دیدار وزیر خارجه کشورمان با وزاری خارجه قزاقستان، ايرلند، قبرس، جمهوري آذربايجان، پرتغال و افغانستان

وزير امور خارجه کشورمان روز جمعه در حاشيه برگزاري اجلاس مجمع عمومي سازمان ملل متحد در نيويورک با وزيران امور خارجه قزاقستان، ايرلند، قبرس، جمهوري آذربايجان، پرتغال و افغانستان بطور جداگانه ديدار کرد.  

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ، مناسبات دوجانبه، راههاي افزايش سطح همکاريهاي اقتصادي و تجاري، همکاريهاي چندجانبه و منطقه‌اي، بررسي تحولات منطقه‌اي و بين المللي و موضوعات مورد علاقه از محورهاي اصلي مذاکرات دکتر ظريف با همتايان وي بود. 
در ديدار دکتر ظريف و همتاي قزاق وي، دو طرف از روند روبه رشد مناسبات و همکاريهاي دوجانبه ، ابراز رضايت و بر ضرورت يافتن زمينه‌هاي جديد همکاري تاکيد کردند.  
دکتر ظريف در اين ديدار با اشاره به روابط خوب تهران – آستانه، همکاري دو کشور در حوزه‌هاي مختلف بويژه ترانزيت و حمل و نقل را به عنوان يک اولويت ذکر کرد.  
وي با اشاره به اينکه دو کشور همواره در محافل بين المللي همکاري خوبي داشته‌اند، در خصوص مسئله هسته‌اي، فضاي مناسب موجود و گفتگوي سازنده روز پنجشنبه ايران و 1+5 را خاطر نشان ساخت.  
دکتر ظريف از نقش قزاقستان در ميزباني از مذاکرات هسته‌اي گذشته قدرداني کرد. 
وزير امور خارجه کشورمان در خصوص بحران سوريه به سه دستاورد اخير، جلوگيري از جنگ، ضرورت خلع سلاح شيميايي در سوريه و منطقه و حرکت به سوي يک راه حل سياسي مسالمت آميز اشاره کرد.  
وزير امور خارجه قزاقستان نيز با اشاره به ايران بعنوان کشوري با پيشينه تاريخي و فرهنگي قديمي، گفت: ايران و قزاقستان همواره تعاملات تاريخي داشته‌اند و ما آماده هرگونه همکاري با ايران هستيم.  
ارلانادريسف، با اشاره به روابط دوجانبه خوب تهران – آستانه، تجارت ميان دو کشور را قابل توجه خواند و ابراز اميدواري کرد طرحهاي ترانزيتي دو کشور هرچه سريعتر اجرايي گردد.   
وزير امور خارجه قزاقستان همچنين ابراز اميدواري کرد با هموار شدن زمينه ها و بستر لازم، سطح تجارت دو کشور بيش از پيش افزايش يابد.  
وي در ارتباط با مسائل منطقه، نقش مهم ايران در مسئله افغانستان و اهميت استقرار ثبات و امنيت در اين کشور براي منطقه و در خصوص سوريه راه حل سياسي را مورد اشاره قرار داد.  
وزير امور خارجه قزاقستان با اشاره به فضاي مناسب ايجاد شده از سخنراني و لحن توام با عقلانيت و نيز محتواي سخنان رئيس جمهور اسلامي ايران در مجمع عمومي سازمان ملل متحد، ابراز اميدواري کرد گفتگوهاي هسته‌اي ايران و 1+5 با موفقيت به نتيجه برسد. 
در ديدار وزيران امور خارجه جمهوري اسلامي ايران و ايرلند نيز روابط دوجانبه مورد توجه قرار گرفت و درباره تحولات منطقه‌اي و بين المللي رايزني شد.  
دکتر ظريف در اين ديدار گفت: روابط دو کشور مي‌تواند گسترش يابد و مي‌توان کارهاي زيادي براي منافع دو کشور در ابعاد سياسي و اقتصادي انجام داد.  
وي همچنين همکاريهاي پارلماني، دانشگاهي و علمي دو کشور را خاطر نشان ساخت و بر ضرورت تقويت آنها و نيز مذاکرات سياسي منظم ميان دو کشور تاکيد کرد.  
ايمون گيلمور، وزير امور خارجه ايرلند نيز برگزاري انتخابات در ايران را مورد توجه قرار داد و علاقمندي کشورش را براي تقويت روابط دوجانبه با توجه به ظرفيتهاي متقابل اقتصادي، دانشگاهي و علمي خاطرنشان ساخت.  
در اين ديدار که در ان مسئله هسته‌اي و بحران سوريه هم بررسي شد دو طرف مواضع خود را تشريح کردند و وزير امور خارجه ايرلند از پيشرفت اخير در روند مسئله هسته‌اي استقبال کرد.  
دو طرف همچنين بر ضرورت استمرار تماسها و رايزني‌هاي دو جانبه تاکيد کردند. 
وزيران امور خارجه ايران و قبرس نيز در ديداري جداگانه همکاريهاي سازنده دو کشور در ابعاد دوجانبه، منطقه‌اي و بين المللي را بررسي کردند.  
دکتر ظريف با اشاره به مواضع منطقي قبرس، آمادگي کشورمان را براي گسترش همکاري با قبرس اعلام داشت. وي همکاريهاي خوب دو کشور در زمينه‌هاي فرهنگي و دانشگاهي را نيز مورد اشاره قرار داد.  
وزير امور خارجه قبرس نيز در اين ديدار با اشاره به روابط نزديک تهران – نيکوزيا، ايران را يکي از مهمترين کشورهاي منطقه خواند.  
يوانيس كاسولديس با تاکيد به اينکه ايران مثل هر کشوري حق برخورداري از فناوري هسته‌اي صلح آميز را دارد و کسي نمي‌تواند اين کشور را از اين حق محروم گند، ابراز اميدواري کرد اين مسئله با گفتگوهاي ايران و 1+5 حل شود.  
در اين ديدار دو طرف در ارتباط با چالشهاي منطقه، بر خطرات ناشي از تحرکات گروههاي افراطي تاکيد کردند.
وزيران امور خارجه ايران و جمهوري آذربايجان نيز در ديداري جداگانه درباره روابط دوجانبه و تحولات منطقه و همکاريهاي منطقه‌اي تبادل نظر کردند،  موضوع برگزاري کميسيون مشترک دو کشور در باکو در آينده نزديک، ضرورت رايزني مسئولان ذيربط دو کشور براي تنظيم و تمهيد مقدمات و بحثهاي کارشناسي در مورد توافقات و پروژه‌هاي مشترک از جمله در حوزه‌هاي انرژي، حمل و نقل و همکاريهاي مختلف درچارچوب اين کميسيون مشترک از ديگر محورهاي مذاکرات دو وزير بود.  
همچنين دو طرف در اين ديدار مسئله همکاري کشورهاي ساحلي درياي خزر را نيز مورد توجه قرار دادند.  الماريار محمد اف از دکتر ظريف براي سفر به جمهوري آذربايجان هم رسما دعوت بعمل آورد. 
وزيران امور خارجه جمهوري اسلاي ايران و پرتغال نيز درباره روابط دوجانبه، تحولات منطقه‌اي و مسائل مهم بين المللي رايزني کردند.  
دکتر ظريف در اين ديدار با اشاره به اينکه مشکلي ميان ايران و پرتغال وجود ندارد، تصريح کرد با هموار شدن زمينه‌هاي مناسب، همکاريهاي اقتصادي مي‌تواند بيش از پيش گسترش يابد.  
وزير امور خارجه پرتغال نيز با اشاره به روابط خوب تهران – ليسبون، استمرار تماسها و رايزنيهاي دو کشور را سازنده ارزيابي کرد. در اين ديدار نيز درباره مسئله هسته‌اي، گفتگوي ايران و 1+5 و تحولات منطقه بويژه بحران سوريه رايزني شد و دو طرف ديدگاه ها و مواضع خود را بيان کردند. 
وزيران امور خارجه جمهوري اسلامي ايران و افغانستان نيز در ديداري جداگانه از روند گسترش مناسبات و همکاريهاي نزديک و دوستانه تهران – کابل در همه زمينه‌ها ابراز رضايت کردند.  
دکتر ظريف در اين ديدار روابط دو کشور دوست و برادر ايران و افغانستان را بسيار نزديک و مستحکم توصيف کرد و آمادگي جمهوري اسلامي ايران را براي هر نوع همکاري با اين کشور اعلام داشت.  
وي با سرنوشت ساز توصيف کردن، سال 2014 در افغانستان با توجه به خروج نيروهاي خارجي و برگزاري انتخابات در اين کشور، ابراز اميدواري کرد اين سال توام با خير و برکت براي مردم افغانستان باشيد.  دکتر ظريف با اشاره به اينکه در هر کجا که خود افغانها امور امنيتي را بدست گرفته‌اند، معضلات امنيتي حل شده است، تصريح کرد ما به يک افغانستان جديد اميد بسته‌ايم.  
زلمي رسول وزير امور خارجه افغانستان نير در اين ديدار گفت: شما همواره يار و همراه ما بوده‌ايد و بويژه در سالهاي اخير هيچگاه روابط دو کشور به اين خوبي نبوده است.  
وي با تشريح آخرين تحولات در افغانستان و روند سياسي و امنيتي اين کشور گفت: موفقيت جمهوري اسلامي ايران، موفقيت ماست و دوستي ما و ايران قويتر خواهد شد.  
زلمي رسول همچنين از دکتر ظريف براي سفر به افغانستان رسما دعوت کرد.
برچسب ها: بین الملل ، ظریف ، دیدار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار