با تاکید بر آمادگی درجه بندی جایگاه های سی ان جی؛

مبلغ کارمزد فروش سی ان جی در شورای اقتصاد در دست بررسی است

معاون مدیر طرح اجرا و بهره برداری طرح سی ان جی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران با اعلام آمادگی درجه بندی جایگاه های عرضه سی ان جی سراسر کشور گفت: نصویب مبلغ کارمزد فروش سی ان جی در شورای اقتصاد در دست بررسی است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، امیر وکیل زاده با بیان این مطلب گفت: با اجرای این طرح، جایگاه داران در صورت رعایت دستور عمل ها و مقررات به ازای فروش هر مترمکعب سی ان، جی،مبلغی دریافت خواهند کرد.
 
وی تصریح کرد: با توجه به نشست های کارشناسی و ارائه پیشنهاد نرخ حق عمل و کارمزد برای جایگاه داران سی جی از سوی سازمان حمایت از تو.لید کننده و مصرف کننده، تصویب این مبلغ با توجه به ماده ٣_ ١٩ قانون بودجه امسال) در دست بررسی است.
 
وکیل زاده درباره تفاوت کارمزد و حق العمل نیز گفت: حق العمل مبلغی است که مالک جایگاه از مصرف کننده نهایی دریافت و به حساب خود واریز می کند ( این مبلغ هم اکنون٤٠٠ ریال به ازای هر مترمکعب ریال است) و کارمزد نیز مبلغی است که از سوی شرکت ملی پخش فراورده های نفتی (فارغ از محل تامین آن) با رعایت دستور عمل های صادره به حساب مالک جایگاه واریز می شود و در حال حاضر وجود ندارد.
 
وی با بیان این که اخیرا مبلغ ١٠٠ ریال به نرخ فروش گاز در جایگاه ها افزوده شده است،افزود: این افزایش بر اساس بند ٣_ ٩ قانون بودجه امسال انجام شده است و به وزارت نفت اجازه می دهد به ازای مصرف هر مترمکعب کازطبیعی ١٠٠ ریال برای احداث تاسیسات و خطوط لوله گازرسانی به شهرها و مناطق روستایی هزنیه شود و این موضوع بر افزایش نرخ عرضه سی ان جی و جایگاه ها نخواهد داشت.
 
وکیل زاده گفت: تکالیف مختلفی به عهده وزارتخانه ها و نهادهای کشور درخصوص طرح ملی سی ان جی گذاشته شده و وزارت نفت با سرعت غیرقابل مقایسه ای در این زمینه، فعال بوده به گونه ای که در یک دهه تلاش، بیش از دو هزار جایگاه سی ان جی به بهره برداری رسیده است.
 
وی درباره دلیل برخی صف های طولانی در جایگاه های عرضه سی ان جی کشور گفت: عوامل مختلفی در این زمینه دخیل هستند که تعداد خودرو و پیمایش آنها در زمان استفاده از سی ان جی، مهم ترین آنهاست.
 
به گفته وکیل زاده با توجه به محدودیت ظرفیت مخازن قابل استفاده در خودرو ها تا پیمایش خودرو  در زمان استفاده از سی ان جی حدود ٣٠ درصد پیمایش یک خودرو در زمان استفاده از گاز است و این به معنای سه بار سوخت گیری با گاز در برابر یک بار سوخت گیری است.
 
وی با بیان این که هم اکنون بیش از سه میلیون دستگاه خودرو دوگانه سوز در سراسر وجود دارد که سوختگیری آنها در دو هزار و ٧٥ جایگاه عرضه سی ان جی ( معادل ٧٠٠ جایگاه عرضه بنزین) انجام می شود، تصریح کرد: بیشتر خودروهای گازسوز، عمومی هستند،بنابراین تعداد مراجعه آنها برای سوخت گیری به دلیل مصرف بالای سوخت، بیشتر است و این مهم می تواند به عنوان یکی از عوامل تاثیر گذار در طولانی شدن صفوف به شمار آید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار