گزارش/

دومين هفتۀ تعطيلي دولت فدرال آمريکا و يک گام فاصله تا ورشکستگي کامل/ راه حل چيست؟

دولت آمريکا امروز وارد دومين هفته تعطيلي خود شد؛ در پي خواسته نمايندگان جمهوري خواه کنگره آمريکا و در مخالفت با برنامه نظام بهداشتي که به "اوباما کر" مشهور است،‌ دولت آمريکا در صبحگاه اول اکتبر 2013 به دليل کمبود بودجه تعطيل شده و بيش از 800 هزار کارمند را بالاجبار خانه‌نشين کرد.

سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران؛ تعطيلي دولت آمريکا از صبحگاه اول اکتبر 2013 به دليل کمبود بودجه، مشکلات اقتصادي مردم و دولت را افزايش داده و اگر تعطيلي به همين منوال ادامه يابد،‌ بدهي‌ها به ميزاني خواهد رسيد که دولت آمريکا را ورشکسته خواهد کرد.    
     
*** رئيس جمهوري که از وظايفش شانه خالي مي‌کند!


در حاليکه دولت اوباما در خطر ورشکستگي قرار دارد اما هنوز اوباما تمايلي به مذاکره با نمايندگان مجلس سناي آمريکا نشان نمي‌هد. وي در سخنراني 3 اکتبر و تنها سه روز پس از تعطيلي دولت بي‌آنکه به دنبال راه‌حلي براي مشکلات پيش روي مردم و پيامدهاي چنين واقعه‌اي باشد،‌ آسوده خاطر مشکل را به گردن سخنگوي حزب جمهوري‌خواه "جان بينر" ( John Boehner‌ ) انداخت و ريشه تمام مشکلات آمريکا و بازگشايي مجدد دولت را "بينر" خواند.

اوباما مدعي شد:

"همه چيز بسيار ساده است. کنگره با لايحه پيشنهادي موافقت کرده آن را به راي‌گيري گذارد،‌ به آن راي مثبت دهد. من آن را امضا خواهم کرد و همه چيز به حالت اولش باز خواهد گشت".
‌  

*** راه حل چيست؟ بازگشايي مجدد دولت چه زماني است؟

در واکنش به سخنان اوباما،‌ روز گذشته 6 اکتبر 2013 "جان بينر" آمريکا در گفتگويي با شبکه تلويزيوني "اي- بي- سي نيوز" در پاسخ به سوال مجري برنامه گفت:

"مجلس سنا تمام لوايح پيشنهادي را رد کرده است. حالا زمان مذاکره فرا رسيده است. حقيقت اين است که نه تنها مردم خواهان برنامه بهداشتي دولت نيستند بلکه قادر به پرداخت هزينه‌هاي آن هم نيستند. رئيس‌جمهور به تنها کساني که اهميت نمي‌دهد مردم است. تنها خواسته ما مذاکره است تا مجددا دولت آغاز به کار کند".

 
"بينر" معتقد است تمام اعضاي حزب جمهوري خواه دلسوز مردم آمريکا هستند و تصويب چنين قانوني آينده کودکان و نوادگان آنها را به خطر خواهد انداخت. 

وي در ادامه خاطر‌نشان کرد:

"دولت ميان مردم تبعيض قائل شده و آنان را وادار به اطاعت از برنامه‌ها و قوانيني مي‌کند که تمايلي براي انجام آن ندارند".

وي با پافشاري بر خواسته حزب جمهوري خواه اعلام کرد هيچ راهي جز مذاکره وجود ندارد و دولت بايد به خواسته نمايندگان مردم احترام بگذارد.

برخي از نمايندگان حزب دموکرات از جمله "چارلز شومر" (Charles Schumer) برخلاف خواسته اوباما آمادگي خود را براي مذاکره اعلام کرده‌اند.


*** آيا بازگشتي خواهد بود؟

در اين ميان سوال مهمي که مطرح است بيکاري کارمندان دولت و مدت زمان آن خواهد بود. هيچ کس نمي‌داند که پس از بازگشايي دولت چه برسر کارمندان خواهد آمد و اينکه آيا دولت خواهان بازگشت تمامي آنها خواهد بود يا نه.


آيا اين بيکاري و مرخصي اجباري دائم است يا موقت؟ اگر کنگره آمريکا براي باز گشايي مجدد دولت به توافق برسد آيا تمام ضرر و زيان کارمندان پرداخت خواهد شد؟ از طرفي ديگر با توجه به قانون فدرال آمريکا  در صورت عدم توافق کنگره و دولت، دولت ورشکسته خواهد شد و بيشترين ضرر نيز به کارمندان و وابستگان به دولت خواهد رسيد.
 

*** واکنش‌هاي جامعه جهاني 
پر واضح است که تعطيلي دولت آمريکا اثار سويي را در زمينه هاي متفاوت بين المللي بر مردم و آينده کشورآمريکا خواهد داشت. ورشکستگي اقتصادي دولت آمريکا که مهم ترين آنهاست نيز از ديد جامعه جهاني دور نمانده و واکنش دولت هاي مختلف را بر انگيخته است. دولت آمريکا تا 17 اکتبر فرصت دارد تا در صورت عدم تصويب لايحه پيشنهادي اش و ادامه تعطيلي بودجه مازادي را از کنگره دريافت نمايد تا آمريکا را از ورشکستگي نجات دهد.


به گزارش "رويترز" امروز دوشنبه 7 اکتبر دولت چين از دولت اوباما خواست تا  تصميماتي را براي جلوگيري از بحران بدهي اتخاذ کند و امنيت سرمايه گزاران چيني را تضمين نمايد.  چين بزرگترين طلبکاراز دولت آمريکا است وبه گفته معاون وزير دارايي چين "زوو گوانگ ياوو"‌، " طبيعي است که نگران بحران هاي مالي اين کشور باشد". اين اولين واکنش دولت چين تا 17 اکتبروپايان مهلت افزايش سقف بدهي هاي دولت آمريکا است.
 
"گوانگ ياوو" در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت:

" دولت چين نگراني ها خود را به دولت آمريکا انتقال داده و خواهان واکنش سريع آمريکا به بحران مالي دولت شده است. خواسته ما تضمين سرمايه گزاري چين در آمريکا و بهبود اقتصاد جهاني هستيم و دولت آمريکا بايد مسئوليت را بر عهده گيرد".

با توجه شواهد موجود دولت اوباما همچنان در مرخصي به سر خواهد برد. در حاليکه کارمندان به دنبال منبع در آمدي براي خود هستند اوباما خود خواهانه تمايلي به مذاکره نشان نمي دهد تا جاييکه آمريکا را به مرز ورشکستگي برساند. نارضايتي جامعه جهاني ممکن است وي را به فکر واداشته و روند خود را تغيير دهد. بايد منتظر ماند و شاهد اقدام نهايي دولت آمريکا بود. 

انتهاي پيام/

منابع: 
http://abcnews.go.com/blogs/politics/2013/10/boehner-no-clean-votes-on-reopening-government-or-debt-ceiling-without-negotiations-with-president-obama/
http://www.usatoday.com/media/cinematic/video/2915585/obama-pins-government-shutdown-on-boehner/
http://finance.yahoo.com/blogs/the-exchange/biggest-drag-job-market-just-got-bigger-192814196.html
http://news.xinhuanet.com/english/world/2013-10/07/c_125488636.htm
http://news.yahoo.com/u-steps-avoid-debt-crisis-china-vice-finmin-080413034.html

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
عبدی
۱۲:۵۸ ۱۶ مهر ۱۳۹۲
چاه نکن بهر کسی اول خودت بعد کسی اوباما
آخرین اخبار