راهکار هاي غلبه بر عصبانيت

عصبانيت يك حالت هيجاني است كه از لحاظ شدت مي تواند خفيف، شديد يا ويرانگر باشد.

به گزارش خبرنگار کلينيک باشگاه خبرنگاران؛ عصبانیت موجب تغییرات متعدد زیستی و فیزیولوژیكی  می شود؛ مثل افزایش فشار خون، ضربان قلب، تنفس و همچنین افزایش میزان تولید انرژی از آدرنالین و نورآدرنالین. برانگیختگی شدید فیزیولوژیكی مشخصه آن دسته از حالات هیجانی است كه جاندار را برای عمل – فرار یا جنگ – آماده می كنند.

راهکارهای غلبه برعصبانیت:
 
ورزش: ورزش، مخصوصاً درفضای باز، نه تنها سلامت جسمی را بهبود می بخشد، بلكه به تسكین اعصاب و سلامت روانی نیز كمك می رساند. ورزش در فضای باز مثل پیاده روی، دویدن، نرمش، شنا، فوتبال و ... سبب مصرف زیاد و مداوم اكسیژن می شود، خصوصاً اگر در فضای سبز و مناطق كوهستانی انجام شود.

شوخ طبعی:"خنده برهر درد بی درمان دواست." شوخ طبعی از طرق مختلفی می تواند موجب كاهش عصبانیت شود. به عنوان اولین عامل ، شوخ طبعی می تواند به شما كمك كند تا دیدگاه متعادلی داشته باشید. زمانی كه عصبانی هستید هر فردی را با نامی صدا می كنید یا این كه آنها را در قالب كلمات خیالی مورد خطاب قرار می دهید. این  كار را متوقف كنید و در نظر داشته باشید كه باید از كلمات زیبا و خوشایند استفاده كرد. شوخ طبعی بار مشكلات ما را سبك کرده و به ما كمك می كند تا شرایط استرس زا را تحمل كنیم.

آرمیدگی: روش های ساده آرمیدگی مثل تنفس عمیق و آرام سازی ذهنی می تواند به شما در كاهش احساس عصبانیت كمك كند. اگر شما در كار با شركای خود دچار مشكل و عصبانیت شده اید، فكر مناسب این است كه تكنیك های آرمیدگی را یاد بگیرید.

تغییر محیط: بعضی از اوقات عوامل محیطی - اجتماعی محرك عصبانیت و ناراحتی ما می باشند. دراین گونه موارد بهترين راه برای حل مشكل، تغییر محیط است .

در مواقع عصبانيت تکنيک هاي زير را انجام دهيد: 

- ورزش مداوم سبب سلامت قلب و عروق ، كاهش چربی بدن ، از بین بردن غم و افسردگی و اضطراب، افزایش عزت نفس و شادی و سرزندگی فرد و افزایش خود كنترلی رفتار می شود.

- در لحظه هجوم خشم اگر به حالت ایستاده هستید فوراً بنشینید.

- اگر نشسته اید و عصبانی شده اید فوراً از جابرخیزید چند قدم حرکت کنید.

- قدری آب بخورید و سکوت کنید.

- نفس عمیقی بکشید و سعی کنید که این نفس کشیدن را با شمارش انجام دهید.

- گره از ابروها بگشائید.

- مشتهای گره کرده را باز کنید.

- شانه ها را پائین بیاورید.

نکته: اگر احساس می كنید كه عصبانیت شما خارج از كنترل است، اگر عصبانیت شما تاثیرات منفی بر روابط اجتماعی وشغلی تان گذاشته است ، یا این كه قسمت مهمی از زندگی تان تحت تأثیر آن است ، ممكن است به مشاوره به عنوان عاملی برای یاد گیری توجه كنید كه به شما كمك می كند چگونه بهتر رفتار كنید . یك روان شناس یا مشاور می تواند به شما كمك كند تا با به كارگیری تكنیك های تغییر افكار و رفتار، اعمال خود را كنترل كنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار