بیست و سوم مهرماه، سي‌ویکمین سالگرد شهادت پنجمین شهيد محراب/

از نبرد در عرصه علم تا نبرد در جنگ/ مبارزات انقلابی"آیت‌الله اشرفی اصفهانی" نمونه‌ای بارز در جهاد

شهید "آیت‌الله عطاء‌الله اشرفی اصفهانی" در زمان تحصيل در حوزه‌هاي علميه با تحمل رنج و مشقت توانست در تربيت نيروهاي اسلامي و انقلابي همگام با روحانيون و انقلابيون در سراسر كشور به ايفاي نقش بپردازد.

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران،  شهید "آیت‌الله عطاء‌الله اشرفی اصفهانی" در سال 1323 هجری قمری در یك خانواده روحانی در خمینی‌شهر دیده به جهان گشود. وی تنها فرزند ذكور "حجت‌الاسلام والمسلمین میرزا اسدالله" و جد اعلای ایشان از علمای بزرگ جبل عامل بود و در زمان تحصيل در حوزه‌هاي علميه با تحمل رنج و مشقت توانست در تربيت نيروهاي اسلامي و انقلابي همگام با روحانيون و  انقلابيون در سراسر كشور به ايفاي نقش بپردازد.

باشگاه خبرنگاران به مناسبت سی‌و یکمین سالگرد شهادت پنجمین شهید محراب آیت‌الله اشرفی اصفهانی گزارشی را تهیه کرده است.



از تحصيل تا اجتهاد

"شهید آیت‌الله اشرفی اصفهاني" از آغاز كودكی برای تحصیل علوم دیني به حوزه‌هاي علميه ورود پيدا كردند و به مدت 10 سال بطور متوالی در حوزه علمیه اصفهان اشتغال به تحصیل داشتند و سپس در سن 22 سالگی جهت ادامه تحصیل رهسپار حوزه علمیه قم شد و ضمن كسب علم و دانش و نیل به درجات عالیه اجتهاد در سن 40 سالگي از سوي "آیت‌الله خوانساری" به درجه اجتهاد نائل آمد.وي در تشريح وضعيت تحصيلي خود اينگونه سخن گفت:«دوشنبه خواركم تمام می‌شد، سه‌شنبه دو ریال پولم را خرج می­‌كردم، چهارشنبه كه آخرین روز تحصیل بود بدون پول و غذا می‌گذراندم و برای مطالعه در شب از نور چراغ نفتی توالت‌های مدرسه استفاده می‌كردم. در روزهای جمعه به یكی از مساجد دور افتاده اصفهان می­‌رفتم  و از صبح تا عصر در آن ­مسجد درس‌های یك هفته را دوره می‌كردم در مدت دوازده ساعتی كه آنجا مطالعه می‌كردم غذای من فقط  مقداری دانه ذرت برشته بود.» حتي زماني كه در حوزه علميه اصفهان مشول كسب علو بود هر هفته فاصله میان اصفهان تا خمینی‌شهر را كه دوازده كیلومتر بود طی می‌كرد.

هجرت برای تبلیغ دین

آیت‌الله اشرفی اصفهانی پس از گذراندن تحصیلات عالیه در حوزه علمیه قم بنا به دستور مرجع بزرگ جهان شیعه، " آیت‌الله العظمی بروجردی" جهت تبلیغ و نشر معارف و احكام دین و تقویت بنیه دینی به استان کرمانشاه هجرت کرد این درحالی بود که رژیم طاغوت به روحانیان و سخنرانی‌های روحانيون، بسیار حساس بود، اما این شهید با شجاعت فراوان، همچون ديگر انقلابيون مسایل سیاسی روز را برای آگاهی مردم بازگو می‌کرد.

آغاز فعاليت‌هاي سياسي، انقلابي

با اوج‌گیری انقلاب اسلامی ایران به رهبری حضرت "امام خمینی(ره)" شهید اشرفی با پايه‌گذاري حركت‌های وسیع در كرمانشاه در اين مسير گام‌هاي موثري برداشت كه در اين ميان مي‌توان به  دعوت و صدور اطلاعيه به منظور شهادت "آیت‌الله حاج سید مصطفی خمینی" در مسجد آیت‌الله بروجردی اشاره داشت كه اين حركت جرقه‌­ای در جهت شعله‌ور شدن یك آتش عظیم در این منطقه بود لذا بارها به دليل ايراد سخنراني‌هاي پرشورش در مساجد و اماكن مذهبي و انجام فعاليت‌هاي مبارزاتي از سوی ساواک به تبعيد و زندان تهديد شد.

شهيد اشرفي رهبر مبارزات مردم در کرمانشاه

هنگام اوج‌گيري‌ نهضت اسلامي در سال 1356، شهيد اشرفي اصفهاني در کرمانشاه، فرماندهي مبارزات مردمي را عهده‌دار شد و با دعوت از روحانيون مبارز در هدايت مردم، نقش مؤثري در نهضت امام خميني(ره) ايفا کرد.

مرحله تازه‌ای از قیام مردم با چاپ مقاله‌ای توهین‌آمیز درباره امام خمینی(ره)، در 19 دی سال 56،  آغاز شد و در اين ميان آیت‌الله اشرفی اصفهانی با برگزاری مراسم بزرگداشت شهدای 19 دی و نیز برگزاری مراسم بزرگداشت شهادت آیت‌الله سیدمصطفی خمینی(ره) و ایراد سخنرانی‌های روشن‌گر، مردم غیور  کرمانشاه را برای انقلاب بزرگ اسلامی آماده می‌کرد و  تا پيروزي انقلاب رهبري مردم کرمانشاه را برعهده داشتند.


نقش شهيد محراب در وحدت ميان تشيع و تسنن

با تلاش‌هاي استکبار جهانی جهت تفرقه ميان امت‌های اسلامی، در هر زماني شاهد بیداری عالمان دینی در خنثي‌سازي توطئه‌های دشمن بوديم تا  نقش آنان را بر آب کنند.

در اين ميان نبايد از نقش شهید آیت‌الله شرفی اصفهانی غافل ماند که براي وحدت ميان شیعه و سنی، رنج‌های فراوانی را متحمل شد. او با انجام مسافرت‌های متعدد به شهرهای پاوه، جوانرود و روانسر و تشکیل سمینارهای بی‌شمار مرکب از ائمه جمعه سنی و شیعه در استان کرمانشاه، در خنثی کردن توطئه‌های تفرقه‌افکنان داخلی و خارجی، سهم بسزایی داشت.

پس از پيروزي انقلاب در سنگر نماز جمعه

یکی از عوامل مهمی که در ثبات و تداوم انقلاب اسلامی، نقش ارزنده‌‌ای داشت نماز سیاسی ـ عبادی جمعه بود و  آیت‌الله اشرفی اصفهانی از جمله رادمردانی است که به فرمان امام خمینی(ره) به امامت نماز جمعه کرمانشاه منصوب شد، تا این بار در صحنه حفظ و پاسداری از نظام مقدس، اسلامی تلاش و جان‌فشانی کند.


رشادت‌هاي شهيد اشرفي در دوران دفاع مقدس

با آغاز جنگ تحمیلی و بسیج همه جانبه مردم و قوای مسلح برای حضور در جبهه و پشتیبانی جبهه‌های جنگ، آیت‌الله اشرفی نیز با مهم توصیف كردن مسئله جنگ، در مدت 25 ماه با حضور در جبهه‌ها علي‌رغم كهولت سن مسافت‌های طولانی و راه‌های صعب‌العبور را به عشق دیدار دلاور مردان جبهه توحید در مناطق جنگي مختلفي همچون ایلام، قصر شیرین و پادگان ابوذر، گیلان غرب، نوسود، بستان، آبادان، خرمشهر، سومار  با وسایل نقلیه نظامی در شرایط دشوار مي‌پیمود و در تمام خطبه‌های نماز جمعه، با ايراد سخنراني به تقویت روحیه سپاهیان اسلام پرداخت.

اقامه نماز شکر براي آزاد سازي قصر شيرين

پس از آزادی قصر شیرین به آن شهر سفر كرد و با خواندن دو ركعت نماز شكر در مسجد این شهر،‌ سپاسگزاری خود را به درگاه خداوند به جای آورد.

آيت‌الله اشرفي اصفهاني درباره ديدارش با رزمندگان جبهه گفت:"وقتی به جبهه می‌روم، تا مدتی روحیه‌ام قوی می‌شود."

در يکي از سفرهاي خود به اهواز پس از آزادی خرمشهر، مردم این شهر نماز شكر را به امامت وي به جای آوردند و بعد از ورود به منطقه خرمشهر در جمع رزمندگان گفتند: "امروز یكی از روزهای مهم اسلامی و یوم‌الله است و از جمله آرزوهای من فتح خرمشهر بود كه بحمدالله من زنده ماندم و این روز را دیدم."

در شب جمعه هشتم مهر 1361 در منطقه غرب، در هنگام عملیات "مسلم بن عقیل" وي تا صبح به دعا و مناجات مشغول بود و نزدیكی‌های صبح یك عدد گلوله توپ در نزدیكی چادر ایشان منفجر شد. فرماندهان جهت ترك آن محل اصرار كردند اما با مخالفت وي مواجه شدند و گفت: "من از این محل نمی‌روم و آماده هر گونه مسئله‌ای هستم، زیرا خون من رنگين‌‌تر و جان من عزیزتر از این عزیزان رزمنده نیست. من باید تا پایان عملیات اینجا باشم." سرانجام شهید محلاتی، عبا و عمامه ایشان را برداشت و بر سر و دوش ایشان گذاشت و عصا را به دستش داده و او را عازم كرمانشاه كرد.

فعاليت پشت جبهه‌هاي جنگ

حساب‌هاي بانکي مختلف برای جمع‌آوری كمك‌های نقدی به جبهه‌ها، مهاجران جنگي، بازسازی منطقه گیلان غرب كه به استان كرمانشاه محول شده بود، از سوی شهید محراب افتتاح شد.

خدمات پربار ديگر شهيد اشرفي اصفهاني

تأسیس حوزه علمیه امام خمینی(ره) در کرمانشاه، بازسازی مدرسه و  توسعه كتابخانه مدرسه آیت‌الله بروجردی، تاسیس حوزه علمیه خواهران، ایجاد وحدت كامل بین روحانیت شیعه و سنی، بازسازی مسجد جامع کرمانشاه، بازنمودن شماره حساب‌های متعدد به نام مهاجرین جنگی و جبهه جنگ و بازسازی مناطق جنگی و همچنین كمك به سیل‌زدگان خوزستان و زلزله كرمان و طبس.

ماجرای ترور شهید اشرفی چه بود؟

علی‌اکبر رحمانی استاندار وقت کرمانشاه درباره جزئيات ترور شهيد محراب مي‌گويد: ترور، خیابانی بود. تشکیلات رجوی، این‌طور طراحی کرده بودند که در حد فاصل منزل تا حوزه علمیه درمسیر حرکت که حاج آقا اشرفی ناچار بودند از یک کوچه عبور کنند و به گونه‌ای نبود که ماشین به راحتی بتواند حرکت کند و اکثر اوقات هم شهید از آن جا پیاده می‌آمدند، ترور را اجرا کنند، ولی موفق نشدند.

