واشنگتن تايمز: متحدان آمريکا در منطقه هزينه‌هاي عمليات القاعده را در سوريه تامين مي‌کنند

واشنگتن تايمز نوشت: منابع اطلاعاتي و جامعه امنيت ملي معتقدند آمريکا در متوقف کردن مسير انتقال کمک هاي مالي براي جنگجويان مرتبط با القاعده در سوريه به سبب عدم همکاري تعدادي از متحدانش در خاورميانه موفقيت چنداني نداشته است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، اين روزنامه آمريکايي در مقاله اي به قلم "گاي تيلور" نوشت: مقامات رسمي مي گويند مسير انتقال کمک هاي مالي را از چندين فرد ثروتمند در کشورهاي عربي حوزه خليج فارس ردگيري کرده اند اما دولت هاي کشورهاي کليدي در حاشيه خليج فارس تمايلي به ردگيري اين منابع مالي ندارند.

يکي از مقامات آمريکايي که خواست نامش فاش نشود به واشنگتن تايمز گفت: آمريکا نمي تواند حساب هاي بانکي را در کويت يا قطر ببندد ما به آنها مي گوييم که نگاه کنيد اين افراد سرگرم چه کاري هستند.

اين رويکرد در يک دهه گذشته موفقيت هايي به همراه داشته است؛ بر اساس اين رويکرد مقامات آمريکايي با همتاهاي خود در کشورهايي نظير کويت، قطر و عربستان سعودي براي متوقف کردن جريان نقل و انتقالات مالي براي رهبران اصلي القاعده در پاکستان و افغانستان از نزديک همکاري داشتند. اما زمانيکه موضوع جلوگيري از انتقال کمک هاي مالي به گروههاي تکفيري و گروههاي مرتبط با القاعده در سوريه است، اين راهبرد با موفقيت هاي کمتري همراه شده است و اين امر نشان مي دهد شايد مقامات عربي در کشورهاي حاشيه خليج فارس فشارهاي آمريکا را براي انجام چنين اقدامي کم ارزش تر از درخواست هاي قبلي واشنگتن تلقي مي کنند.

به نظر مي رسد اين کمک هاي مالي باعث افزايش قدرت افراطيون در سوريه شده است.

تحليلگران مي گويند با اينکه دولت اسلامي عراق و شام -- يکي ديگر از گروههاي شورشي وابسته به القاعده در سوريه -- از اين ائتلاف خارج است اما اين گروه نيز به شکلي خطرناک در حال توسعه در اين منطقه است. هر چه جاي پاي افراطيون در سوريه هر روز پررنگ تر مي شود گزارش ها درباره بدرفتاري و جنايت جنگي جنگجويان مخالف در سوريه نيز افزايش مي يابد.

به نظر مي رسد عناصر افراطي در مخالفان سوريه از محدوديت هاي دولت آمريکا براي جلوگيري از اين نقل و انتقالات مالي يا حداقل متقاعد کردن شرکاي خود در خليج فارس براي جلوگيري از ادامه انتقال اين کمک هاي مالي، سود مي برند. مقامات رسمي در سفارت کويت در واشنگتن به درخواست واشنگتن تايمز براي اظهارنظر درباره اين مقاله پاسخ ندادند.

اما مقاله اي که ماه گذشته فارن پالسي منتشر کرد تا اندازه اي اين شرايط را روشن ساخت. ويليام مک کانتز مشاور بلندپايه سابق دفتر هماهنگ کننده مبارزه با تروريسم وزارت امور خارجه آمريکا نوشت: پادشاهي هاي حاشيه خليج فارس تمايل يا توانايي جلوگيري از نقل و انتقال پول از منابع خصوصي را براي نهادهاي تکفيري و کميته هاي مردمي (در سوريه) ندارند.

مک کانتز نوشت: در اين ميان، کويت اقدام چنداني را براي متوقف کردن اين فرآيند صورت نداده است چرا که اين کشور فاقد قانون کارآمد تامين مالي تروريسم است و به لحاظ سياسي نيز نمي تواند از عهده واکنش اعضاي تکفيري پارلمان خود برآيد. قطر و عربستان سعودي سعي کرده اند مانع از انتقال منابع مالي براي جنگجويان تکفيري شوند اما شهروندان اين کشورها پول هاي خود را به کويت منتقل مي کنند

قدرت گرفتن افراطيون در ميان شورشيان سوريه طوفان سياسي را در ترکيه به راه انداخته است؛ به طوري که رهبر حزب مخالف اصلي ترکيه دولت اين کشور را به حمايت از گروههاي مرتبط با القاعده در يک منطقه جنگي نزديک اين کشور متهم کرده است. کمال قليچدار اوغلو که رهبري حزب مردم جمهوري خواه ترکيه را برعهده دارد ماه گذشته در سخنراني اعلام کرد القاعده اکنون تحت حمايت اردوغان است.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار