شهرکرد/دولت برای احیای دریاچه ارومیه:

از الگوی تالاب اورگریند آمریکا استفاده کند

مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: دولت برای احیای دریاچه اورمیه می تواند از الگوی موفق احیای تالاب اورگریند کشور آمریکا استفاده کند.

اسماعیل کهرم با بیان اینکه حیات هفت تا 12 میلیون نفر در منطقه آذربایجان ایران و بخشی از کشورهای عراق و ترکیه به دریاچه ارومیه وابسته است تاکید کرد: اگر برای احیای این دریاچه اقدام اصولی و عاجلی انجام نگیرد، بلورهای نمک تشکیل شده در این دریاچه به گرد و غبار تبدیل می شود و زندگی طبیعی مردم را در برخی استان های کشور به خطر می اندازد.
وی افزود: ایالات متحده آمریکا برای نجات تالاب اورگریند که در آن تمساح معروف امریکایی پرورش می یابد و از تالاب های زیست محیطی با ارزش آن کشور است، سد ساخته شده بر این تالاب را با عنوان اورگریند تخریب کرد و کتاب چگونه سدها را خراب کنیم نیز در این راستا چاپ و منتشر شد.
کهرم، با بیان اینکه برای اجرای طرح های عمرانی در کشور پیش از همه باید نسبت به ملاحظات محیط زیستی این طرح ها توجه کرد، گفت: 40 سد بر 11 رودخانه دریاچه ارومیه ساخته شده است و ساخت این سدها و خشک شدن رودخانه ارومیه، صنعت گردشگری منطقه را با مشکل جدی مواجه کرده و باعث خشکی 750 هزار هکتار زمین کشاورزی نیز شده است.
مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، با تاکید بر لزوم اقدام دولت برای احیای این دریاچه افزود: دریاچه وان در کشور ترکیه در نزدیکی دریاچه ارومیه قرار دارد ولی دولت ترکیه از این منبع خدادادی استفاده بهینه کرده است./س
برچسب ها: دولت ، احیا ، دریاچه ، ارومیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.