نهاونديان در مراسم افتتاحيه ششمين جشنواره فن‌آوري نانو:

سياست‌هاي كار، ابتكار و توانمندسازي بايد جاي توزيع صدقه را بگيرد

رئيس دفتر رئيس‌جمهور با بيان اينكه وظيفه دولت، ايجاد، حمايت و حراست از فضاي رقابتي در اقتصاد است، گفت: بايد سياست‌هاي كار، ابتكار و توانمندسازي در كشور جاي سياست‌هاي توزيع صدقه را بگيرد و در اين راستا رقابت بايد، رقابت در عرصه توليد و درآمد حاصل از آن باشد.

به گزارش حوزه دولت باشگاه خبرنگاران به نقل از پايگاه اطلاع‌رساني رياست جمهوري، محمد نهاونديان رئيس دفتر رئيس‌جمهور در مراسم افتتاحيه ششمين جشنواره فن‌آوري نانو با تقدير از تلاش همه فعالان و تلاش گران كه با پشتكار و خستگي‌ناپذيري در اين عرصه فعاليت مي‌كنند، گفت: امروز يكي از افتخارات ملي ما جايگاهي است كه در حوزه فناوري‌هاي نانو به آن دست يافته‌ايم و بايد اين مسير ادامه پيدا كند.

رئيس دفتر رئيس‌جمهور با بيان اينكه بايد با نگاهي به گذشته و ارزيابي نقاط قوت و ضعف آن، اهداف آينده را براي خود ترسيم كنيم، اظهار داشت: شايد شرايط امروز اقتصاد كشور انگيزه ما را براي انجام اين كار قوي‌تر كند.
 
وي اقتصاد حال حاضر كشور را ركود و تورمي ارزيابي کرد و با طرح اين سوال كه چگونه مي‌شود ايران با توجه به همه امكاناتي كه در اختيار دارد دو سال پياپي به جاي رشد ،‌ افول داشته و در حدود 5 درصد در توليد ملي كاهش رشد داشته باشد ، گفت: مشخص است اقتصاد ما مقاوم سازي نشده و حسن مديريت و تدبير ساختاري براي مقابله با آفت هاي اقتصادي نداشته ايم.
 
نهاونديان با بيان اينكه اگر بخواهيم با نگاهي رو به جلو در همين شرايط دشوار و پرچالش راه آينده را درست تشخيص داده و بهترين بهره را از آن ببريم، خاطر نشان كرد: اگر كلان يك اقتصاد بخواهد رشد كند بايد توان توليد ارزش افزوده آن افزايش يابد.
 
رئيس دفتر رئيس‌جمهور خاطر نشان كرد: فن آوري هاي نوين و نانو در پيش برنده ترين شكل خود مي تواند موجب ايجاد رشد در اقتصاد شود.
 
وي با بيان اين مطلب که هنوز تا مرحله اي که رشد اقتصاد كشور، مبتني بر بهره وري و نوآوري در فن آوري باشد، فاصله زيادي داريم ، اظهار داشت: تشويق و حمايت از فن آوري هاي نوين امري لازم بوده اما كفايت نمي كند و ما اگر مي خواهيم در كليّت اقتصاد رشد داشته باشيم، بايد به گونه اي رفتار كنيم كه مجموعه بنگاه هاي ما سود‌آور باشد.
 
نهاونديان اظهار داشت: تا زماني كه بازار ، اقتصاد و صنعت ما علامت هايي را مي دهند كه معناي آن اين است که با دسترسي به رانت و امتياز خاص عمده ترين درآمدها كسب مي شود در اين اتفاق فناوري هاي نوين رشد نخواهد كرد.
 
وي رانت و رانت خواري را آفت عمده اقتصاد دانست و گفت: ما نمي توانيم جز با سالم سازي اقتصاد، حركت هاي پيش رو را مورد حمايت قرار دهيم.
 
رئيس دفتر رئيس‌جمهور خاطر نشان كرد: همه بايد عزم خود را جزم كرده و به سمت بازار شفاف و رقابتي برويم و اساس اقتصاد را برپايه آن بنا بگذاريم.
 
وي با تاكيد بر ضرورت پايه‌گذاري اقتصاد عادلانه در كشور تصريح كرد: كلمه عدالت، موجب برقراري عدالت نمي شود بلكه بايد ساز و كار مناسب براي اجراي آن در كشور ايجاد شود تا به واسطه آن دولت بر بازار نظارت كرده و از ساز وكار رقابتي بازار حمايت و پاسداري كند.
 
نهاونديان با بيان اينكه فن آوري جز با رشد علم، توسعه نخواهد يافت، اظهار داشت: نبايد در شاخص ها بزرگ نمايي يا كوچك نمايي كنيم؛ اگر وضع دانشگاه ها در كشور خوب است ،تجلي آن بايد در اقتصاد كشور نمايان شود چرا كه دانشگاه محلي براي توليد مدرك نبوده بلكه براي پرورش انسان هايي است كه براي كشور سودمند باشند.
 
رئيس دفتر رئيس‌جمهور ادامه داد: توليد مقالات گوناگون در ارزيابي هاي داخلي خوب است ، اما اين مقالات بايد بتواند به اقتصاد كشور توان توليدي بدهد و تجربه ثابت كرده كه اين توان در كشور وجود دارد.
 
نهاونديان با بيان اينكه بايد ساختار ، سياست ها و رفتارها در كنار هم اصلاح شود، خاطر نشان كرد: بايد ساختار و سياست گذاري اقتصادي و علمي و رفتار ما ، رفتاري رقابتي باشد.
 
وي با بيان اينكه وظيفه دولت ، ايجاد، حمايت و حراست از فضاي رقابتي در اقتصاد است ، گفت: بايد سياست هاي كار ، ابتكار و توانمند سازي در كشور جاي سياست هاي توزيع صدقه برا بگيرد و در اين راستا رقابت بايد ، رقابت در عرصه توليد و درآمد حاصل از آن باشد.
 
رئيس دفتر رئيس‌جمهور افزود: اينكه بخواهيم همه ملت ايران را نيازمند به كمك بدانيم توهيني به اين ملت بزرگ است ، البته بايد به ناتوانان رسيدگي كرد.
 
نهاونديان با بيان اينكه بازاريابي بين‌المللي و نفوذ به بازارهاي جهاني از ديگر وظايف دولت در راستاي توسعه فن آوري و اقتصاد است، اظهار داشت: متصل كردن توان عظيم اختراع و ابتكار به فرصت هاي موجود در بازارهاي جهاني براي عرضه آنها از وظايف دولت است و اين حق مسلم محققان و مبتكران ايراني است.
 
رييس دفتر رييس جمهور با تاكيد بر اينكه تحريم هاي ظالمانه و غيرمنطقي عليه ايران بايد شكسته شود ، تصريح كرد: هوشمندي و ايجاد موقعيت ، زماني شكل مي گيرد كه ما بتوانيم كساني را كه مي خواهند ما را منزوي كنند در جهان دچار انزوا كنيم و امروز مي بينيم با ديپلماسي جمهوري اسلامي نحوه سخن گفتن صهيونيسم جهاني تفاوت كرده است.
 
نهاونديان ادامه داد: جامعه علمي ما بايد در اين راستا كمك كرده و همه دانشگاه ها و نهادهاي مدني بايد در دنيا ظالمانه بودن تحريم ها را با منطق بيان كنند.
 
وي با بيان اينكه بايد صنايع سنتي و نانو را به يكديگر نزديك كنيم و اين بايد از سوي تشكل ها و اتاق هاي بازرگاني صورت گيرد ، گفت: گام هاي خوبي كه از سوي معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري برداشته شده حتما بايد تقويت کرد تا به افق هاي بالاتر برسد.
 
رئيس دفتر رئيس‌جمهور با اشاره به اينكه معاونت علمي و فن آوري رياست جمهوري خود نبايد وارد ميدان تصدي و اجراي پروژه ها شود ، گفت: وظيفه اين معاونت، اجراي سياست ها، نهادينه سازي و رصد كردن چگونگي انجام امور است و ان شاءالله اين حركت هاي شايسته با قوت بيشتري در دولت تدبير و اميد ادامه خواهد يافت.
 
نهاونديان با تاكيد بر اينكه حوزه فن آوري هاي نو نياز به روحيه و افتخارات جديد دارد، تصريح كرد: پيشاهنگان اين مسير، محققان جوان و فرهيختگان نوآور به عنوان سرمايه هاي اصلي جامعه ما هستند؛ هيچ كاري جز با روحيه هاي انگيزاننده و ابتكارهاي نوآورانه محقق نخواهد شد.
 
رئيس دفتر رئيس‌جمهور خاطر نشان كرد: مطمئناً دولت تدبير و اميد هم بايد فضايي را ايجاد كند كه همه جوانان صاحب انديشه كشور، احساس كنند كه در اين تدبير جايگاه دارند.
 
پيش از سخنان رئيس دفتر رئيس‌جمهور، سلطانخواه، معاون علمي و فن آوري رئيس‌جمهور گزارشي از پيشرفت ها و دستاوردهاي كشور در عرصه فن آوري هاي نانو ارائه كرد.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار