دریادار سیاری در جمع خبرنگاران:

دزدان دریایی با انگیزه‌ها و تسلیحات جدید دوباره در صحنه حاضر شدند

فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: ما در ظرف 9 ماه گذشته موردی از دزدی دریایی نداشتیم، اما دزدان دریایی با انگیزه‌ها و تسلیحات جدید که از جاهای مختلف دریافت می‌کنند دوباره در صحنه حاضر شده‌اند.

به گزارش خبرنگار دفاعی - امنیتی باشگاه خبرنگاران، امیر دریادار "حبیب‌الله سیاری" در حاشیه اولین همایش بازخوانی مأموریت‌های عقیدتی سیاسی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در طی 15 روز گذشته دو مورد برخورد شدید با بحث ناامنی در فضای دریای آزاد داشتیم که یک مورد دو هفته پیش بود که دزدان دریایی، کشتی نفت‌کش ما را با تعداد زیادی قایق‌های تندرو مورد هجوم قرار دادند و ناوگروه ما وارد عمل شده و آن‌ها را دور کرده و کشتی به سلامت عبور کرد.

وی افزود: سه چهار روز پیش هم کشتی گازبر ما مورد هجوم دزدان دریایی قرار گرفت که دوباره آن ناوگروه ما وارد عمل شد و این کشتی را از دست دزدان دریایی نجات داد تا به مسیرش ادامه دهد.

امیر سیاری تصریح کرد: همه این موارد در خلیج عدن در ورودی باب‌المندب اتفاق افتاده است، البته ما در ظرف 9 ماه گذشته موردی نداشتیم، زیرا هم کنترل بیشتری به عمل آوردیم هم قاطعانه با این مسائل برخورد می‌کنیم، اما دزدان دریایی با انگیزه‌ها و تسلیحات جدید مانند قایق‌های تندرو از جاهای مختلف به دست می‌آورند دوباره در صحنه حاضر شده و خطوط مواصلاتی همه دنیا را تهدید می‌کنند.

وی گفت: الحمدلله ما امروز توانسته‌ایم خطوط مواصلاتی خود را حفظ کرده و کشتی‌های خود را از دست دزدان دریایی نجات داده و اجازه ندهیم تا تعرضی به کشتی‌ها داشته باشند.

دریادار سیاری در پاسخ به این سؤال که آیا در این زمینه همکاری با کشورهای منطقه داشتید، اظهار داشت: در این مورد خیر؛ مستقلاً عمل کردیم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش درباره اینکه ناوچه آموزشی لقمان در چه مرحله‌ای است گفت: لقمان نام پروژه ساخت ناو آموزشی با عنوان خلیج فارس است.

وی افزود: ما نیاز به ناو آموزشی داریم تا آموزش‌های عملی کارکنان نیروی دریایی که به بدنه این نیرو اضافه می‌شوند را در عرصه دریا به ویژه دریاهای آزاد به انجام برسانیم.

امیر سیاری تصریح کرد: از زمانی که فرمانده معظم کل قوا فرمودند "نیروی دریایی نیروی راهبردی است و باید در آب‌های آزاد دنیا حضور داشته باشد" ما باید از نظر استاندارد آموزشی سطح بسیار بالایی داشته باشیم، زیرا ما در سطح آب‌های بین‌المللی دریانوردی می‌کنیم و اگر در آنجا آموزش استاندارد جهانی نداشته باشیم نمی‌توانیم حضور یابیم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش ادامه داد: بنابراین ما باید به منظور اینکه آموزش و مهارت خود را بالا ببریم به دنبال این هستیم که پروژه لقمان اجرایی شده و ان‌شاءالله ناو آموزشی خلیج‌فارس ساخته شود.

وی افزود: این ناو توانمندی نیروی دریایی را در بحث آموزش و مهارت بسیار بالا می‌برد و چنین یگان‌هایی نیز در منطقه وجود ندارد، لذا این جهشی برای ارتقای توانمندی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران است.

امیر سیاری درباره اینکه چقدر کار اجرایی برای ساخته شدن این ناو باقی مانده گفت: کار اجرایی آن شروع شده اما مطمئناً چند سالی به طول خواهد کشید تابه انجام برسد، زیرا کار نو و جدیدی است و باید متناسب با نیازمندی‌های خودمان که در عرصه اقیانوس‌ها تعریف شده و این طراحی امکان‌سنجی و طراحی مفهومی می‌خواهد همه این موارد پای کار آورده شده تا به انجام برسد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش افزود: ان‌شاءالله با توجه به نیازهایی که خودمان تعریف می‌کنیم و نمونه آن ممکن است در جای دیگر وجود نداشته باشد زمان اتمام ساخت آن را بعداً اعلام می‌کنیم.

امیر سیاری درباره اورهال کردن ناو "لاوان" گفت: ناو لاوان یکی از ناوهایی است که به مناسبت 7 آذر روز نیروی دریایی رونمایی خواهد شد و واقعاً کار علمی و فنی زیادی روی آن انجام شده است.

وی افزود: این ناو یکی از تجهیزاتی بوده که شاید دیگران فکر می‌کردند ما نمی‌توانیم آن را بازسازی کنیم و به عرصه عملیاتی بیاوریم، اما غیر از آن چندین پروژه دیگر نیز که تعمیرات اساسی روی آن انجام شده و حتی دور از انتظار خود ما بوده با همت کارکنان نیروی دریایی در 7 آذر قطعاً رونمایی خواهد شد.

امیر سیاری درباره ناوشکن "سهند" و احتمال استفاده از آن در رزمایش سه ماهه آخر سال گفت: ناوشکن جمهوری اسلامی ایران سهند پروژه‌ای است که در حال انجام بوده و ما ناوی را می‌سازیم که به مراتب پیشرفته‌تر از ناوشکن جمهوری اسلامی ایران "جماران" خواهد بود، اما این ناوشکن برای رزمایش آخر سال آماده نخواهد شد.

وی افزود: به دلیل تدبیری که رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر اینکه هر ناو ساخته شده باید نسبت به ناو قبلی پیشرفته‌تر باشد از نظر علمی و فناوری توانایی حضور در عرصه آب‌های آزاد را داشته باشد یعنی یک جنبه جهانی را با خود داشته باشد ناو سهند ساخته می‌شود.

امیر سیاری تصریح کرد: بنابراین ناوشکن سهند قطعاً پیشرفته‌تر است و وضعیت بهتر و فناوری بالاتری دارد، اما برای رزمایش آخر سال آماده نخواهد شد.

وی درباره زیردریایی بومی "فاتح" گفت: ساخت این زیردریایی در برنامه کار است، اما زمان آن را دقیقاً نمی‌توانم بگویم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش درباره اینکه کدام کشورها قایق‌های تندرو به دزدان دریایی می‌دهند، گفت: من نمی‌دانم ولی ما می‌فهمیم بالاخره این تجهیزات ساخت خودشان نیست، زیرا کشورهایی که دزدان دریایی از آنجا می‌آیند خودشان این توانمندی را ندارند که در عرصه دریا برای برهم زدن خطوط مواصلاتی وارد عمل شوند، لذا مشخص است که این قایق‌های تندرو و سلاح و امکانات ارتباطی پیشرفته از جای دیگری به آن‌ها داده می‌شود.

امیر سیاری تصریح کرد: مقابله با دزدان دریایی فقط به ما مربوط نمی‌شود، زیرا وقتی آن منطقه ناامن است برای همه جای دنیا نا امن است و نزدیک به دو سوم تجارت جهان در آنجا انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در ناامنی که در آن منطقه به وجود آمده قطعاً برای برخی کشورها منافعی وجود دارد که تلاش می‌کنند این ناامنی وجود داشته باشد، یعنی در سایه ناامنی می‌خواهند منافع خود را حفظ کنند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار