گزارش/

ظرافت‌هاي "ظريف" در 62 ديدار ديپلماتيك در 16 روز

ظریف که از سال 1381 تا سال 1386 به مدت 5 سال سفیر ایران در سازمان ملل متحد بود در سفر اخیر خود به نیویورک این بار در قامت وزیر خارجه کشورمان با وزرای خارجه 52 کشور دیدار کرد و در طول 16 روز حضور در نيويورك، دیپلماسی فشرده و پر‌تحرکی را به نمایش گذاشت.

به گزارش خبرنگار گروه سياسي باشگاه خبرنگاران؛ "محمد‌جواد ظريف" وزير امور خارجه كشورمان كه در روز چهارشنبه 27 شهريور در صدر هيئتي براي شركت در شصت و هشتمين اجلاس مجمع عمومي سازمان ملل، تهران را به مقصد نيويورك ترك كرده بود، در طول 16 روز حضور در مقر سازمان ملل، علاوه بر ديدار با مقامات سازمان ملل با 52 تن از وزراي خارجه  كشورها ی مختلف نيز به رايزني و تبادل نظر پرداخت.

در اين گزارش نگاهي كوتاه به كم و كيف ديدارهاي رييس دستگاه ديپلماسي كشورمان در سفر به نيويورك خواهيم داشت.

"محمد جواد ظريف" در ساعت يك بعد از ظهر 27 شهريور به وقت نيويورك وارد فرودگاه اين شهر شد و پس از آنكه مورد استقبال هيئت نمايندگي ايران در سازمان ملل قرار گرفت، در ضيافتي كه از سوي محمد خزايي سفير كشورمان در سازمان ملل ترتيب داده شده بود، به ايراد سخنراني پرداخت.



ظريف در اين ضيافت كه بیش از 100 نفر از سفرای کشورها و تعداد زیادی از مقامات عالیرتبه دبیرخانه سازمان حضور داشتند، با "يان الياسون"قائم مقام دبير كل سازمان ملل به گفتگو پرداخت.

دوشنبه‌ي طاقت فرسا با 14 ديدار و نشست

روز دوشنبه اول مهر 1392،(23 سپتامبر2013) در حاليكه خانواده‌هاي ايراني در تب وتاب شروع سال تحصيلي جديد بودند، فرسنگ‌ها دورتر در ينگه دنيا وزير خارجه كشورمان با 14 ملاقات، سخت‌ترين روز كاري‌اش را سپري كرد.

اولين ديدار ظريف در اين روز با همتاي يوناني‌اش" آوانگلوس ونیزلوس" بود. در اين ديدار دو طرف پيرامون مسائل روز ،موضوعات مربوط به روابط ایران و اتحادیه اروپا و تحولات منطقه و بین‌المللی به تبادل نظر پرداختند.

 ظريف در روز دوشنبه 23 سپتامبر در دومين بخش از برنامه كاري خود با وزير خارجه هلند "اوری روزنتال" ديدار كرد. در اين ديدار دو طرف پيرامون مسائل روز بين المللي به بحث و گفتگو پرداختند.

یادداشت تفاهم همکاری میان ایران و ایتالیا در رابطه با افغانستان، محور اصلی دیدار ظریف با همتای ایتالیایی اش بود که در ترافیک کاری روز دوشنبه صورت گرفت.

اما برنامه کاری فشرده رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان در روز دوشنبه تنها به ملاقات با وزرای خارجه ی کشور های اروپایی ختم نشد و ظریف در این روز با "بن علوی" وزیر خارجه لبنان نیز دیدار کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه دیدارهایش با مقامات کشورها در اين روز، با وزیران خارجه اسلواکی، کرواسی، استرالیا و سوییس دیدار کرد. ظریف در این دیدارها درباره روابط دو جانبه ایران با این کشورها گفت‌وگو کرد. وزیر خارجه ایران در این دیدار ها تحولات منطقه‌یی و بین‌المللی و نقش کشورها درباره حل مساله سوریه به صورت سیاسی را مورد بررسی قرار داد.

اما مهمترين ديدار ظريف در اين روز با كاترين اشتون مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا بود. قرار اين ديدار در روز 15 شهريور طي تماسي تلفني ميان ظريف و اشتون گذاشته شده بود.



در اين ديدار كه ساعت 9 به وقت محلي صورت گرفت دو طرف توافق كردند كه ظریف در نشست وزرای خارجه ایران و ۱+۵ حضور یابد و ادامه گفت‌وگوهای ایران و ۱+۵ در اواسط ماه اکتبر ( اواخر مهر ماه) در ژنو سوئیس برگزار شود.

ديدار با "ويليام هيگ" وزير خارجه انگليس نيز يكي ديگر از برنامه هاي مهم روز دوشنبه، رئيس دستگاه ديپلماسي كشورمان بود. اين ملاقات در شرايطي صورت گرفت، كه پس از انتخاب حسن روحاني به عنوان رييس جمهور اسلامي ايران، "ديويد كامرون" نخست وزير محافظه كار انگليس طي پيامي خواستار ارتقاء سطح روابط با تهران شده بود.



قدم زدن ظریف در کنار "احمد داوود اغلو" وزیر خارجه ترکیه در کنار رود هاتسن، شاید پایانی دلنشین برای یک روز سخت کاری بود. دیدار ظریف با همتای ترکش آخرین برنامه کاری وزیر خارجه کشورمان در ماراتن دیدارهای فشرده روز دوشنبه بود. البته مذاکرات ظریف با داوود اغلو دستاوردهای مثبتی را از جمله 
ارتقاء سطح مبادلات دو کشور از دو میلیارد دلار به 25 میلیارد دلار در سال، به همراه داشت.



ورود رئیس‌جمهور به نیویورک و همراهی ظریف با وی


پس از آنکه در بعد از ظهر روز دوشنبه اول مهر هواپیمای حامل رییس جمهور در فرودگاه جان اف کندی به زمین نشست، شکل و قالب کاری برنامه‌های ظریف نیز تغییر کرد و وزیر خارجه در دیدارها و ملاقات های دکتر روحانی در معیت وی به فعالیت دیپلماتیک می پرداخت.



در روز سه شنبه 24 دسامبر در شرایطی که شش روز از حضور ظریف در نیویورک می‌گذشت، وزیر خارجه کشورمان با "سرگی لاوروف"همتای روسی‌اش دیدار کرد. در این دیدار
دو طرف  درباره مسایل مورد علاقه دو کشور و مسایل منطقه‌ای و جهانی از جمله مساله سوریه و موضوع هسته‌یی ایران گفت‌وگو کردند.

وزیر خارجه کشورمان در ملاقات‌های سیاسی روز سه‌شنبه خود، با "گیدو وستروله" وزیر خارجه آلمان نیز دیدار کرد. وستروله پس از این دیدار نسبت به پیشرفت مذاکرات هسته ای ایران ابراز خوش بینی کرد.

اعلام دیدگاه‌ها و مواضع رسمی جمهوری اسلامی ایران در رابطه با تحولات بحرین، محور اصلی رایزنی ظریف با
"شیخ خالد بن‌ احمد آل خلیفه"، وزیر خارجه بحرین بود. این دیدار نیز در روز سه شنبه(24 سپتامبر) صورت گرفت.

در روز چهارشنبه 25 سپتامبر، مهم ترین برنامه کاری ظریف دیدار با "بان کی مون" دبیر کل سازمان ملل بود.
در اين ديدار که يان الياسون قائم مقام، فلتمن معاون و اخضر ابراهيمي نماينده ويژه دبيرکل در سوريه نيز حضور داشتند، آخرين تحولات منطقه‌اي و بين‌المللي از جمله مسئله هسته‌اي، سوريه، نقش مهم سازمان ملل متحد در تحولات جهاني و همکاري ميان ايران و اين سازمان بررسي شد.



گفتنی است این دیدار سومین دیدار ظریف با دبیر کل سازمان ملل در طی حدود دوماه تکیه وی بر کرسی ریاست دستگاه دیپلماسی ایران محسوب می شد.

دیدار با وزیر خارجه آمریکا


شاید بتوان حساس‌ترین دیدار ظریف در طول بیش از دو هفته حضور در نیویورک را ملاقات وی با "جان کری" وزیر خارجه آمریکا دانست. این دیدار در بعدازظهر پنجشنبه 26 سپتامبر در قالب گفتگوی میان وزرای خارجه ایران و 1+5 صورت گرفت و نیم ساعت به طول انجامید. شایان ذکر است تاریخ آخرین دیدار مقامات رسمی ایران با آمریکایی ها به 34 سال پیش باز می‌گردد که "ابراهیم یزدی" وزیر خارجه دولت موقت با "سایروس ونس" همتای آمریکایی‌اش دیدار کرد.



اما قبل از برگزاری نشست وزرای خارجه ایران و 1+5 در حاشیه شصت و هشتمین اجلاسیه سازمان ملل، ظریف با "لوران فابیوس" وزیر خارجه فرانسه نیز دیدار کرد. در این دیدار
طرفین پیرامون انجام رایزنی‌های سیاسی منظم بین دو کشور در سطح معاونین وزرای امور خارجه توافق کردند.ظریف در این دیدار ضمن تشریح مواضع کشورمان در قبال بحران سوریه، ضرورت حل کامل این بحران در چارچوب مذاکرات سوری  ـ سوری را خاطرنشان ساخت.

در مجموع "محمد جواد ظریف" وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در 16 روز حضور در نیویورک،62 دیدار سیاسی دو و چند جانبه را به انجام رساند.

ظریف که از سال 1381 تا سال1386 به مدت 5 سال سفیر ایران در سازمان ملل متحد بود در سفر اخیر خود به نیویورک این بار در قامت وزیر خارجه کشورمان با وزرای خارجه 52 کشور دیدار کرد و در طول 16 روز حضور در ینگه دنیا دیپلماسی فشرده و پر تحرکی را به نمایش گذاشت.

در پایان شایان ذکر است ظریف در مدت بیش از دو هفته حضور در مقر سازمان ملل با وزرای امور خارجه روسیه، انگليس، آمریکا، آلمان، فرانسه، بلژیک، بحرین، ژاپن، ترکیه،‌ بلغارستان، گرجستان، عمان، اندونزی، فنلاند، نروژ، اسلواکی، کرواسی، استرالیا، الجزایر، ایتالیا، یونان، هلند، سوئیس، بروندی، لهستان، نیوزیلند، سنگاپور، بوسنی، افغانستان، سوئد، برزیل، قطر، چک، قزاقستان، قرقیزستان، سریلانکا، ایرلند، آرژانتین، سوریه، امارات متحده عربی، ارمنستان، ترکمنستان، مجارستان، کوبا، رومانی، یمن، قبرس، جمهوري آذربایجان، پرتغال، بلاروس به گفت‌وگو و رایزنی پرداخت.

انتهای پیام/

برچسب ها: ظریف ، سفر ، نیویورک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۰۸:۴۸ ۱۴ مهر ۱۳۹۲
خدا قوت. خسته نباشی آقای دکتر ظریف
آخرین اخبار