آسیب درازمدت ادامه تعطيلي دولت امريکا بر جمهوریخواهان

هدف جمهوریخواهان امریکا استفاده از تعطیلی دولت امریکا برای جلب نظر رای دهندگان محافظه کار است اما احتمال دارد این تاکتیک نتایج منفی داشته باشد و آسیب درازمدتی به کارنامه و شهرت حزب جمهوریخواه وارد کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، در حالی که روز پنجشنبه اولین مورد تعطیلی دولت امریکا در عرض 17 سال گذشته وارد سومین روز خود شد کنگره امریکا هیچ نشانی از مصالحه از خود نشان نداد و هر دو طرف در حالی که کارمندان غیراساسی دولت چند روز است به مرخصی اجباری فرستاده شده اند بر مواضع خود تاکید کردند.

آنچه محل اختلاف است قانون امضا شده خدمات بهداشتی باراک اوباما رئیس جمهور امریکاست. جمهوریخواهان در مجلس نمایندگان تصویب لایحه بودجه امریکا را به این منوط کرده اند که اجرای قانون خدمات بهداشت برای یک سال به تاخیر بیافتد.

جمهوریخواه بر دیدگاه منفی رای دهندگان خود نسبت به این قانون حساب کرده اند چون خیلی از رای دهندگان بر این اعتقاد هستند که این قانون قابل اجرا نیست و غیرموثر و بیش از توانایی دولت است. حزب جمهوریخواه بر این نکته حساب می کند که این مخالفت آنها در جریان انتخابات میان دوره ای اواسط سال 2014 رای دهندگان مردد را به سمت آنها جلب خواهد کرد.

اما به گفته تحلیلگران اگر تعطیلی دولت به مدت طولانی ادامه یابد این راهبرد خطرناک می تواند نه فقط به قانون گذاران حزب جمهوریخواه در انتخابات میان دوره ای سال 2014 آسیب بزند بلکه همچنین باعث شود تا آنها در انتخابات ریاست جمهوری 2012 هم شکست بخورند.

چنین چیزی می تواند برای حزب جمهوریخواه فاجعه بار باشد چون به معنای 12 سال حاکمیت دموکراتها بر کاخ سفید خواهد بود.

دولت اوباما و دموکراتها همچنان جمهوریخواهان کنگره را به تعطیلی دولت از طریق تاکید بر مرتبط کردن لایحه هزینه های دولت با عدم تامین مالی یا به تاخیر انداختن برنامه خدمات بهداشتی متهم می کنند.

در عین حال حزب جمهوریخواه ظاهرا اطمینان دارد که این برنامه شکست خواهد خورد و تمام پیامدهایی که این حزب پیش بینی کرده است به تحقق خواهد پیوست. تحلیلگران می گویند این باعث خواهد شد تا جمهوریخواهان با نزدیک شدن زمان انتخابات خود را به عنوان آخرین خط دفاعی در مقابل این قانون نشان دهند.

این تحلیلگران می افزایند اما اگر این برنامه موفقیت آمیز از آب درآید در آن صورت جمهوریخواهان در نزد افکار عمومی به سختی شکست خواهند خورد و این امر می تواند برای آنها به از دست دادن کنترل کاخ سفید برای سالهای آینده شود.

«فورد اودانل» از استراتژیست های جمهوریخواهان می گوید :«اگر برنامه خدمات بهداشتی اوباما شکست بخورد در آن صورت جمهوریخواهان در انتخابات ریاست جمهوری 2014 وضعیت خوبی خواهند داشت اما اگر این برنامه موفق شود ما در سال 2016 وارد سومین دوره پیوسته ریاست جمهوری دموکراتها خواهیم شد.»

در حال حاضر نظرسنجی هایی که صورت گرفته است نشان می دهد که اکثریت امریکایی ها مخالف بخش های زیادی از این قانون هستند و نظرسنجی که هفته گذشته موسسه «راسموسن» انجام داد نشان داد که 50 درصد از رای دهندگان احتمالی امریکایی مخالف بخشی از این قانون هستند که تمام امریکایی ها را ملزم می سازد تا برای خود بیمه خدمات درمانی بخرند و در غیر این صورت جریمه خواهند شد. فقط 36 درصد آنها موافق این بند بودند.

تعطیلی دولت امریکا در بحبوحه تلاش حزب جمهوری خواه برای ترمیم تصویر خود در نزد امریکایی های اسپانیایی تبار ،سیاه پوستان و زنان صورت می گیرد. سال گذشته برای اولین بار میزان زاد و ولد اقلیت ها در امریکا از زاد و ولد سفیدپوستان پیشی گرفت.

حزب جمهوریخواه می داند که برای بقا باید کار بیشتری جهت جلب نظر گروههایی که معمولا تمایل زیادی به این حزب ندارند انجام دهد. حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری نوامبر گذشته 71 درصد رای دهندگان اسپانیایی تبار را از دست داد و این افراد به انتخاب دوباره اوباما رای دادند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار