خاطره جالب شیخ رهنما از دکتر مصدق

شیخ کتاب «کارنامه استعمار» نوشته اکرم زعیتر را نزد دکتر مصدق می‌برد. دکتر مصدق وقتی کتاب را می بیند بسیار استقبال کرده و مبلغی حدود 800 تومان هم به شیخ می‌دهد تا چند نسخه دیگر از آن تهیه کرده و به جاهای دیگر هم اهدا کند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران،حجت الاسلام شیخ مصطفی رهنما(قاضی زاده) که متولد اسفند 1304 در کرمانشاه است، تحصیلات دینی خود را در قم و نجف گذرانده و شاگرد بزرگوارانی چون مرحوم علامه شیخ محمدحسین آل کاشف الغطاء بوده است.

رهنما را می‌توان مبارزی مستقل و تا حدودی تکرو تلقی کرد که هر چند با تشکیل «جمعیت مسلم آزاد» در سال 1330 و نشر ارگان آن یعنی مجله «حیات مسلمین» سعی کرد تشکیلاتی عمل کند، اما از آنجایی که تعدادی انگشت شمار از افراد، جذب جمعیت مذکور شدند ناچار او به تنهایی این راه را ادامه داد.  کتاب‌ها و مقالات متعددی درباره فلسطین و مباحث جهان اسلام از این روحانی مبارز برجای مانده است، از جمله این کتاب‌ها «آمار مسلمین جهان» و «راه رشد: شرح و حاشیه رساله عملیه مرحوم شیخ شوشتری» را می‌توان نام برد. گزارش‌های موجود، حاکی از آن است که جلد نخست «آمار مسلمین جهان» درباره مسلمین آسیا و آفریقا نوشته شده بود که پس از چاپ، از سوی ساواک ضبط شد و از بین رفت. جلد دوم نیز درباره مسلمین اروپا، امریکا و اقیانوسیه بود که چاپ و منتشر نشد.  شیخ رهنما سرانجام در 8 مهر 1392 در 87 سالگی رحلت کرد و به دیار باقی شتافت. در رابطه با خصوصیات اخلاقی این روحانی مبارز گفت‌وگویی انجام داده‌ایم با دکتر فروز رجایی فر دبیر ستاد پاسداشت شهدای نهضت جهانی اسلام.

 

مرحوم شیخ مصطفی رهنما

 

رجایی فر با اشاره به جدیت مرحوم شیخ رهنما در خصوص مسائل مربوط به فلسطین گفت: من در جلسات مربوط به نهضت جهانی اسلام و مقاومت فلسطین خدمت او می‌رسیدم و برای همه افراد حاضر افتخاری بود که شیخ رهنما با سن زیادی که داشت در این جلسه شرکت می‌کرد. 

وی افزود: ممکن است من در این چند سال جلسات متعددی را غیبت کرده باشم ولی نمی‌توانم بگویم جلسه‌ای را من بودم و شیخ مصطفی حاضر نبودند. او با هر مشقتی بود در جلسه حاضر می‌شد و نسبت به موضوعات مطرح شده نیز بسیار دقیق و باهوش بود.

رجایی فر خاطرنشان کرد: شیخ مصطفی رهنما در مورد تجزیه و تحلیل مسائل بسیار به روز بود و اخبار را تعقیب می‌کرد. برای ما قابل تأمل بود که او چطور می‌تواند تا این اندازه نسبت به تحولات جهان و منطقه و به خصوص مسائل داخلی فلسطین اطلاعات خود را به روز نگه‌دارد.

دبیر ستاد پاسداشت شهدای نهضت جهانی اسلام گفت: یک بار در جلسه‌ای در خصوص اینکه عنوان رژیم اشغالگر قدس در حقیقت یک عنوانی است که به اسرائیل اطلاق می‌شود صحبت شد. ماجرا اینگونه بود که وقتی سازمان ملل در سال 1948 کشور جدید اسرائیل را به رسمیت شناخت قرار شد قدس شامل این سرزمین نباشد اما بعد از حملات این رژیم به دیگر مناطق فلسطین در سال 1967 قدس نیز به اشغال صهیونیست‌ها درآمد.

رجایی فر ادامه داد: وقتی این موضوع برای شیخ توضیح داده شد او گفت: باید در سخنرانی‌ها و رادیو تلویزیون هم تأکید کنیم که دیگر نگویند رژیم اشغالگر قدس، چون ممکن است این ذهنیت پیش بیاید که ما در مورد 1948 تا 1967 که قدس اشغال شد داعیه‌ای نداریم. باید بگوییم رژیم غاصب صهیونیستی که در واقع از ابتدای تاسیس این رژیم را در بربگیرد.

وی با اشاره به خاطره‌ای از مرحوم رهنما بیان داشت: شیخ کتاب «کارنامه استعمار» نوشته اکرم زعیتر را زمانی که هاشمی رفسنجانی ترجمه‌ می‌کند به احمد آباد نزد دکتر مصدق می‌برد. مصدق وقتی کتاب را می بیند بسیار استقبال کرده و حتی مبلغی حدود 800 تومان هم به شیخ می‌دهد تا چند نسخه دیگر از آن تهیه کرده و به صورت رایگان به جاهای دیگر هم اهدا کند تا همه بدانند در فلسطین چه اتفاقی افتاده است. 

رجایی فر با بیان اینکه شیخ رهنما سعی داشت یاد مبارزین فلسطینی را حتی در خانواده اش هم زنده نگه دارد خاطرنشان کرد: مطلب دیگر این است که او فرزندان خود را به نام مبارزان جهان اسلام نام گذاری کرده. اسم پسر شیخ جمال است به یاد «جمال عبدالناصر» و نام دخترش نیز «لیلا خالد» است. لیلا خالد همان دختر مبارز فلسطینی است که در جوانی مبارزات چشمگیری داشته است. همچنین نام نوه او هم «راشل کوری» است.

وی افزود: شیخ مصطفی رهنما همزمان با آغاز فعالیت‌های گروه فداییان اسلام در دهه 20 علیه رژیم غاصب صهیونیستی به این گروه پیوست و در کنار آنها مبارزه ‌را آغاز کرد و تا فوت او یکبار ندیدم بدون شال گردنی که پرچم فلسطین بود در جلسه‌ای حاضر شود.

رجایی‌فر گفت: در چند سال اخیر فعالین حوزه فلسطین خیلی تلاش کردند بزرگداشتی برای ایشان برگزار شود و حتی دو سال پیش هم با حضور دانشمندان و مبارزین این عرصه مراسمی برگزار شد اما متاسفانه پوشش خبری‌ای که در شأن این مبارز فلسطینی باشد توسط رسانه‌ها صورت نگرفت.

وی ادامه داد: من در آن مراسم افتخار داشتم مشک معطری را که از پدر و مادر شهید عماد مغنیه گرفته بودم تقدیم ایشان کنم.

دبیر ستاد پاسداشت شهدای نهضت جهانی اسلام در پایان خاطرنشان کرد: دفعه آخر هم بنده شیخ را در مراسم افطاری دفتر حماس دیدم که همراه نوه‌اش آمد. شیخ چند دقیقه‌ای بیشتر آنجا حضور نداشت و با مشقت آمده بود اما گفت: من مهمان داشتم ولی به احترام دعوت حماس خواستم چند دقیقه ای حضور پیدا کنم.



 

برچسب ها: دکتر مصدق ، کتاب ، فلسطین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.