دیدار دکتر ظریف با وزاری خارجه رومانی ، سوریه ، ترکمنستان ، امارات و ارمنستان

وزير امور خارجه که براي شرکت در شصت و هشتمين اجلاس مجمع عمومي سازمان ملل متحد در نيويورک بسر مي‌برد، روز شنبه ( به وقت محلي) با وزراي امورخارجه روماني، سوريه، ترکمنستان، امارات و ارمنستان ديدار و گفتگو کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ، در ديدار وزراي امور خارجه جمهوري اسلامي ايران و روماني که روابط دوجانبه، تحولات منطقه و موضوعات مهم بين المللي مورد تبادل نظر قرار گرفت، دکتر ظريف آمادگي کشورمان را براي توسعه روابط دوجانبه با روماني اعلام کرد.  
وزير امور خارجه روماني هم ضمن تبريک به مناسبت انتصاب دکتر ظريف بعنوان وزير امور خارجه ايران، ادامه رايزنيهاي سياسي دو کشور، ارائه بورسهاي دانشجويي و همکاريها و مبادلات فرهنگي را خاطر نشان و از سخنراني دکتر روحاني در مجمع عمومي سازمان ملل تمجيد کرد.  
در اين ديدار که پيرامون مسئله هسته‌اي، بحران سوريه و خاورميانه رايزني شد، دو طرف ديدگاهها و مواضع خود را تشريح کردند، 
دکتر ظريف با اشاره به مذاکرات خوب انجام شده ميان ايران و 1+5 ابراز اميدواري کرد: مذاکرات بخوبي پيش برود و در خصوص سوريه موضوع پيشگيري از جنگ، خلع سلاح شيميايي همه طرفها در سوريه و ضرورت تلاش براي به نتيجه رساندن راه حل سياسي براي کمک به خاتمه بحران سوريه را يادآور شد.  
وزير امور خارجه روماني هم از آغاز مذاکرات ايران و 1+5 استقبال کرد و آن را مهم دانست. در اين ديدار دو طرف بر ادامه رايزنيهاي سياسي منظم در سطوح مختلف مقام هاي وزارتخانه‌هاي امور خارجه دو کشور توافق کردند. 
ظريف و وليد معلم وزراي امور خارجه جمهوري اسلامي ايران و سوريه نيز در ديداري جداگانه آخرين تحولات جاري در سوريه و تلاشها براي خاتمه اين بحران را مورد بررسي و تبادل نظر قرار دادند.  
وليد معلم در اين ديدار آخرين وضعيت بحران سوريه و تلاشهاي جاري در محافل بين‌المللي براي خاتمه اين بحران را تشريح کرد و دو طرف پيرامون راههاي کمک به خاتمه بحران از طريق گفتگوهاي سياسي رايزني کردند.  
در اين ديدار همچنين مناسبات و همکاريهاي نزديک و گسترده تهران – دمشق در همه عرصه‌ها مرور و بر تقويت همکاريهاي دوجانبه تاکيد شد. 
وزراي امور خارجه جمهوري اسلامي ايران و ترکمنستان نيز در ديداري جداگانه روابط دوجانبه و همکاريهاي چندجانبه بويژه همکاري در حوزه حمل و نقل را مورد بررسي و تبادل نظر قرار دادند. دو طرف همچنين درباره تحولات منطقه از جمله مسئله افغانستان رايزني کردند.  
ظريف در اين ديدار با اشاره به اهميت روابط تهران – عشق آباد، بر آمادگي جمهوري اسلامي ايران براي گسترش همکاريها بويژه در حوزه حمل و نقل و ترانزيت با توجه به ظرفيتهاي فراوان دو کشور تاکيد کرد.  وزير امور خارجه کشورمان همچنين، اشاره به سفر اخير رئيس مجلس شوراي اسلامي به ترکمنستان و مذاکرات اخير وزير نفت کشورمان و وزير انرژي ان کشور، زمينه‌هاي ديگر همکاري را يادآور شد.  
وي همچنين بر اهميت کميسيون مشترک اقتصادي دو کشور در تنظيم همکاريهاي دوجانبه تاکيد کرد.  وزير امور خارجه ترکمنستان نيز در اين ديدار تصريح کرد: پس از استقلال ترکمنستان، ايران از طريق شرکتهاي مختلف ايراني، نخستين کشوري بود که در طرحهاي زيربنايي ترکمنستان از جمله خط لوله گاز و نفت و احداث جاده و بزرگراه مشارکت کرد. وي افزود: لازم است در جهت تسريع در اجراي توافقات دو کشور از جمله در زمينه‌هاي انرژي، حمل و نقل، جاده و راه آهن و منابع آب فعالانه تر عمل و بر طراحي پروژه هاي جديد تمرکز کنيم.  
وزير امور خارجه ترکمنستان گفت: امنيت ترکمنستان امنيت ايران و امنيت ايران امنيت ترکمنستان است.  در اين ديدار در خصوص برگزاري اجلاس کميسيون مشترک اقتصادي دو کشور تا پايان سال جاري ميلادي و نيز ادامه رايزنيهاي کنسولي در جهت ايجاد تسهيلات لازم و رفع موانع توافق شد. 
دکتر ظريف و شيخ عبدالله بن زايد آل نهيان وزراي امور خارجه ايران و امارات 
نيز در ديداري جداگانه روابط دوجانبه و همکاريهاي منطقه‌اي را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.  دکتر ظريف در اين ديدار به سياستهاي اصولي جمهوري اسلامي ايران مبني بر اهميت به روابط با همسايگان، تقويت همکاري بر اساس احترام متقابل و منافع مشترک و حسن همجواري، روابط تاريخي ايران و امارات بر 
اساس علقه‌هاي فرهنگي، ديني و همسايگي را خاطر نشان کرد.  
وي ضرورت همواره کردن بستر لازم براي تقويت همکاريهاي دوجانبه از جمله همکاريهاي اقتصادي را يادآور شد و آن را در جهت منافع دو کشور ارزيابي کرد. وزير امور خارجه امارات هم در اين ديدار ضمن تبريک مجدد به مناسبت انتصاب دکتر ظريف به سمت وزير امور خارجه، به اهميت روابط دو کشور اشاره کرد و افزود: براي ما ايران با ثبات، پيشرفته و شکوفا بسيار مهم است. وي گفت: بايد با ايجاد زمينه‌هاي لازم بتوانيم سطح و روابط تجاري دو کشور را افزايش دهيم.  
دو طرف در اين ديدار همچنين با طرح مسائل مربوط به ايرانيان مقيم امارات،  توافق کردند که مسائل مربوطه در کميته کنسولي مورد بررسي و حل و فصل قرار گيرد. در اين ديدار وزراي امور خارجه دو کشور از يکديگر براي سفر به کشورهاي متبوع خود دعوت کردند.  
دکتر ظريف همچنين در ديدار با وزير امورخارجه ارمنستان، مناسبات تهران–ايروان را به لحاظ رابطه تاريخي ايران و ارامنه مهم خواند و گفت: ما مصمم به حفظ، توسعه و تقويت مناسبات دوجانبه و چندجانبه با ارمنستان هستيم.  
دکتر ظريف همچنين به همکاريهاي سياسي، اقتصادي، فرهنگي، پارلماني، توريسم و پروژه‌هاي مشترک دو کشور اشاره کرد.  
وزير امور خارجه ارمنستان نيز در اين ديدار با تاکيد بر اينکه روابط دوجانبه در سطح بسيار بالايي قرار دارد به اهميت پروژه‌هاي مشترک اقتصادي دو کشور از جمله در زمينه هاي برق، راه آهن و امور عمراني که اهميت دوجانبه و منطقه اي دارد، اشاره کرد. 
دکتر ظريف و هکتور مارکوس تيمرمن وزراي امور خارجه جمهوري اسلامي ايران و آرژانتين نيز در ديداري پيرامون نحوه اجراي يادداشت تفاهم منعقده ميان دو کشور گفتگو و تبادل نظر و توافق کردند: ادامه مذاکرات دو کشور در نيمه اول نوامبر در ژنو ادامه پيدا کند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار