معاون آبخيزداري سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري کشور گفت: مشکل درياچه اروميه تنها با حل مشکل آبخيزداري ممکن خواهد بود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز ، گرشاسبي با اشاره به اينکه مشکل درياچه اروميه تنها با حل مشکل آبخيزداري ممکن خواهد بود، نقش منابع طبيعي در احياء درياچه اروميه را مهم دانست و اظهار کرد: غفلت از نقش منابع طبيعي آثار زيان باري خواهد داشت، چرا که انتقال آب از درياي خزر و رود ارس به تنهايي چاره کار نيست.

معاون آبخيزداري سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري کشور ادامه داد: 10 ميليارد ريال اعتبار آبخيزداري خارج از اعتبارات برنامه‌اي تعيين شده امسال براي سه استان آذربايجان‌غربي، آذربايجان‌شرقي و کردستان تخصيص داده شد که در زمينه توسعه پوشش گياهي، جنگل کاري و درختکاري هزينه خواهد شد.

وي از تشکيل کارگروه نجات درياچه اروميه در سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري کشور خبر داد و گفت: از 5 ميليون 200 هزار هکتار حاشيه درياچه اروميه 4 ميليون 200 هزار هکتار عرصه‌هاي منابع طبيعي است و اين کارگروه با هدف ساماندهي منابع طبيعي و آبخيزداري در حوزه درياچه اروميه تشکيل شده است.

اين مسئول افزود: اين کارگروه در حال بررسي موضوع درياچه اروميه و تهيه بسته اجرايي است و ممکن است در آينده اقدامات اساسي از جمله توقف صدور اجازه معدن کاوي و واگذاري زمين‌هاي جديد در حوزه آبخيز درياچه اروميه و کاهش ظرفيت دام‌ها از سه برابري در مراتع صورت بگيرد.

گرشاسبي، حفاظت از عرصه‌هاي ملي و احياي آن را از اولويت اصلي سازمان جنگل‌ها و آبخيزداري کشور دانست و متذکر شد: در اين زمينه تمام تلاش‌هاي خود را به کار بسته‌ايم تا با احياي درياچه اروميه نقش خود را ايفا کنيم.

وي ضرورت استفاده از توان مردمي براي رفع بحران درياچه اروميه را يادآور شد و اذعان داشت: اگر پوشش گياهي حوزه آبخيزداري احيا شود درياچه احيا خواهد شد.

گرشاسبي با تأکيد بر اينکه احياي درياچه اروميه نيازمند عزم همگاني است، ابراز کرد: توازن بين انسان و طبيعت در حوزه آبخيز درياچه اروميه به هم خورده که خشکسالي درياچه اروميه يکي از تبعات آن است و بايد با حفاظت و حراست از منابع طبيعي همه نقش خود را در مقابله با اين خشکسالي انجام دهيم/س

برچسب ها: مشکل ، دریاچه ، ارومیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.