگذاريد، نتيجه بسيار بهتري کسب خواهيد کرد. /خراسان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
dia
۱۲:۱۹ ۱۶ خرداد ۱۳۹۷
سلام
چقدر زمان لازمه تا اینقدر یادبگیریم که بتونیم وارد بازار کار بشیم؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
Dr
۱۲:۰۰ ۱۶ آذر ۱۳۹۷
حدودا 2 تا 3 سال
Iran (Islamic Republic of)
شطرنج باز
۱۵:۳۹ ۲۸ شهريور ۱۳۹۴
به نظر من طراحی وب در ایران یه کار بدرد نخور هست اگه خیلی شانس بیاری کارتم خوب باشه استخدام یه شرکت خصوصی باشی میشه بین 2 تا 4 میلیون درامد داشت البته برای کدد نویس های حرفه ای که 7-8 سال وقتشون رو صرف اینکار کردن.
خود من کدنویس هستم و به سختی کار میکنم همش هم بخاطر نبود قانون کپی رایت در این مملکت هست!! 4-5 سال کار کدنویسی من بی نتیجه بوده چون قصد استخدام شدن رو ندارم و برای کسی کار کنم اما اگه در خارج از ایران فعالیتم رو بتونم ادامه بدم کم کم ماهیانه 10 هزارتا میشه..تحریم ها خیلی تو کار وب مشکل ایجاد کرده..
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۴:۲۸ ۲۱ تير ۱۳۹۴
سلام دوستان
من 24 سالمه با مدرک فوق دیپلم کامپیوتر بیکارم هستم ینی کار نی
میخاستم بپرسم ایا من برم دنبال طراحی وب اول چ زبانهای برنامه نویسی رو باید یاد بگیرم و بعدش چقدر زمان میبره حدودا
و سوال اخر اینکه ایا اصلا توش پولی هست که ارزش این وقتی رو که بخام صرفش کنم داره ممنون میشم جوابمو بدین مرسی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۴ ۰۵ مهر ۱۳۹۳
خوب بود
Iran (Islamic Republic of)
فرزین
۱۶:۲۱ ۲۵ مرداد ۱۳۹۳
سعید جان خیلی عالی گفتی
Iran (Islamic Republic of)
هانیه
۱۷:۲۴ ۰۳ مرداد ۱۳۹۳
ممنونم
Iran (Islamic Republic of)
مونا
۱۷:۲۴ ۱۹ خرداد ۱۳۹۳
ممنون خیلی خوب بود
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۲۰:۳۰ ۲۲ فروردين ۱۳۹۳
قدم اول_زبانهای پایه وب
HTML_HTML5
CSS_CSS3
Java Script

قدم دوم_زبانهای اسکریپتی(کلاینت) *در انتخابش دلبخواهی رفتار میشه کرد.
Ajax
JQuery
Json
Silver Light
Flash
Xml

قدم سوم_زبانهای اسکریپتی سمت سرور
ASP.NET with C# or VB
PHP

برای پایگاه داده هم
ASP.NET=SQL Server
PHP = My SQL
یا Oracle برای ASP.NET_PHP
Germany
نت
۰۹:۳۷ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴
خوبه
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۴:۰۴ ۲۲ دی ۱۳۹۶
نظرشما فوق العاده کامل وجامع وبی نقص بود
Iran (Islamic Republic of)
دانیال
۲۱:۱۲ ۰۴ بهمن ۱۳۹۲
ممنون / مقاله ی بسیار خوب و جامعی بود
آخرین اخبار