گزارش/

سرانجام چه كسي به عنوان معاون امور زنان و خانواده رياست جمهوري معرفي خواهد شد؟

معاونت امور زنان و خانواده رياست جمهوري يكي از نهادها و معاونت‌هاي زيرمجموعه دولت بوده كه هنوز مسئول آن در دولت يازدهم مشخص نشده است.

به گزارش خبرنگار دولت باشگاه خبرنگاران، مرکز امور زنان و خانواده رياست جمهوري كه در آخرين ساعات دولت دهم به معاونت ارتقا پيدا كرد، يكي از مهمترين نهادهايي است كه هنوز مسئول آن از سوي دولت يازدهم مشخص نشده است.  
 
"مريم مجتهدزاده" رئيس فعلي معاونت امور زنان و خانواده رياست جمهوري، علي‌رغم حضورش در اين نهاد در جلسات هيئت دولت حضور ندارد لذا با توجه به اينكه زنان نقش پررنگي را در جامعه ما ايفا مي‌كنند، انتظار است كه نسبت به انتخاب رياست اين نهاد مهم سرعت عمل بيشتري به خرج داده شود.   
 
دکتر حسن روحاني در جريان مبارزات انتخاباتي‌اش به بحث زنان به شكل زير ساختي و جامع ورود پيدا كرد و تا آنجا پيش رفت كه از تشكيل وزارت زنان نيز سخن گفته و وعده آن را داد.   
 
با پيروزي وي در انتخابات 24 خرداد، انتظار و مطالبات در زمينه امور زنان و خانواده روندي تصاعدي‌ يافت به گونه‌اي که براي جامعه، عمل‌پوشي به توقعاتي كه بي‌گمان بخش عمده‌اي از آنها روا و شايسته بود، نياز به تدوين نقشه راه و تعيين چهره‌هاي كارآمد براي ريل گذاري اين مسير داشت.
 
دکتر روحاني در اولين كنفرانس خبري خود در مقام رئيس‌جمهور به بهره‌گيري از پتانسيل بانوان در دولت يازدهم تاكيد ورزيد و چند روز بعد "الهام امين‌زاده" را به سمت معاونت حقوقي خود برگزيد.   
 
حالا و با گذشت بيش از دو ماه از آغاز بکار دولت يازدهم و در جهت بسط و تكميل اين فرآيند نياز به معرفي فردي است كه به عنوان معاون امور زنان و خانواده رياست جمهوري و اصلي‌ترين متولي حوزه زنان، روح تازه‌اي در كالبد اين حوزه  بدمد و زمينه را براي توسعه و ارتقاي جايگاه زنان در جامعه امروز ايران فراهم آورد.   
 
در شرايط فعلي پس از معرفي الهام امين‌زاده و معصومه ابتكار به عنوان دو بانوي دولت يازدهم، رئيس‌ قوه مجريه بايد با كمي سرعت عمل در راستاي انتخاب معاون امور زنان و خانواده رياست جمهوري وارد عمل شود تا زنان جامعه نيز مطالباتشان را از دولت يازدهم با دقت و درايت بيشتري پيگيري كنند.   
 
در طول چند روز گذشته انتخاب معاون امور زنان رئيس‌جمهور يكي از بحث‌هاي مهمي بوده است كه از سوي رسانه‌ها و شخصيت‌هاي مختلف مطرح شده است؛ بنا بر شنيده‌ها نام چند نفر از زنان مطرح و باسابقه براي  تصدي معاونت زنان رياست جمهوري به چشم مي‌خورد كه درصدديم در اين گزارش شرح حال مختصري از سوابق اين گزينه‌ها را تشريح كنيم.   
 
** زهرا شجاعي: وي عضو مجمع زنان اصلاح‌طلب و دانشجوي دكتراي مديريت استراتژيك بوده و از جمله گزينه‌هايي محسوب مي‌شود كه نامش در ليست پيشنهادي معاونت امور زنان قرار گرفته است.   
 
شجاعي، مدرس دانشگاه‌هاي تهران و الزهرا(س) بوده و تاكنون پست‌هاي مديريتي گوناگوني را از قبيل مشاور آموزش و پرورش در امور بانوان در سال 67، مشاور وزير كشور در امور بانوان در سال 70، رئيس شوراي فرهنگي اجتماعي زنان از سال 69 تا 71 و رئيس مركز امور مشاركت زنان طي سال‌هاي 76 تا 84 را برعهده داشته است.  
 
وي از جمله زناني است كه در پست‌هاي مديريتي سوابق درخشاني را از خود به جاي گذاشته است.   
 
** زهرا پيشگاهي‌فرد: وي اولين كسي است كه نامش به عنوان گزينه سكاندار مركز امور زنان آورده شد، پيشگاهي فرد سوابق علمي، سياسي و اجرايي مطلوبي را در كارنامه خود دارد و در حال حاضر عضو شوراي فرهنگي اجتماعي زنان و خانواده است.  
 
وي اولين بانوي ايراني است كه توانسته مدرك دكتراي جغرافياي سياسي را اخذ كند و تاكنون نزديك به 20 كتاب و 102 مقاله علمي از او در همايش‌هاي داخلي و بين المللي ثبت و ضبط شده است.   
 
پيشگاهي‌فرد، عضو شوراي مركزي حزب اعتدال و توسعه است و به همين واسطه شانس بالايي براي كسب سمت معاونت زنان رياست جمهوري دارد.
 
** فاطمه هاشمي: وي دختر بزرگ آيت‌الله هاشمي رفسنجاني بوده و هم‌اكنون رياست بنياد بيماري‌هاي خاص را برعهده دارد.
 
هاشمي از همان ابتدا علاقه‌اي براي قبول پست‌هاي دولتي از خود نشان نداد اما اكنون گمانه‌زني‌هايي براي حضور او مركز امور زنان وجود دارد.  
 
وي كه عضو حزب اعتدال و توسعه بوده و همواره در همايش‌هاي انتخاباتي دكتر روحاني در كنار او حضور داشته، چند ماه پيش در مصاحبه با روزنامه شرق اعلام كرد كه "دوست دارم به فعاليت‌هايم در بنياد بيماري‌هاي خاص ادامه دهم و لذت كمك به انسان‌ها با هيچ پست و كمكي عوض نخواهم كرد".   
 
**‌ زهرا اشراقي: وي بعنوان يکي از فعالين به نام حقوق زنان، نوه بنيانگذار کبير انقلاب اسلامي و همسر محمدرضا خاتمي نايب رئيس مجلس ششم است.  
 
اشراقي داراي مدرک كارشناسي ارشد فلسفه بوده و در برهه‌‌اي نيز مشاور معاونت اجتماعي در امور جوانان وزارت كشور را برعهده داشت.   
    
 ** پروين دادانديش: وي همسر محمود واعظي وزير ارتباطات، معاون زنان ستاد انتخاباتي دكتر حسن روحاني و از فعالين شناخته‌شده حوزه زنان است.   
 
دادانديش داراي دكتراي علوم سياسي بوده و سال‌ها در حوزه‌هاي مختلف سياسي با تمركز بر موضوع حقوق زنان فعاليت كرده است.   
 
وي از بنيانگذاران تشكيلات مردم‌نهاد در حوزه زنان بوده و دبير كميته جوانان و بانوان دبيرخانه مجمع تشخيص مصلحت نظام است.  
 
دادانديش در شكل گيري اولين كانون دانش‌آموختگان دانشگاه اختصاصي زنان نقش بسزايي داشته و از جمله اعضاي هيئت موسس كانون دانش آموختگان دانش الزهرا(س) است.   
 
وي از جمله افرادي است كه در كارگروه زنان ستاد دكتر روحاني نقش ويژه‌اي را ايفا لذا به نظر مي‌رسد تصدي رياست مركز امور زنان براي وي به نسبت به رقبايش نزديك‌تر باشد.   
 
حضور دادانديش در شرايط فعلي با توجه به عملكرد وي در ستاد انتخاباتي دكتر روحاني محتمل‌تر از بقيه گزينه‌هاست.   
 
از آنجا که دکتر روحاني در پرداختن به موضوع زنان، اعتدال را خط مشي خود قرار داده‌ و همواره تاكيد كرده‌ كه دولت يازدهم درصدد خواهد بود بي‌عدالتي‌هاي جنسيتي را در همه عرصه‌ها از بين ببرد، بايد منتظر بود و ديد که وي چه كسي را براي تحقق اين شعار و ارائه بازتعريفي از حضور اجتماعي زنان به عنوان معاونت زنان رئيس‌جمهور انتخاب مي‌كند. 

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار