تامين سلامت مردم بيشترين اهميت را دارد

دکتر حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت ، درمان وآموزش پزشکی دیشب مهمان برنامه شب آفتابی از شبکه پنجم سیما بود و به سوالات مجری این برنامه درباره مسائل مختلف پاسخ داد .

به گزارش گروه علمي ، پزشكي باشگاه خبرنگاران؛‌وزیر بهداشت و درمان دکتر هاشمی در گفتگو با برنامه ی شب آفتابی گفت:تمامی افراد که قدیمی هستند منت گذاشته و ممنوشان هستم که به خاطر مردم و کمک به دولت  دکتر روحانی این وظایف را متقبل شدند.

وی در ادامه گفت:این ها هیچ احتیاجی به این کار نداشته که بعد نیز مورد پرسش قرار گیرند و در برخی موارد نیز این پرسش ها منطقی نیست.
تمامی این افراد وزیر یا رییس دانشگاه بوده و از منظر علمی مرتبه ی بالایی دارند.

دکتر هاشمی در خصوص پرسش سنگین بودن سایه وزرای سابق گفت:همان سایه ی این افراد ارزشمند می باشد.

وی در ادامه افزود: کشور نیازمند نخبگان است و کسانی که فکرهای خیلی قشنگ و آرزوهای خیلی بزرگی دارند به مردمشان عشق می ورزند و واقعا بی نظیرند و کسانی که ممکن است از آنها اسمی برده نشود و گمنام اند و در عرصه ی پزشکی منحصر به فرد نه در ایران بلکه در منطقه و برخی بین المللی هستند، دکتر هاشمی افرادی مثل دکتر فاضل،ملک زاده، دانش جعفری بی نظیر می باشند.

وی در ادامه افزود: هر کسی نسبت به صنف خودش تعصب دارد اما بنده ترجیح می دهم به خاطر مسؤلیتی که دارم خیلی متعصب نباشم و واقع بینانه عمل کنم.اما بنده فکر می کنم پزشکان محبوب ترین افراد جامعه باشند علي رغم تبلیغاتی که از رادیو و تلویزیون و سایر رسانه های تصویری و مکتوب علیه این افراد صورت می گیرد در حالی که برخی تخلفات نیز ممکن است صورت گیرد.

وی ادامه داد: پزشکان سرمایه های این مملکت هستند که هم اکنون در هر خانواده ای یکی دو تا وجود دارد.

 وی افزود :همسر من نه تنها مخالف وزیر شدم نبوده، بلکه مشوق من در این امر بود چراکه آنرا به عنوان وظیفه برای من می دانسته و خیلی علاقه مند به دکتر روحانی و اهداف بلند وي بوده و است و تصور می کرد که حتما باید به وي کمک شود.

وی در خصوص سوال نیاز وزارت بهداشت به یک وزیر اقتصاد مثل دانش جعفری گفت: دانش جعفری از دوستان بسیار خوب من است که دوستی ما بیش از سی سال پیش و دوران دفاع مقدس باز می گردد و ادامه داد :آن دوران بسیار زیبا بوده و بهترین دوره ی زندگی ما هم بود.

دکتر هاشمی در خصوص پرسش در صحنه سیاست نبودن تا پیش از این گفت:قرار نبود ما نیز در صحنه سیاست وارد بشویم اما با حادث شدن 24 خرداد و انتخاب روحانی وي التماس و درخواست ما را نپذیرفته و این مسولیت را به دوش ما واگذار کردند.

وی درخصوص نحوه ی برگذیده شدندش به عنوان وزیر گفت: این مسئله را باید از دکتر روحانی بپرسید اما به نظرم این انتخاب به دوران دفاع مقدس بازمی گردد اگرچه دکتر روحانی نقش شناخته شده نیست اما خیلی خدمات زیادی داشت در کنار آیت الله هاشمی رفسنجانی و تقریبا تمام اقدامات پدافند هوایی در اختیار وي بود و حتی سرپرستی قرارگاه خاتم النبیاء نیز دکتر روحانی به عهده داشت و ادامه داد بنده با دکتر فیروزآبادی دوستی عمیقی داشته چرا که وي از دوستان دانشکده و بعد از بوده ما با هم هم دانشکده بودیم و هم بیمارستان و حتی در جهاد سازندگی نیز با هم بودیم بنابراین حلقه وصل ما به دکتر روحانی ایشان بودند.

وي ادامه داد: با رخ دادن انقلاب دانشجویان دو گروه شدند یه عده به جهاد سازندگی رفته و گروه دیگر به سپاه رفت و  دانش جعفری نیز حتی قبل از اخذ رای اعتماد از دوستان عزیزی بودند که من با وی مشورت می گرفتم و همان جا از وي قول همکاری گرفتم چرا که به مشکلات وزارت بهداشت آگاه بوده و علت استنکاف بنده از قبول مسئولیت نیز همان بود.

وی ادامه داد: تشخیص وي این بوده که این وزارت خانه را قبول کرده و نقایص این وزارت خانه به کمک من آمد و یک بار برای همیشه مشکل درمان و این وزارت خانه را حل کنند.

وی در خصوص وعده ی ده روزه نسبت به حل مشکل بیماران خاص گفت:این از تیتر هایی است که همکاران شما می زنند من هیچگاه چنین وعده ای ندادم و افزود قطعا مشکلات دارویی بیماران خاص تاکنون حل نشده ما تا آخر سال سعی می کنیم بازار آرام شود چرا که تا پیش از 300 قلم دارو کمبود داشتیم و ما سعی کردیم این کمبود کاهش پیدا کنه و در عین حال در رابطه با بیماران صعب العلاج و بیماران خاص رقمی که پرداخت می کنند کاهش پیدا کنه که برخی از این کارها مستقیما به وزارت بهداشت برنمی گردد و بیمه مربوط به وزارت کار و اموراجتماعی می گردد.
افرادی که وزارت کار و اموراجتماعی بودند آمدند و اعلام داشتند بیماران خاص درمانش رایگان است که چهار بیماری تالاسمی، هموفیلی، ام اس و دیالیزی است.

یعنی تامین اجتماعی دکتر ربیعی این قول را داده که اگه بخواهیم نتیجه گیری کنیم مردم تصدیق می کنن بازار از 10 شهریور تا الان آرام شده و دارو نسبت به پیش از کمبودش کمتر شده و قیمتش با پوشش بیشتر بیمه تا دو برابر کاهش پیدا کرده است.

وي ادامه داد: ما همچنان در شهر های بزرگ و برخی دارو ها مشکل داریم ما یه رقمی حدود هزار و دویست ملیارد تومان رو در شرایطی که کل اعتبار دو هزار و هفتصد ملیارد بوده که هزار و دویست ملیارد تومان را فقط برای مابوتفاوت دارو صرف می کنیم. تا کنون چهار صد ملیارد دادیم و تا آخر سال مابقی را باید به بیمه ها پرداخت کنیم.

وی از پرداختی وزارت بهداشت ناشی از مابه التفاوت قیمت ارز خبر داده و افزود که قبلا با ارز مرجع می دادند اما ما این را با ارز آزاد پرداخت کردیم که چند نرخی بودن ارز مناسب اقتصاد یک کشور نیست و اگر بیمه خوبی داشته باشیم که آزاد سازی قیمت ارز را جبران کند بسیار خوب است.

وی در خصوص عدم همکاری برخی پزشکان با وزارت بهداشت گفت: گروهی که توجه به شرایط فعلی کشورشان نمی کنند یا اهمیت نمی دهند و با توجه به شرکت در همایش ها و کنگره های بین المللی فکر می کنیم هر داروی جدیدی هم بیاید بایدآ نرا تجویز کرده و چون خرید خدمتی هم از طرف بیمه وجود ندارد یعنی بیمه برای همه هر دارو و جراحی را موظف به پرداخت است بنابراین آنرا در لیست پرداخت خود قرار داده بنابراین ارز کشور را صرف دارو های دیگر می کنند یا به عنوان مثال داروی ایرانی ام اس را که 80 درصد بیماران مصرف می کنند و داروی خوبی است رها کرده و به دنبال نمونه خارجی می گردند در صورتی که نمونه داخلی بهتر می باشد.با این کار مردم را در مقابل دولت و بیمه ها قرار میدهند.

وی افزود: البته هماهنگی هایی انجام شده و در این مدت کم بین افراد محقق و وزارت بهداشت و در دو ماه آینده جلسات مشترک برگزار شده بین وزارت بهداشت و انجمن های علمی که همکاری بین دو طرف انجام گیرد تا از تجویز داروهای ایرانی مشابه خارجی دارند امتناع کنند که این کار نه به صرف تولید کننده داخل است و نه سبب هدر رفت ارز خواهد شد.

من از سرنگ های آلوده اطلاع نداشتم بعد با پرسش متوجه شدم آن عزیزی که این فرمایش را فرمود اشتباه کرد و که مربوط به یکی از نهاد های نظارتی بود که بعدا گفتند من هم خودم شنیدم.

دکتر هاشمی در ادامه گفت: یکی دیگر هم در سازمان نظام پزشکی یک همچین ادعایی داشت که بعدا عذرخواهی کردند که بعدا حرفشان را پس گرفتند.

وی در خصوص طرح جمع آوری برخی پایگاه های اورژانس گفت: در حادثه اتوبان قم بنده خودم شخصا حضور پیدا کردم و علت آن نیز تشویق عواملی بود که به موقع به صحنه رسیده بودند و اعتراض هم به نحوی بود.این مورد خود استثنایی بوده که ظرف مدت 7 دقیقه بوده که بعد از آن 11 امبولانس فرستادیم که ترافیک تهران و عدم همکاری مردم با پلیس سبب دیر رسیدن آمبولانس ها می شود.

وی از جمع آوری تعدادی از پایگاه های اورژانس خبر داده و گفت:اگر به داد وزارت بهداشت نرسند اوضاع بدتر نیز می شود پزشکی که در روستا 700 هزار تومان حقوق ان هم هشت ماه بعد پرداخت می گردد از کارگر ساده هم کمتر دریافتی دارد.

وی افزود پنج هزار ملیارد تومان قرار بوده از بخش یارانه ها تامین گردد که هیچ کدام از آن نه پارسال و نه امسال دولت پرداخت نکرده است و این دولت هم که اصلا ندارد.در این دولت 210 هزار ملیارد بودجه نوشتن اما یک سوم ان محقق نشده است.

در پایان گف گو گفت من حدود 6 ساله که عینکی شدم اونم به خاطر پیرچشمی است که هم اکنون نیز یک عملی آمده که یکی دو نفر هستیم که آن عمل را انجام می دهیم./ح



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار