چامسکي: قدرت آمريکا به طور فزاينده‌اي کاهش يافته است

نوام چامسکي گفت: قدرت آمريکا به طور فزاينده‌اي طي سالهاي اخير کاهش يافته است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، نوام چامسکي در مصاحبه اختصاصي با پرس تي وي گفت: جهان در مقايسه با گذشته تغييرات زيادي کرده است. اگر چه آمريکا با فاصله زيادي قدرتمندترين کشور است اما نمي‌تواند اصول مربوط به 1945 را به اجرا بگذارد. اجراي اين اصول براي آمريکا بسيار دشوارتر شده است. قدرت آمريکا به ويژه در سال‌هاي اخير به شدت کاهش يافته است.

وي گفت: به تبع آمريکا توان تجاوزي اسراييل نيز کاهش يافته است زيرا اسراييل تنها در چارچوب قدرت آمريکا قادر با تجاوزگري است و اگر حضور نظامي آمريکا در کشورهاي مختلف کاهش يابد اسرائيل نيز مجبور مي‌شود اقدامات خود را متوقف کند. 

چامسکي درباره اقدامات آمريکا برضد ايران گفت: آمريکا خود را وراي قانون مي‌داند. پنتاگون و دستگاه قضايي آمريکا را با اين حال مانع اقدامات آمريکا مي‌دانند و آمريکا نمي‌تواند اين وضع را تحمل کند. آمريکا قصد استفاده از زور را دارد و احساس مي‌کند که اين حق را دارد بنابراين هيچ مانعي را تحمل مي‌کند. 

چامسکي درباره جنگ عراق گفت: آمريکا و انگليس پيش از جنگ عراق جنايتي که مرتکب شدند اين بود که بهانه حقوقي براي حمله به عراق را فراهم کردند. 

چامسکي در گفتگوي خود با پرس تي وي افزود: اين بهانه آمريکا و انگليس اکنون به نوعي درباره ايران نيز در حال تکرار شدن است اين است که عراق به برنامه سلاح‌هاي کشتار جمعي خود خاتمه نداده بود.

چامسکي گفت: آن‌ها با استفاده از قطعنامه 687 شوراي امنيت سازمان ملل در سال 1991 که از صدام خواسته بود سلاح‌هاي کشتار جمعي را کنار بگذارد اين ادعا را مطرح کردند که صدام به اين قطعنامه پايبند نبوده است اما بعدا هيچ سلاح کشتار جمعي در عراق پيدا نشد. 

وي درباره تجاوز آمريکا به عراق اضافه کرد: دادگاه نورنبرگ تجاوز را بزرگترين جنايت جنگي در جهان قلمداد مي‌کند. تفاوت اين جنايت جنگي با ديگر جنايات جنگي است که اين در واقع زمينه ساز همه جنايات جنگي ديگر است. 

آمريکا و انگليس در واقع با حمله به عراق اين جنايت را مرتکب شدند و زمينه ساز همه ويراني‌ها و درگيري‌ها شيعه و سني در اين کشور شدند. 

اين تحليلگر گفت نکته جالبي که درباره آزادي رسانه‌ها وجود دارد اين است که رسانه‌ها حتي يک کلمه هم درباره اين مسئله  نمي‌گويند.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار