قم/

درس «فقه فناوری‌های نوین» در سال جدید تحصیلی آغاز شد

نخستین جلسه درس «فقه فناوری‌های نوین» در سال تحصیلی جدید به مقدماتی در باب سهم فقه در تاسیس و توسعه زندگی اسلامی و ایرانی در روزگار کنونی پرداخت.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، به نقل از روابط عمومی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، «فقه فناوری‌های نوین» عنوان یکی از حلقه‌های دروس حوزوی تشکیل شده در قم است که همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید ایجاد شده است.

حجت‌الاسلام حمید شهریاری که در سال تحصیلی گذشته این سلسله جلسات درسی را به موضوع‌شناسی فنی و فقهی فناوری‌های نوین و مسائل بنیادی‌تری مانند حسن و قبح این فناوری‌ها اختصاص داده بود، مباحث سال تحصیلی جدید را با بحثی فقهی پیرامون «حریم خصوصی در فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات» آغاز کرده است.

مباحث مقدماتی نخستین جلسه در سال جدید، پیش از ورود به بحث پیرامون حریم خصوصی، موضوعی مقدماتی بود که به سهم فقه و فقها در تاسیس سبک زندگی اسلامی و ایرانی اختصاص داشت.

مدرس «فقه فناوری‌های نوین» در این باره با برشمردن مصادیقی از تلاش فقهای متقدم برای استخراج احکام انواع مسائل و مستحدثات زمانه آن‌ها بر تجدید برخی از این نیازها تاکید کرد و افزود: «فناوری حیات انسان‌ها را در اجتماع کنونی دچار تغییراتی بنیادین کرده و بر روی زندگی بشر و سبک زندگی او تاثیرات متقابل مثبت و منفی داشته است. این تاثیرات بسته به مقدار و چگونگی استفاده ما متغیر بوده است. گاهی نیز کاربرد و استفاده ما تعیین کننده نبوده بلکه ما خواسته یا ناخواسته در معرض فناوری قرار گرفته‌ایم.

وی اظهار داشت: فناوری در عرصه‌های مختلف، سبک زندگی ما را تغییر داده است از آن جمله می‌توان به عرصه‌های کشاورزی، صنعت، جنگ، حمل و نقل، اطلاعات، سلامت و ارتباطات اشاره کرد. فناوری گاهی در عوامل اجتماعی دیگری تاثیر گذاشته که آن‌ها هم بر سبک زندگی ما تاثیر دارند. مثل تولیدات رسانه که در حال حاضر با سهولت بیشتری به دست ما می‌رسد و خود این امر موجب تغییرات گسترده در سبک زندگی ما شده است.»/س

برچسب ها: قم ، درس ، فقه ، فناوری ، نوین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.