آسيا تايمز: ايران در مواجه با امريكا دست از اصول خود بر نمي دارد

آسيا تايمز در مقاله اي با تشريح علل بدبيني ايران به امريكا نوشت بعيد است كه آيت الله خامنه اي و حاميانش ديدگاه اصلي خود در قبال امريكا را تغيير دهند.

 به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از آسيا تايمز ؛ آسيا تايمز در مقاله اي تحت عنوان "كشتي ايران-امريكا" به تاكتيك نرمش قهرمانانه اي كه رهبر انقلاب اسلامي آن را براي مواجهه با غرب مطرح كرده است پرداخت و با تشريح آن اينطور نتيجه گرفت كه با اين حال ايران دست از اصول خود بر نمي دارد.

آسيا تايمز با اشاره به مثال رهبرانقلاب كه تقابل ايران و امريكا را به ميدان مسابقه دو كشتي گير تشبيه كرده بود  مي نويسد : به گفته ايت الله خامنه اي جمهوري اسلامي مايل است با دشمن خود تعامل داشته باشد يا نرمش نشان دهد تا مسابقه را در مجموع ببرد.با اين وجود رهبر ایران و سپاه پاسداران خطوط قرمزي را هم براي روحاني ترسيم كرده اند.روحانی نبايد مناسبات و اتحاد ايران با گروه هاي مقاومت و اسلامي بخصوص حزب الله را تضعيف كند.

ديپلماسي نرم روحاني انتظارات را در ميان كساني كه آرزوي آشتي ايران-امريكا را دارند بالا برده است.اما ماموريت روحاني اين نيست،بلكه جمهوري اسلامي به او ماموريت داده از طريق مذاكره بحران هسته اي را حل كرده و فشارهايي را كه نظام با آن مواجه است مرتفع سازد. اگرچه ممكن است اين نتيجه حاصل نشود اما فرصت بي نظيري براي آمريكا فراهم مي سازد.

آسيا تايمز تصريح مي كند بعيد است آيت الله خامنه اي و طرفدارانش ديدگاه اصلي خود در مورد ايالات متحده را تغيير دهند.

اين مقاله در ادامه با اشاره به بدبيني رهبر انقلاب به امريكا علت بدبيني ايران به امريكا را اينطور عنوان كرد: ممكن است علت بدبيني به امريكا ناشي ارزش هاي فرهنگي و ديني باشد اما از طرف ديگر ايدئولوژي انقلاب و منافع ژئوپليتيكي نقش بزرگتري در اين بين دارند. او معتقد است ايالات متحده امريكا آخرين مورد از صف طولاني قدرت هاي امپرياليستي است كه تلاش كرده اند بر خاورميانه سلطه يابند. و نظام جمهوري اسلامي را  نقطه مركزي مقاومت در برابر سلطه غرب مي داند.

آيت الله خامنه اي گفته است مخالف مذاكره مستقيم با امريكا نيست،البته مادامي كه مذاكره برخلاف منافع ايران نباشد. به نظر مي رسد سياست او مدت طولاني جواب دهد . ايران از افغانستان تا مديترانه نفوذ كرد و مي تواند براي حفظ منافعش روي دوستانش در عراق سوريه و لبنان و فراتر از آن حساب كند.ايران در دوران رياست جمهوري احمدي نژاد از فروش نفت و گاز 500ميليارد دلار درآمد كسب كرد و در همين حال برنامه هسته اي اش با وجود مخالفت غرب پيشرفت كرد.

آسيا تايمز در ادامه به دست ندادن روحاني با اوباما در مجمع عمومي سازمان ملل اشاره كرده و نوشت : دست ندادن روحاني با اوباما  خيلي تعجب آور نيست.شايد او براي مذاكره ماموريت داشت اما او نمي توانست در برابر دشمن در موضع ضعف باشد. نرمش قهرمانانه آيت الله خامنه اي به معني تعيين يك سري خطوط قرمز و پارامتر ها است نه يك سري ژست ها كه هدف اصلي مسابقه را زير سئوال مي برد.

اين مقاله در پايان مي نويسد هيچ كس نبايد انتظار داشته باشد روحاني  پويايي ميان ايران و امريكا را تغيير دهد يا حتي دست دوستي به سوي واشنگتن دراز كند.مسابقه كشتي هنوز تمام نشده اما مقداري نرمش و انعطاف پذيري از سوس هر دو طرف مي تواند به جاي درگيري خونين بين ابرقدرت جنگ طلب و رقيب مصمم منطقه اي اش نوعي رقابت را تضمين كند.
برچسب ها: ایران ، آمریگا ، اصلاح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار