"ارزهاي بين الملل" در کنترل تلاش

ارزهاي بين المللي در کشورها مانند يک فنر در کنترل تلاش عمل مي کنند که اين مورد اقتصاد را با مشکل مواجه کرده است.

غلامحسين طاهري کارشناس اقتصادي در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: بخشي از افزايش و کاهش قيمت دلار براي واردکنندگان سودآور است به طوريکه واردکنندگان مي توانند دلار را ارزانتري را تهيه کرده و اجناس مورد نياز کشور را خريداري کنند و وارد کشور شده ولي در کنار آن ها اين توليد کنندگان هستند که زيان زيادي مي بينند به دليل اينکه با گران شدن مواد اوليه وارد شده از کشورهاي خارجي مجبور به زياد کردن قيمت توليدات خود مي شوند.

طاهري اظهار داشت: بايد کمک به طرح هاي جديد و ايفاي آن ها شده تا در اقتصاد کشور موجب پيشرفت شويم و همچنين اجرا و تقويت سياستهاي پولي انبساطي بتواند بر کاهش ارزش پول ملي افزود.

طاهري تصريح کرد: دولت بايد در خصوص کنترل نرخ ارز يک سياست مدور و حساب شده را در پيش گيرد و ريشه يابي در اين عرصه داشته باشد که نرخ نوسانات ارزي از چه مسائلي صورت مي گيرد.

وي گفت: امروزه کشور در عرصه ارز با مشکلات زيادي مواجه است که بايد براي کنترل ارز از ميزان تقاضا کاسته و با استفاده از سياستها از اصراف جلوگيري کرده که بتوانيم نرخ ارز را در حدي نگه داشته که به سود وارد کنندگان و صادرکنندگان باشد.

طاهري در ادامه افزود: اگر بتوانيم نرخ ارز را کاهش دهيم ممکن است آثار رواني که بر اغلام مورد نياز مردم گذاشته کمتر شده و به سود کشور باشد.

وي اظهار داشت: دولت بايد بتواند تمامي تقاضاهاي نرخ اعلاميه ارز را پاسخگو باشد که در صورت کاهش و افزايش در اين زمينه وارد عمل شود تا زمان زيادي به اقتصاد وارد نشود.

وي تصريح کرد: اگر بتوانيم نرخ ارز را کاهش دهيم ممکن است آثار روانتي را بر اعلام مورد نياز مردم گذاشته کمتر شده و به سود کشور باشد.

طاهري افزود: بانک مرکزي به عنوان متولي جريان نوسانات ارزي بايد با سياستهاي حساب شده تشکيل يک کارگروه ويژه در شرايط بحراني فعلي داده تا در اين خصوص کميسيون ارزي قرار گيرند و مسائل گذشته پي گيري شده تا راه کارها و مولفه هايي ارائه شد که مشکلات گذشته را بتوان جبران کرد.

وي در پايان گفت: واقعي کردن نرخ ارز در جامعه و واقعي شدن قيمتهاي کالاهاي مورد نظر مردم از جمله مسائلي است که بايد مورد احتمام قرار گيرد که در غير اين صورت ما با مشکلات بيشتري در اين عرصه مواجه خواهيم شد.

برچسب ها: ارز ، کشور ، اقتصاد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار