ایلام/

پتروشیمی و پالایشگاه نفت دهلران همچنان بلاتکلیف/ وزارت نفت تکلیف پروژه ها را روشن کند

دو مصوبه ارزشمند ایجاد پتروشیمی و پالایشگاه نفت دهلران بعد از هفت سال هنوز در بلاتکلیفی به سر می برند و اجرایی شدن آنها در هاله ای از ابهام است.



به گزارش گروه استانها باشگاه خبرنگاران استان ایلام از مناطق نفت و گاز خیز کشوری است به طوری که چهار درصد ذخائر نفت و 11 درصد ذخائر گاز کشور در این استان وجود دارد و درحال حاضر روزانه 154 هزار بشکه نفت از چاه های نفتی دهلران استخراج و از طریق لوله به استان خوزستان منتقل می شود.

استان ایلام به رغم داشتن مزیتهای نفت و گاز ولی هم اکنون در محرومیت به سر می برد چراکه طرحهای وزارت نفت در این استان کند پیش می روند و بسیاری از پروژه ها با نبود سرمایه و اعتبار رنج می برند.

ایلام یکی از استانهای محروم و توسعه نیافته کشور است که از زمان شروع اصل 44 قانون اساسی هنوز به توسعه ای که می توانست دست یابد، نرسیده است و در حال حاضر شاهد عدم سرمایه گذاری بخش خصوصی و کاهش سرمایه گذاری دولت در استان هستیم.

شهرستان دهلران دارای منابع عظیم نفت و گاز است که می توان با سرمایه گذاری بر روی این ظرفیتهای مهم شاهد توسعه استان و شهرستان بود ولی هم اکنون چندین طرح وزارت نفت در این شهرستان فقط در حد تابلو هستند.

طرح پتروشیمی دهلران از مصوبات سفرهای استانی که از طرح های بسیار سودآور در صنعت پتروشیمی است اما این طرح به دلایل مبهم باز هم مسکوت مانده و از 1386 تاکنون این مصوبه پیشرفت چندانی ندارد و فقط طی چند سال گذشته هیاهوی بسیاری درباره توسعه شهرستان داشته است.

پتروشیمی دهلران شامل پنج واحد جداسازی گاز، واحد الفین، پرپیلین، پلی اتیلن سبک و سنگین خطی و واحد اتین گلایکول است که این طرح در نوع خود بی نظیر است اما طبق گفته کارشناسان پتروشیمی دهلران توجیه اقتصادی ندارد و شاید به سرانجام برسد و شاید هم نرسد. اگر به سرانجام برسد باید سالهای بسیار زیادی منتظر ماند زیرا اعتبارات قطره ای پاسخگوی این پروژه بزرگ نیست.

احداث پتروشیمی شهرستان دهلران یکی از مهمترین مطالبات مردم استان ایلام است که نقش مهمی در توسعه و اشتغال استان دارد و  طبق گفته مسئولان قرار بود برای 15 هزار نفر اشتغالزایی داشته باشد در حال حاضر نه تنها بودجه ای برای پتروشیمی در کار نیست بلکه بازار گرمی نیز بوده است.

پالایشگاه نفت دهلران در نقطه صفر

پالایشگاه نفت دهلران نیز مانند پتروشیمی دهلران بدون پیشرفت خاصی در بلاتکلیفی به سر می برد و مابه تاسف جوانان این شهرستان شده چراکه روزی امید داشتند در این طرح بسیار بزرگ مشغول به کار شوند.

بازهم وعده های جدید

روز گذشته در دیدار علی محمد احمدی با وزیر نفت موانع و مشکلات طرح های مرتبط با وزارت نفت در حوزه انتخابیه  مورد بررسی و تصمیم گیری قرار گرفت.

نماینده حوزه جنوبی استان ایلام برای پیگیری مهمترین مطالبات مردم حوزه انتخابیه از جمله تزریق اعتبار برای اجرایی شدن عملیات پتروشیمی دهلران،تعیین تکلیف پالایشگاه نفت دهلران، اعمال سهمی استان در آزمون های وزارت نفت، به کارگیری فارغ التحصیلان بومی در شرکت های حوزه نفت و گاز، استقرار شرکت فرآورده های نفتی در شهرستان آبدانان،تسریع در عملیات گاز رسانی به حوزه انتخابیه و ....با وزیر نفت دیدار کرد و  زنگنه در ارتباط با حل مسائل و مشکلات مطروحه با صدور دستوراتی به معاونین ذیربط، قول پیگیری داد.

هم اکنون درخواست مردم شهرستان و دهلران از مسئولان وزارت نفت این است، پروژه های پتروشیمی و پالایشگاه را تعیین تکلیف کند اینکه اجرا می شوند یا نمی شوند چراکه هفت سال وعده دادن برای مردم هیچ فایده ای نداشته است.

متاسفانه با توجه به پتانسیلهای بسیار مناسب در بخش نفت و گاز هنوز به طور شایسته از این ظرفیت برای توسعه و اشتغال  در استان استفاده نشده است./ش

 

 

 
برچسب ها: پتروشیمی ، پالایشگاه ، نفت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.