روايت تاريخي دانشنامه اسارت از زبان نويسنده خاكريز پنهان

"فرامرز نوروزي" نويسنده "خاكريز پنهان" امكان روايت تاريخي در دانشنامه اسارت در قالب‌هاي پرسش و پاسخ را بيان كرد.

"فرامرز نوروزي" نويسنده "خاكريز پنهان" در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبيات باشگاه خبرنگاران، گفت: دانشنامه اسارت بايد تركيبي از نيروهاي اسير در جنگ از جمله نيروهاي نظامي، مردمي و جهادي باشد،‌ مردمي كه بدون عضويت رسمي در نهادهاي نظامي در جنگ حضور يافتند. 

وي افزود: افرادي كه در اسارت بودند را در اين دانشنامه به تفكيك استان‌ها بيان كنند، اين كتاب يك برگ از تاريخ دفاع‌مقدس محسوب مي‌شود يك بخشي از دفاع‌مقدس در اردوگاه‌هاي اسارت اتفاق افتاده است. 

"فرامرز نوروزي" ادامه داد: اسرا به عنوان خاكريز پنهان در جنگ حضور داشتند، حقايق دفاع‌مقدس را در اين دانشنامه مطرح كنند، اسرا از حقوقي برخوردارند، اسرا از اين حقوق و امكانات در اردوگاه‌هاي عراق برخوردار نبودند. 

نويسنده‌ كتاب "خاكريز پنهان" عنوان كرد: اين دانشنامه براي كارهاي پژوهشي در زمينه‌ي جنگ از جمله تعداد اسرا و شكنجه‌هاي جسمي و روحي در اردوگاه‌هاي عراق مفيد است اين دانشنامه يقينا براي انتقال اتفاقات جنگ براي نسل امروز بسيار مؤثر است. 

وي با اشاره به تفكري درباره‌ي اسرا در خصوص گرفتن حقوقشان و دليل نامگذاري جنگ كشورمان به نام دفاع‌مقدس تصريح كرد: ما در موضع دفاع بوديم در اين درگيري تعدادي اسير شدند در نسل حاضر با وجود نزديكي به زمان جنگ، نقاط مبهمي است اين كتاب در رفع ابهامات خيلي مؤثر است. 

"فرامرز نوروزي" اظهار داشت: اين دانشنامه به صورت يك روايت تاريخي مي‌تواند باشد، اين روايت تاريخي هم در قالب پرسش و پاسخ و هم در قالب گويش اسرا مطرح است، اتفاقات اسارت را با وجود تفاوت اين رخدادها از اردوگاه‌ تا اردوگاه و فرد به فرد به يك صورت عنوان كردند. 

نويسنده كتاب "خاكريز پنهان" با اشاره به اينكه اسرا نيازهاي اوليه خود را خودشان برطرف مي‌كردند،‌ افزود: نيازهاي اسرا با تعاون و همكاري با توجه به استعدادهاي درون اسرا برطرف مي‌شد، اين كارها در صورتي انجام مي‌شد كه در وضعيت عادي امكان وقوع آن نبود./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.