در مورد ترور بعدی، این که آقای اشرفی، روز پنج‌شنبه با حضرت امام(ره) ملاقات داشتند که درآن ملاقات، ائمه جمعه مراکز استان‌ها نیز حضور داشتند، حاج آقا چون باید آهسته قدم بر می‌داشتند کمی دیرتر آمدند و حضرت امام(ره) در عین حال که ائمه جمعه را احترام کردند، برای وي تمام قامت ایستادند و شهید اشرفی اصفهانی بعد از ملاقات با امام(ره)، به سمت کرمانشاه، حرکت کردند، شب هنگام رسیدند و ما همان شب جمعه با او ملاقات داشتیم. دو نکته عجیب بود؛ یکی این که من گفتم شما خسته هستید و این جا امام جمعه‌های موقت خوبی هم داریم که به اقامه نماز بپردازند اما خود وي مطرح کرد که من چون با امام(ره) دیدار داشته‌ام، لازم می‌دانم مطالبی را که خدمت امام(ره) مطرح شده است، به مردم منتقل کنم. این نکته عجیبی بود که آن شب مطرح شد.


نکته دیگری که در یادداشت‌های من هست و آن شب مطرح کردند، این بود که به من گفتند: " فلانی ، عمرم به آخر رسیده است" ، یعنی درست یک شب قبل از شهادت این حرف را زدند. پرسیدم : " چطور ؟" گفتند: " من شصت سال است که با امام ملاقات دارم، همیشه با من مصافحه می‌کرد، این بار امام با من معانقه‌ای داشت، فکر می‌کنم آخرین روز ملاقات من و امام بوده است." ما به دلیل این که خبری را از دفتر آقای هاشمی رفسنجانی رئیس وقت مجلس دریافت کرده بودیم، این خبر را با فرزند شهید محراب در میان گذاشتیم و همچنین به سپاه و شهربانی و کمیته و اعضای تامین استان منتقل کرده بودیم، سعی داشتیم مانع از حضور وي در مسجد جامع شویم.


 تاج زرّین شهادت در محراب عبادت

ترور شخصيت‌هاي تاثيرگذار مذهبي و سياسي برای ضربه زدن به انقلاب اسلامی از سوي دشمنان پس از پیروزی انقلاب اسلامی از نمونه‌هاي قابل ذکري است که از آن زمان تاکنون مشاهده مي‌شود.

آیت‌الله اشرفی اصفهانی که یکی از یاران دیرینه امام(ره) و از شخصیت‌های مورد توجه مراجع و حوزه‌های علمیه بود که در پیشبرد انقلاب نیز نقش بسزایی داشت و از اینرو، استکبار جهانی و مزدوران داخلی آن‌ها با کینه‌ای که از او به دل داشتند سرانجام پس از دو بار ترور ناکام، در بيست و سوم مهرماه سال 1361 در مسجد جامع کرمانشاه، به آرزوی دیرینه‌ خود یعنی شهادت در راه خدا نایل شد و مانند مولایش، امام علی(ع)در محراب نماز، تاج زریّن شهادت را بر سر نهاد.

شهید آیت‌الله اشرفی اصفهانی در کلام امام خمینی(ره)

«مرحوم شهید بزرگوار حاج آقا عطاءالله اشرفی اصفهانی را در این مدت طولانی به صفای نفس و آرامش روح و اطمینان قلب و خالی بودن از هواهای نفسانی و ترک هوا و اطاعت امر مولا و جامعیت علم مفید و عمل صالح می‌شناسم».
 
"مقام معظم رهبري" درباره شخصيت پنجمين شهيد محراب فرمودند:«شهيد آيت‌الله اشرفي يكي از شخصيت‌هاي كم‌نظير انقلاب اسلامي بود.»

همچنین "آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی" هم درباره شهید اشرفی اصفهانی و نقش بی‌بدیلش در انقلاب و تثبیت نظام جمهوری اسلامی و جنگ تحمیلی اظهار داشت: این شهید بزرگوار از آن دسته از بزرگان انقلاب بودند که هم حیاتشان و هم شهادتشان در رشد، تعالی و موفقیت نظام جمهوری اسلامی تاثیر بسزایی داشت و حضور این شهید عزیز با لباس رزم در میدان‌های نبرد حق علیه باطل روحیه‌بخش و همچون دژی خلل ناپذیر برای رزمندگان و فرماندهان دفاع مقدس بود.

انتهاي پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار