حجت‌الاسلام سیدعلي خميني : حتی كساني كه افكار امام خميني(ره) را قبول ندارند منكر عظمت ايشان نيستند

حضرت امام برداشت روزآمد و مطابق با دنياي مدرن از اسلام داشتند –كه از آن به عنوان خط اصيل اسلام تعبير كردند- بنابراين پرداختن به هويت و آرمان‌هاي امام مهم‌تر از معرفي صرف شخص امام است.

دست اندركاران هفتمين جشنواره ادبي «يار و يادگار» در آستانه برگزاري اين جشنواره با حجت‌الاسلام والمسلمين علي خميني، نوه حضرت امام ديدار كردند.
به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران،حجت‌الاسلام والمسلمين سيد علي خميني در اين ديدار، ضمن قدرداني از تلاش‌هاي انجام شده براي برگزاري اين جشنواره اظهار كرد: كاركردن براي امام خميني(ره) و راه و انديشه ايشان و همه كساني كه به اين راه علاقه دارند و اين مسير را راه ممتازي در جهان امروز مي‌دانند، كار واجبي است كه مي‌تواند در شكل‌هاي متفاوتي بروز كند.
وي برپايي نمايشگاه های هنری برگزاري جشنواره، حضور در حرم حضرت امام و... را از جمله اين كارها ذكر كرد و گفت: در بررسي جايگاه امام خميني(ره) بايد دو بعد را در نظر گرفت؛ يكي شخص امام و ديگري شخصيت ايشان است كه ضرورت دارد در هر دو حيطه كار شود.
حجت‌الاسلام خميني افزود: شخص امام در دوران كودكي، زندگي حوزوي، دوران مبارزات سياسي، تاسيس نظام و دوره جنگ تحميلي هويت مستقلي دارد و براي معرفي شخص امام برنامه‌ها و نمايشگاه‌هاي متنوع برگزار
كاركردن براي امام خميني(ره) و راه و انديشه ايشان و همه كساني كه به اين راه علاقه دارند و اين مسير را راه ممتازي در جهان امروز مي‌دانند، كار واجبي است كه مي‌تواند در شكل‌هاي متفاوتي بروز كند.
شده است.

وي با بيان اينكه تبار، شخصيت و آرمان‌هاي هر فرد احتياج به نماد دارد، اظهار كرد: همه كشورها، پرچم دارند كه نماد آن كشور محسوب مي‌شود؛ در بعضي مسابقات مهم ورزشي، جام‌ها را به گونه‌اي طراحي مي‌كنند كه بدون تغيير در سال‌هاي بعد به عنوان نماد معرفي شود؛ يا آتشي كه در مسابقات المپيك برافراشته مي‌شود نوعي نماد است ولي انسان نبايد در نماد بماند ؛ چرا كه بايد به حقيقت نهفته در وراي نماد دست پيدا كند.
وي حضرت امام را الگوي مردم دانست و گفت: امام خميني(ره) به بالاترين مقام معنوي رسيدند و شخصيت ايشان براي مردم جالب است؛ حتي كساني كه افكار و عقايد حضرت امام را قبول نداشته باشند، نمي‌توانند منكر عظمت شخص امام شوند.
وي گفت: پشت «شخص» امام، «شخصيت» ايشان وجود دارد كه همان آرمان‌هاي ايشان است.

به گفته حجت‌الاسلام خميني آرمان‌هاي حضرت امام همان آرمان‌هاي ملت مسلمان بود كه در وجود ايشان متبلور شد.
نوه حضرت امام اظهار كرد: هر جا كه از استقلال ملت، اسلاميت و جمهوريت نظام، عدالت، حقوق انساني و... صحبت مي‌شود، انگار حنجره امام است كه در اين مورد سخن مي‌گويد. تمام اينها آرمان‌هاي امام است و بايد پيش از آنكه به شخص امام توجه داشته باشيم به معرفي آرمان‌هاي ايشان اهتمام بيشتري داشته باشيم.
حجت‌الاسلام خميني آرمان‌هاي حضرت امام را چراغ راه انسان دانست و تاكيد كرد: راه امام مي‌تواند چراغ راه آيندگان باشد.
وي معتقد است كه حضرت امام برداشت روزآمد و مطابق با دنياي مدرن از اسلام داشتند –كه از آن به عنوان خط اصيل اسلام تعبير كردند- بنابراين پرداختن به هويت و آرمان‌هاي امام مهم‌تر از معرفي صرف شخص امام است.
حجت‌الاسلام خميني با بيان جملاتي از بيانات حضرت امام در وصيتنامه سياسي الهي ايشان گفت: ما معتقديم برداشت امام از اسلام مطابق با فطرت انساني و دنياي روز است و اگر آرمان‌هاي امام ترويج شود ثمرات و پيشرفت‌هاي خوبي
انسان نبايد در نماد بماند ؛ چرا كه بايد به حقيقت نهفته در وراي نماد دست پيدا كند.
به دنبال خواهد داشت.

كتابت ديوان حضرت امام توسط خوشنويسان معاصر

در ابتداي اين ديدار، حميد هنرجو دبير هفتمين جشنواره ادبي «يار و يادگار»، گزارشي از روند برگزاري اين جشنواره ارائه كرد و خطاب به حجت‌الاسلام علي خميني گفت: در پنجمين جشنواره يار و يادگار خاطره خوشي از شما در ذهن مخاطبان و شركت كنندگان شكل گرفته و شعر زيبايي كه قرائت كرديد در رسانه ها منعكس شده است.
وي ضمن دعوت از حجت‌الاسلام خميني براي شركت در مراسم اختتاميه جشنواره يار و يادگار، زمان برگزاري اين جشنواره را اول آبان ماه همزمان با عيد غدير در مجتمع فرهنگي خمين ذكر كرد و گفت: قبل از برگزاري اين جشنواره، از علاقه مندان و فرهيختگان مختلف نظرسنجي و مخاطب سنجي شده و همه اين بزرگواران خواستار تمركززدايي از اين جشنواره و میزبانی استانهای مختلف کشور از این رویداد فرهنگی و ادبی هستند .
هنرجو، اظهار كرد: سعي كرديم هدف غايي در اين جشنواره، رقابت نباشد، بنابراين از تمامي شركت‌كنندگان دوره‌هاي قبل و تعدادي از چهره‌هاي فرهيخته براي شركت در اين جشنواره دعوت كرديم.
وي به پيشنهاد حجت‌الاسلام والمسلمين حسن خميني براي دائمي شدن دبيرخانه اين جشنواره اشاره كرد و گفت: در اين راستا نگاه كلان‌تري به جشنواره يارو يادگار داشتيم و دو کارگاه ادبی در خمين برگزار كرديم كه با استقبال چشمگير علاقه مندان همراه بود.
وي كتابت ديوان شعر حضرت امام را يكي دیگر از برنامه‌هاي
پشت «شخص» امام، «شخصيت» ايشان وجود دارد كه همان آرمان‌هاي ايشان است.
اين جشنواره ذكر كرد و افزود: در اين طرح،‌نفر از خوشنويسان معاصركشور كه 5 نفر از آنها از شهر خمين هستند، ديوان شعر حضرت امام را كتابت مي‌كنند.
به گفته هنرجو، بخش ویژه این دوه از جشنواره به تکریم مقام استاد اخلاق و عرفان حضرت امام (ره)؛ آیت‌الله محمدعلی شاه‌آبادی اختصاص دارد.
افتتاح رسمي مجتمع فرهنگي خمين همزمان با اختتاميه جشنواره
حسين‌خاني سخنگوی معاونت فرهنگی هنری موسسه تنظیم ونشر آثار امام خمینی و عضو شوراي سياستگذاري جشنواره يار يادگار هم در اين ديدار از افتتاح مجتمع فرهنگي خمين خبر داد و گفت: اين مجتمع با برگزاري مراسم پایانی جشنواره يار يادگار به صورت صورت رسمي آغاز به كار مي‌كند.
وي گفت: در حاشيه اين مراسم ؛ ويژه برنامه كوتاهي در رابطه با معرفي بيت حضرت امام براي مهمانان خارجي و داخلي اجرا مي‌شود.
وی ، اجراي موسيقي سنتي، كتابت ديوان شعر حضرت امام، برپايي نمايشگاهي از آثار تجسمي خوشنويسي و نقاشي، فروش كتاب با تخفيف ويژه و... از جمله برنامه‌هاي اين جشنواره ذكر كرد.
وي اظهار كرد: در نظر داريم از اولين فردي كه خوشنويسي ضریح حضرت امام را انجام داده - كه اهل استان مركزي است - در اين جشنواره تقدير شود.
جشنواره ادبی «یار و یادگار» با محوريت گرامیداشت یاد و خاطره امام خمینی (ره)، به همت موسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني (ره) همزمان با عيد سعید غدير در مجتمع فرهنگي خمين برگزار مي‌شود.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.