پيوند صنعت و دانش؛

دولت قدم اول را براي توسعه صنعت گردشگري بردارد

در راستاي توسعه صنعت گردشگري قدم اول بايستي از سوي دولت برداشته شود،چرا كه براساس تحقيقات به عمل آمده، در کشورهاي پيشرو بازار داري و بازاريابي برعهده دولت ها است .

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، همايش علمي گردشگري و آب، حفاظت از آينده مشترک با هدف جلب توجه جامعه نسبت به اهميت گردشگري و قابليت آن به عنوان ابزار تحصيل فاق اجتماعي و توسعه آزادي هاي مدني، تحقق مردم سالاري ديني، استقلال و صلح ميان ملل جهان برگزار شده است.

محمدعلی نجفی رییس سازمان میراث فرهنگی کشور در این همایش با اشاره به جایگاه ویژه دانشگاه به عنوان کانون آزاد اندیشی در جهت توسعه صنعت گردشگری گفت: اگر دانشگاه فرصت  آزاداندیشی را به استاد و دانشجو ندهد، از مسیر  اصلی خود منحرف خواهد شد.

وی ابراز امیدواری کرد: فضای آزاد اندیشی در دانشگاه تقویت شود و در سایه این فضا کار مشترک سازمان میراث فرهنگی با دانشگاه موجب حل مشکلات و چالش های پیش روی صنعت گردشگری کشور شود.

نجفی خاطرنشان کرد: در طی سالهای اخیر ارتباط بین دانشگاه و دستگاههای اجرایی ضعیف و در برخی موارد وجود نداشته است در حالیکه توسعه درون زا نیازمند برقراری ارتباط میان دو بخش است.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، در ایجاد فاصله میان دانشگاه و دستگاههای اجرایی هر دو بخش را مقصر دانست و افزود: در مقطی از زمان دستگاههای اجرایی نسبت به بخش دانشگاهی احساس بی نیازی می کردند و دانشگاهها نیز با بی تفاوتی از مسایل روز جامعه عبور می کردند.
 
وی با اشاره به برگزاری جلسات و همایش های متعدد در هفته گردشگری گفت: در این هفته تلاش شد پیام جهانی گردشگری به گوش آحاد جامعه برسد.

نجفی با بیان اینکه  در هفته گردشگری، خیلی روی داشته‌های کشورمان تاکید شده، اظهار داشت: ایران به عنوان یکی از نامدار‌ترین کشورها از نظر تنوع اقلیم، ‌آب‌وهوا و اقوام مطرح است که باید از این داشته‌ها بهره برداری صحیح صورت گیرد، ولی متاسفانه این امر تا کنون محقق نشده است.

*** برند گردشگری ایران در حال تدوین است

معاون رییس‌جمهور با اشاره به اینکه براساس مصوبه دولت، گردشگری در بخش صنعت مورد توجه ویژه مسئولان قرار گرفته، گفت: در حال حاضر بیش از 16 هزار دانشجوی گردشگری در مقاطع مختلف در حال تحصیل هستند.

وی در ادامه‌ سخنانش با اشاره به راه‌اندازی مقطع دکتری در گرایش مدیریت گردشگری در دانشگاه علامه طباطبایی، تصریح کرد: ایجاد زود هنگام مقطع دکتری در برخی رشته ها بدون ارتقای کیفیت آموزشی خطای جبران ناپذیر آموزش عالی است که امیدواریم نظر علمی رشته مدیریت گردشگری غنی باشد.

معاون رییس جمهور اضافه کرد: دپارتمان گردشگری دانشگاه نیویورک که از بهترین دانشگاه‌ها از نظر کیفیت رشته‌های گردشگری و همچنین از گران‌ترین‌ها هستند هنوز دوره‌ دکتری این رشته وجود ندارد.

 نجفی با تاکید بر کم سوادی بخش گردشگری کشور گفت: در کشور حضور دانش‌آموختگان رشته‌های گردشگری در بازار کار تحقق پیدا نکرده این درحالی است که، در دانشگاه نیویورک در مقطع کارشناسی ارشد 95 درصد و در مقطع کارشناسی 85 درصد دانشجویان در بخش مربوط به رشته خود شاغل‌اند.

وی ادامه داد: ممکن است رسیدن به این درصد بالای اشتغال نیروی متخصص در صنعت گردشگری ، در ابتدا برای ما سخت باشد، ولی باید در این حوزه تدابیر اساسی در جهت آموزش کاربردی اتخاذ شود.

معاون رییس جمهور در خصوص جذب نيروهاي متخصص در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور گفت: براي معاونت هايي چون گردشگري لازم نيست كه مسولان آن در حوزه گردشگري صاحبنظر باشند بلكه داشتن سابقه مديريت كافي است. 
 
رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در ادامه در خصوص اشتغالزایی برای فارغ‌التحصیلان رشته‌های گردشگری، گفت: اشتغال در بخش دولتی، صفر است؛ اما نخست بایستی پایه‌ی فعالیت‌های این بخش گسترش یابد، چون تا وقتی آمار گردشگر خارجی ما در حد سه تا چهار میلیون نفر باشد، فضای اشتغال فقط در همین حد ایجاد می‌شود و همچنین اگر در گردشگری ورودی رونق ایجاد شود، ظرفیت برای جذب نیروی انسانی افزایش می یابد.

وی با اشاره به ظرفیت بخش خصوصی در ایجاد اشتغال برای فارغ التحصیلان گردشگری، افزود: بایستی فعالان بخش خصوصی برای استفاده از دانش‌آموختگان این رشته تشویق شوند و تلاش خواهد شد در این راستا اجبار در حداقل و تشویق در حداکثر باشد.
 
 
نجفي با اشاره به تلاش های صورت گرفته برای ایجاد برند گردشگری در کشورگفت: در این راستا كميته ای زير نظر سيدمحمد بهشتي در سازمان تشکیل شده، تا شعار بين المللي و لوگوي گردشگري ايران را تدوين شود. 

***فاز اول راه توسعه گردشگری کشور تکمیل شده است

در اين همايش که با حضور مسئولان، اساتيد و صاحبنظران عرصه گردشگري برگزار شد، ابراهيم پورفرج رئيس جامعه تورگردانان با اشاره به نقش دولت و بخش خصوصي در توسعه پايدار گردشگري کشور، گفت: نقشه راه توسعه گردشگري کشور در حال تدوين است که با همکاري جامعه تورگردانان با دانشگاه و درنهايت در سايه شکل گيري پيوند صنعت و دانش فاز اول آن تکميل شده است.

وي در ادامه با اشاره به تاليف کتاب نقش سازمان هاي دولتي در صنعت گردشگري، گفت: صنعت گردشگري صنعتي فرابخشي و فراسازماني است که در قالب تاليف اين کتاب نقش بخش دولتي و بخش خصوصي در توسعه گردشگري کشور تشريح خواهد شد.

پورفرج تاکيد بر اين که در راستاي توسعه صنعت گردشگري قدم اول بايستي از سوي دولت برداشته شود، گفت: براساس تحقيقات به عمل آمده، در کشورهاي پيشرو بازار داري و بازاريابي برعهده دولت ها است و با هدف توسعه گردشگري دولت بايستي ايران را در بازارهاي جهاني گردشگري معرفي کند.

وي با اشاره به ضعف اطلاع رساني در طي 30 سال گذشته، گفت: ايران فرهنگ، تاريخ و طبيعت غني دارد ولي به دليل عدم حضور دربازارهاي جهاني بسياري از جاذبه هاي گردشگران کشور در عرصه بين المللي ناشناخته باقي مانده است.

وي با بيان اينکه در طي سال هاي اخير چين به عنوان بازار هدف گردشگري بسياري از کشور ها شناخته شده،‌افزود: به دليل عملکرد ضعيف دولت در معرفي ايران به عنوان مقصد گردشگري به رغم تلاش هاي صورت گرفته از سوي بخش خصوصي متاسفانه امروز به عنوان 111 کشور در فهرست مقاصد گردشگري کشور چين قرار گرفتيم .

رئيس جامعه تورگردانان با تاکيد بر اين که تبليغ کلان در عرصه گردشگري برعهده دولت ها است گفت: سرمايه گذاري در حوزه تبليغات و حضور در نمايشگاه هاي بين الملي زمينه ساز توسعه گردشگري کشور خواهد شد که متاسفانه بدون حمايت دولت در حالي که ساير کشورها با حضور قدرتمند در نمايشگاه هاي BIT ميلان، ITB برلين و ... عرصه بزرگي را براي معرفي کشورشان در اختيار دارند، امروز تنها با تلاش بخش خصوصي عرصه کوچکي از اين نمايشگاه هاي بزرگ به ايران اختصاص مي يابد.

وي در ادامه آثار تاريخي، تمدن و طبيعت کشور را مواد خام توسعه گردشگر يعنوان کرد و اظهار داشت: تاريخي، تمدن و طبيعت کشور بايستي به محصول گردشگري قابل ارائه به بازارهاي گردشگري مبدل شود .

وي افزود: در مسير توسعه گردشگري، نقش حفظ بازار و بازار داري غير قابل انکار است و قبل از گشايش بازار گردشگري کشور بايستي زيرساخت ها براي پذيرايي از گردشگران آماده شود.

پورفرج با اشاره به ضعف زيرساخت هاي گردشگري در کشور خاطر نشان کرد : متاسفانه تا کنون شرکت حمل و نقل توريستي در کشور تاسيس نشده و وسايل حمل و نقل گردشگران از سوي حمل و نقل عمومي تامين مي شود .

وي با اشاره به عدم اختصاص تسهيلات به سرمايه گذاران گردشگري، افزود: نبود حمايت دولت، پروسه طولاني کسب مجوزها، افزايش هزينه ها و... سرمايه گذاران حوزه گردشگري کشور را منصرف مي سازد.

وي ادامه داد: نقشه راه توسعه گردشگري کشور نقش به سزايي در بهبود اين صنعت دارد.

رئيس جامعه تورگردانان در پايان ابراز اميدواري کرد:‌ با حمايت رئيس جديد سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري در راستاي تسهيل قوانين، مسير توسعه صنعت گردشگري هموار شود.

انتهاي پيام/
برچسب ها: تدوین ، نقشه ، گردشگری ، دولت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار