هاآرتص: اسرائيل تلاش مي کند در مورد ايران ، آمريکا را خشمگين نکند

روزنامه هاآرتص در مقاله‌اي آورد لابي کردن با کنگره براي اعمال تحريم هاي سخت تر بر ضد ايران خطر خشمگين کردن دولت اوباما را براي اسرائيل در پي خواهد داشت.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ؛ اين روزنامه اسرائيلي امروز در پايگاه اينترنتي خود در مقاله اي به قلم "عاموس هارل" نوشت اسرائيل با هدف کم اثر کردن موفقيت حسن روحاني، رئيس جمهور ايران در سفر ماه گذشته وي به سازمان ملل مبارزه اي ديپلماتيک به راه انداخته است.

پس از سخنراني تند بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل، "موشه يعلون" وزير جنگ اسرائيل نيز که اکنون در آمريکا به سر مي برد تلاش خود را بر اين مسئله متمرکز کرده است که تا زماني که ايران توافق الزام آوري را براي توقف برنامه هسته ايش امضا نکند، اجازه کاهش تحريم ها بر ضد اين کشور صادر نشود.

اسرائيل ترجيح مي دهد مذاکرات هسته اي ميان ايران و شش قدرت جهاني که قرار است سه شنبه آينده در ژنو از سر گرفته شود با تشديد تحريم ها همراه شود. 

مجلس سنا در مورد برداشتن گام هاي سخت تر بر ضد نظام بانکي ايران و اعمال محدوديت هايي در تجارت فلزات (که ايراني ها به جاي معامله با دلار از آن استفاده کرده اند) در حال بحث و گفتگو است.

اسرائيلي ها که به طور رسمي ادعا مي کنند در مسائل کنگره دخالتي ندارند معتقدند اگر مشخص شود که ايران در طي مذاکرات به غني سازي ادامه مي دهد، تحريم ها بايد تشديد شود. با اين حال، "ويندي شرمن"، مقام بلند پايه وزارت امور خارجه آمريکا که مسئول مذاکرات با ايران و اعمال تحريم ها بر اين کشور است هفته گذشته به کميته روابط خارجي سنا گفت دولت آمريکا معتقد است بهتر است در آستانه دور بعدي گفتگوها تحريم ها تشديد نشود.

با توجه به فضاي مثبت تازه در روابط ميان ايران و آمريکا که با مکالمه تلفني روحاني و اوباما، روساي جمهور دو کشور به اوج خود رسيد، تصور اين که دولت آمريکا از اقدام کنگره براي اعمال تحريم هاي بيشتر بر ايران حتي پس از مذاکرات ژنو حمايت کند دشوار است.

با توجه به بحران ايجاد شده ميان رئيس جمهور آمريکا و رقباي جمهوري خواه وي که دولت آمريکا را فلج کرده است، اسرائيل در وضعيت حساسي قرار دارد.

از آن جايي که تهران بارها غرب را در مشت خود گرفته است، مي توان علت رويکرد سختگيرانه اسرائيل در مورد ايران را درک کرد. اما از آن جايي که نتانياهو اخيرا در سخنراني هاي خود بارها اظهارات تندي در مورد ايران بيان کرده است اين احساس ايجاد شده است که اسرائيل به هيچ وجه آماده هر گونه مصالحه با ايران نيست. 

در ادامه اين مقاله آمده است گرچه رابطه ميان اوباما و نتانياهو از زمان سفر رئيس جمهور آمريکا به اسرائيل در ماه مارس تا حدودي بهبود يافته است، اما اگر به نظر برسد که اسرائيل قوانين بازي در کنگره را ناديده مي گيرد، اين رابطه به راحتي تيره مي شود. کاخ سفيد هر حرکتي را زير نظر دارد.

گرچه اسرائيل در اين روزها براي حفظ  گزينه نظامي بر ضد تهران همه سعي خود را مي کند، به نظر مي رسد اتفاقات ماه هاي گذشته برنامه بين المللي را کاملا تغيير داده است. مهم نيست که نتانياهو چند مرتبه به مخاطبان خود در مورد احتمال اقدام يک جانبه اسرائيل يادآوري کرده است، اکنون جهان در فضايي ميان تحريم و مصالحه قرار گرفته است.

اسرائيل اکنون و شايد بيش از گذشته متوجه عواقب کامل اقدام نظامي يک جانبه به ايران بر خلاف خواست آمريکا  شده است.

در خاتمه اين مقاله آمده است شکاف ميان آمريکا و ايران هنوز زياد است و با گفتگوهاي هفته آينده نيز اين فاصله از بين نمي رود، اما فضاي حاکم بر جهان در حال حاضر، اقدام نظامي يک جانبه اسرائيل بر ضد ايران را بسيار مشکل و غيرممکن کرده است.

برچسب ها: امریکا ، اسرائیل ، بین الملل ، لابی ، US ، sena
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار