لاوروف:

دورنمای مذاکرات ایران و 1+5 مثبت است

وزیر امور خارجه روسیه در جریان سخنرانی خود در نشست سران کشورهای شرق آسیا که در پایتخت برونئی در حال برگزاری است دورنمای مذاکرات هسته ای ایران را مثبت ارزیابی کرد و از تلاش روسیه برای به نتیجه رسیدن این مذاکرات خبر داد .

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از  روسیا الیوم ،"سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که دورنمای فعال سازی کار بر روی حل و فصل مسائل پیرامون برنامه هسته‌ای ایران مثبت است و می‌توان به رفع اختلافات طرفین در این خصوص امیدوار بود.
لاوروف در جریان سخنرانی خود در نشست سران کشورهای شرق آسیا که در پایتخت برونئی در حال برگزاری است، گفت: در شرایط بوجود آمده کنونی، ما نیز فعالانه شرکت خواهیم کرد. اکنون اظهارات مثبت ایران این امیدواری را بوجود آورده است که ما می‌توانیم به سمت جلو حرکت کنیم و پیشرفتی در مذاکرات بوجود آید.
وزیر خارجه روسیه یادآور شد که دور بعدی نشست نمایندگان ایران و گروه «1+5» در همین ماه برگزار خواهد شد و طرف روسی هم فعالانه برای نتیجه بخش بودن این مذاکرات مشارکت خواهد داشت.
وی در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد : سستی در اقدام برای برطرف کردن بحران سوریه از طریق سیاسی، این فرصت را به تندوها می دهد که نفوذ خود را در این کشور افزایش دهند. لاوروف از مخالفان سوری خواست از اقدامات تحریک آمیز خودداری کنند، اقداماتی که بر سر راه خلع سلاح شیمیایی دمشق مانع ایجاد می کند. لاوروف در همین حال تاکید کرد مسکو تلاش می کند کنفرانس ژنو دو هر چه سریعتر برگزار شود. وزیر خارجه روسیه در عین حال تصریح کرد مخالفان سوری تا کنون به اتفاق نظری درباره این کنفرانس دست نیافته اند. 
وی افزود : مسکو از هر گونه توافقی که مورد قبول اسرائیل و فلسطینیان باشد، حمایت خواهد کرد.
لاوروف گفت: مایل هستم از جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در مورد خبر مربوط به تلاش های واشنگتن برای از سرگیری مذاکرات مستقیم میان اسرائیل و فلسطینیان تشکر کنم. وی افزود: البته ما نیز از هر گونه توافقی که مورد قبول دو طرف باشد، حمایت می کنیم.
وزیر امور خارجه روسیه همچنین تاکید کرد:« ما به سمت این حقیقت پیش می رویم که راه حل نهایی تنها باید در چارچوب قطعنامه سازمان ملل متحد، توافق نامه مادرید و همچنین طرح صلح ابتکاری اعراب باشد.
لاوروف خاطرنشان کرد : مسکو از طرح از سرگیری فوری گفتگوهای هسته ای در شبه جزیره کره حمایت می کند.
لاوروف گفت: من با نظر همکاران خود که امروز ایجاد شرایط فوری برای از سرگیری گفتگوهای شش جانبه در مورد موضوع هسته ای در شبه جزیره کره را مطرح کردند، موافق هستم.
وی افزود: ما متقاعد شده ایم که لازم است طرفین با توجه به اهداف مشخص شده در بیانیه مشترک گفتگوهای شش جانبه که در اکتبر سال 2005 میلادی در مورد آن توافق شد، به میز مذاکره بازگردند.»
وزیر امور خارجه روسیه همچنین تاکید کرد: از نظر ما تمام طرف ها در مورد این موضوع نگرانند به خصوص در مورد کره شمالی ما تاکید کرده ایم که این کشور باید این هدف را دنبال کند.
به گزارش خبرگزاری ایتارتاس از مسکو، لاوروف در پایان خاطر نشان ساخت: در عین حال ما امیدواریم که تمام طرف ها از خود خویشتن داری نشان دهند و از اوضاع جاری برای ایجاد بازوی نظامی در منطقه استفاده نکنند.

برچسب ها: بین الملل ، روسیه ، سوریه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار