رئيس سازمان نشر اسکناس و ضرب مسکوک بانک مرکزي خبر داد:

حذف 4 صفر در مرحله تاييديه نهايي/ ضرب سکه‌هاي 2.5 بهار آزادي شايد وقتي ديگر

طرح اجراي بسته بندي سکه هاي بهار آزادي در حال حاضر فقط براي سکه هاي ربع بهار آزادي در نظر گرفته شده که به زودي سکه هاي ربع با بسته بندي بانک مرکزي وارد بازار مي شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران ،مجيد صنيعي رئيس سازمان نشر اسکناس و ضرب مسکوک بانک مرکزي در نشست خبري خود تصريح کرد: اين کار به منظور جلوگيري از ورود سکه به صورت فله اي به بازار در دستور کار قرار گرفته ضمن آنکه اين کار در حال حاضر صرفا براي سکه هاي ربع بهار آزادي به مرحله اجرا گذاشته مي شود.
 
وي تصريح کرد: در رابطه با اين موضوع اين تصميم از سوي بانک مرکزي به منظور افزايش ضريب امنيت و جلوگيري از ورود سکه هاي تقلبي به بازار انجام مي شود.

وي تصريح کرد: در حال حاضر سرانه مصرف سکه در کشور ما نسبت به ساير کشورها بسيار ناچيز است و اين رقم در ساير کشورها بين 250 تا 600 قطعه است.
 
رئيس سازمان نشر اسکناس و ضرب سکه بانک مرکزي با بيان آنکه سرانه مصرف اسکناس در کشور ما بالاي صد قطعه است گفت: براساس رفورم پولي يعني حذف 4 صفر از پول ملي تعداد سکه ها بايد به تعداد مشخص برسد که اين کار يعني افزايش سرانه سکه براي تهيه پول خرد.
 وي با بيان آنکه دو تا سه اسکناس درشت هم در اين رابطه براي کنترل تورم چاپ شود گفت: بحث تحقيقاتي در اين رابطه با چاپ اسکناس انجام شده که اين اسکانس ها به طور حتم مبلغي از 1،2، و 5 خواهد بود.
 
وي ادامه داد: طراحي هاي مربوط به آن انجام شده و ما منتظر تائيديه نهايي براساس روند اجرايي شدن طرح حذف 4 صفر از پول ملي هستيم.
 
*ورود ايران چک جديد با طرح جديد

وي در ادامه نشست خبري در رابطه با بحث چاپ ايران چک با طرح جديد گفت: اين کار مطابق با حذف 4 صفر از پول ملي انجام مي شود و ابعاد ان 142 در 171 ميلي متر است.
 
ضمن آنکه اندازه اسکناس هاي در نظر گرفته شده براي چاپ پس از اجراي طرح حذف 4 صفر از پول ملي همگي به اندازه  اسکناس هاي 500 ريالي فعلي در نظر گرفته شده است.
 
وي در رابطه با ضريب امنيتي اسکانس هايي که قرار است براساس حذف 4 صفر از پول ملي وارد چرخه پولي کشور شود، گفت: ضريب اميني آن بيشتر شده ضمن آنکه تصوير جديد ديگري از بارگاه امام رضا بر روي ايران چک هاي جديد که براساس طرح حذف 4 صفر از پول ملي طراحي شده اند در نظر گرفته شده و رنگ آن جزو رنگ هاي گرم است.
 
وي ادامه داد: در کنار اين دو مورد يکي از فضاهاي داخلي بارگاه امام رضا (ع) براي آن در نظر گرفته شده است که اين کار در مورد ايران چک هاي جديد براساس بودجه در نظر گرفته شده براي سال 93 اجرا خواهد شد.
وي در ادامه نشست خبري خود گفت: در حال حاضر حجم اسکناس هاي در حال گردش در چرخه پولي کشور بالغ بر 8 ميليارد قطعه است که بايد براساس طرح حذف 4 صفر از پول ملي به 4 ميليارد قطعه برسد.
 
صنيعي ادامه داد: بحث اصلاح پول ملي يعني حذف 4 صفر از پول ملي از سال 50 مطرح بوده و اين موضوع در دهه 60 پررنگ تر و در دهه 70 دوباره مطرح و در دهه 80 مصوب شد که روي آن توسط بانک مرکزي اقدامات لازم به مرحله اجرا گذاشته شود و اين به هيچ عنوان موضوع تازه اي نيست.
 
وي در رابطه با بحث سکه هاي طلاي بهار آزادي و بسته بندي آنها ادامه داد: اين موضوع در سال 91 هم مورد بررسي قرار گرفت در حالي که از سالهاي 88، 89 بانک مرکزي با هدف ارزش گذاري و ارج نهادن به باورهاي ديني مردم اقدام به ضرب سکه هاي يادبود از قبيل 500ريالي با طرح خرمشهر،1000ريالي با طرح روز جهاني آمار، 1000ريالي با طرح عيد سعيد قربان و غدير خم و 2000 ريالي با طرح سالگرد تاسيس بانک مرکزي و سند چشم انداز و 5000ريالي با طرح حرم حضرت معصومه و حرم شاهچراغ و به مرحله اجرا گذاشت.
 
وي ادامه داد: در رابطه با سرانه مصرف سکه در کشور در حال حاضر اين ميزان در کشور ما 40 قطعه است که بايد آن را به 100 قطعه برسانيم.
 
در ادامه صنيعي عنوان کرد: کار بسته بندي سکه هاي بهار آزادي به تدريج از امسال آغاز و رونمايي از آن توسط بانک مرکزي انجام و پس از آن به تدريج اين کار که از سکه هاي ربع بهار آزادي آغاز مي شود به ساير سکه هاي بهار آزادي خواهد رسيد.
 
وي ادامه داد: بر اين اساس کار ضرب سکه طبق مصوبه مربوط به سال 92 از روي سکه هاي ضرب شده حذف مي شود.
 
وي با بيان آنکه هدف ما سکه هاي گرمي، ربع، نيم و يک بهار آزادي است گفت: در رابطه با ضرب سکه هاي 2/5 بهار آزادي اين کار در صورت استقبال بازار از ضرب اين سکه هاي به مرحله اجرا گذاشته خواهد شد که فعلا استقبالي از سکه هاي 2/5 بهار آزادي از سوي مردم نشده است.
 
وي در پايان گفت: بسته بندي هاي مختلف در رابطه با سکه به هيچ عنوان مورد تاييد بانک مرکزي نيست و بانک مرکزي فقط همان سکه هاي ضرب شده توسط خود را که بسته بندي شده اند مورد قبول دارد.

انتهاي پيام/
برچسب ها: سکه ، ضرب ، اسکناس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
آتینا
۱۸:۲۵ ۱۶ مهر ۱۳۹۲
با این گرانی چند تا سکه توجیبم بزارم بعد تازه حمل اسکناس راحت تر است تا سکه چون وقتی از خانه بیرون میرم دیگر جیبمان به علت وجود سکه پف نمی کند و جیرینگ جیرینگ صدا نمی کند که زورگیر بیاد همه اش را از ما بگیرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۸ ۱۶ مهر ۱۳۹۲
ببخشید اینجا یک سوال مطرح میشود اگر 4 صفر حذف شود وضعیت قیمت سهام بورسی چطور میشود
United States of America
سینا
۱۸:۰۶ ۱۶ مهر ۱۳۹۲
ای کاش علاوه بر توجه به باور های دینی مردم جامعه به باور های تاریخی ان ها و پتانسیل های تاریخی-باستانی ایران که می تواند نقش بسیار خوبی برای تقویت غرور ملی داشته باشد نیز توجه می کردند...
آخرین اخبار