چرا اوباما از رئيس جمهور ايران شکست خورد؟

گفتگوي تلفني روساي جمهور آمريکا و ايران همچنان در کانون توجه رسانه هاي جهان قرار دارد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از القدس العربي؛ از آنجایی که این ایران بود که طرف آمریکایی را در جنگ عراق به فرسایش برد و در افغانستان او را گیج کرد و در دروازه های دمشق خوارش کرد و مجبور شد که از جنگ علیه سوریه منصرف شود ، از این رو اوباما در لحظه آخر به یاد آورد که قول عادی سازی روابط با تهران را داده و به هر قیمتی که باشد این کار را انجام دهد، تصمیم گرفت که به یاد بیاورد چه چیزی می خواهد به رئيس جمهور با هوش ایرانی بگوید.

از سوی دیگر دکتر حسن روحانی می گوید که برای گفتگو با غرب به طور عام و گفتگو با آمریکا به طور خاص، از سوی رهبری ایران "اختیار تام" دارد تا در مورد مساله هسته ای به راه حل سیاسی دست یابد و اگر منافعش اقتضا کند با اوباما هم دیدار خواهد کرد.

در اینجا برای کسانی که می خواهند سیاست ایران را دنبال کنند دو نکته بسیار مهم به نظر می آید: 

نخست اینکه این صلاحیت ها را مقام معظم رهبری به آقای روحانی داده است و هدف از این اختیارات نيز این است که منافع ملی ایران محقق شود.

دوم اینکه دیپلماسی باز، از سوی ایران مطرح شده و نه واشنگتن و باید مراقب بود که این دیپلماسی همیشگی و بی نهایت نیست. کما اینکه آقای دکتر روحانی به خبرنگار آمریکایی گفت که اگر ایران ببیند فرصت ارائه شده به واشنگتن تمام شده است، راه حل های دیگری نیز در اختیار دارد.

چرا این دو مساله برای کسانی که می خواهند سیاست ایران را پی گیری کنند تا این اندازه مهم است؟

نخست اینکه از آنجایی که ایران به عنوان طلیعه دار این حرکت آقای روحانی را مامور این کار کرده، مقدم بر آمریکا است و بدون اینکه انتظار داشته باشد واکنش آمریکا چه خواهد بود نشان دهنده قدرت ایران در سطح منطقه ای و جهانی است.

دوم اينکه مقام معظم رهبري که حسن روحانی را مامور این کار کرده و به او اجازه گفتگو در نیویورک داده است، خودش صاحب مقوله مشهوری است که می گوید: قضیه فلسطین و دفاع از آن مثل مساله سوریه بر ما واجب است و این خط قرمز ماست و جزء لاینفک امنیت ملی ایران به حساب می آید.

در نتیجه عدم درک اوباما از این مسائل حیاتی ایران و سوء ارزیابی آن از موضع کلی و توازن های منطقه ای و بین المللی باعث شده که درخواست سخیفی از ایران کند و از او بخواهد که کمک های خود به سوریه را متوقف کند.

نويسنده گزارش در ادامه رئيس جمهور آمريکا را مخاطب قرار داده و مي نويسد: " اوباما بدان که این دیپلماسی انعطاف پذیرانه انقلابی است که کلیدش به دست حسن روحانی سپرده شده است. 

"اوباما به یاد داری هنگامی که به می خواستی به سوریه حمله کنی به تو گفتند اين کار را نکن. قبلا هم دچار توهم شده بودی و می خواستی به ایران حمله کنی. آیا به یادداری؟

"پس بدان که "نرمش قهرمانانه" متشکل از دو کلمه است نه یک کلمه: یکی انعطاف و دیگری قدرت و انقلاب و کسی که می تواند گزینه انعطاف را در پیش گیرد همان کس نیز قادر است راه حل انقلابی اتخاذ کند."
برچسب ها: آمریکا ، ایران ، روحانی ، اوباما
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار