شبکه های تلویزیونی سوئیس:

آغاز دور اول مذاکرات هسته ای از ساعت 11 به وقت تهران

برخی از شبکه های تلویزیونی سوئیس از آغاز اولین دور مذاکرات ایران هسته ای و 1+5 تا ساعاتی دیگر خبر می دهند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ، برخی از شبکه های تلویزیونی سوئیس از آغاز اولین دور مذاکرات ایران هسته ای و 1+5 در ساعت 9:30 به وقت محلی این کشور خبر می دهند.

مذاکرات ایران و گروه 1+5 (آمریکا، آلمان،‌ انگلستان، روسیه، چین و فرانسه) به ریاست محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ساعت 11 امروز (سه‌شنبه) در ساختمان سازمان ملل در ژنو آغاز می‌شود و هیئت های شرکت کننده در طی 2 روز به بحث و تبادل نظر درباره برنامه هسته ای صلح آمیز جمهوری اسلامی ایران خواهند پرداخت.

جان کري، وزير امور خارجه آمريکا با ارائه خلاصه اي از تاثير عمومي ديدار رئيس جمهور ايران از نيويورک در مجمع عمومي سازمان ملل، در لندن خاطر نشان کرد بيش از پيش باب ديپلماتيک گشوده شده است.

ايو رسيه، وزير مشاور سوئيس در امور خارجه نيز در تلويزيون دولتي آر تي اس اين کشور اعلام کرد از طرف ايران اراده اي شفاف و تغيير لحن  وجود دارد.

وي که هفته گذشته در تهران بود و سوئيس که بعد از انقلاب اسلامي حافظ منافع آمريکا در ايران است، مي خواهد نقش تسهيل کننده در اين پرونده ايفا کند.

مذاکرات که قرار است دو روز به طول انجامد، ميان ايران و کشورهاي گروه پنج به علاوه يک شامل آمريکا، فرانسه، انگليس، روسيه، چين و آلمان در سطح وزيران امور خارجه يا معاونان آنها پيش بيني شده است. کاترين اشتون، مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا، رياست هيئت مذاکره کننده پنج به علاوه يک را عهده دار خواهد بود.

در آستانه مذاکرات هر يک از طرفين با ابراز خوشبيني از طرف مقابل دعوت کرد درباره اهداف خود سندهاي ملموسي ارائه کند. محمد جواد ظريف، وزير امور خارجه ايران اعلام کرد براي پيشنهاد نقشه راهي به منظور دستيابي به توافق در کم تر از يک سال در نخستين جلسه مذاکرات شرکت خواهد کرد.

وي سپس مذاکرات را به عباس عراقچي، معاون خود و مذاکره کننده ارشد هسته اي واگذار خواهد کرد و در صورت لزوم خود نيز آماده خواهد بود مجددا براي مذاکرات باز گردد.

عراقچي پيش تر خطوط قرمز ايران را درباره غني سازي اورانيوم ترسيم کرده است.

عراقچي اعلام کرد ما در هيچ حالتي اجازه نخواهيم داد غني سازي اورانيوم تعليق، محدود يا متوقف شود. در عوض مي توانيم درباره سطح، شکل و اندازه غني سازي مذاکره کنيم. عراقچي افزود ما همچنين اجازه نمي دهيم حتي يک گرم اورانيوم غني شده از کشور خارج شود .

براي نخستين بار هيئت آمريکايي از بسياري از مسئولان تحريم هاي اقتصادي که به شدت ايران را تحت فشار قرار داده است و همچنين کارشناساني که با مذاکرات آشنا هستند، تشکيل شده است و آنها معتقدند احتمال گشايش در مذاکرات وجود دارد.

به عنوان نشانه گشايش بيشتر، گروهي از سناتورهاي با نفوذ آمريکايي نيز روز دوشنبه اعلام کردند در صورتي که تهران توقف فوي غني سازي اورانيم را به طور کامل بپذيرد، آماده اند تحريم هاي جديد آمريکا عليه ايران را تعليق کنند.

اين چشم اندازها براي رژيم اسرائيل نگران کننده است. 
برچسب ها: بین الملل ، سوئیس ، هسته ای
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار