ایران در مذاکرات ژنو دو خط قرمز دارد/ ظریف باید مطالبات ملت ایران را مطرح کند

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: ایران در مذاکرات ژنو دو خط قرمز بزرگ دارد، اولا 1+5 باید حق بهره برداری از انرژی هسته ای را برای ایران قائل باشد زیرا جمهوری اسلامی ایران هرگز در این مورد گفتگو نمی کند و همچنین باید غنی سازی در داخل کشور ایران انجام شود.



سید حسین نقوی حسینی در گفتگو با گروه استانها باشگاه خبرنگاران با اشاره به آغاز دور جدید مذاکرات 1+5 و ایران اظهار داشت: در این مذاکرات طرفین اظهار امیدواری کردند که به دور از مسائل حاشیه ای به یک نقطه نظر مشترک برسند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: در این مذاکرات، جمهوری اسلامی ایران دو خط قرمز جدی دارد که مورد تأکید مقام معظم رهبری و ریاست محترم جمهوری نیز است و ایران بر اساس رعایت این دو خط قرمز وارد مذاکرات می شود.

وی عنوان کرد: ایران در مذاکرات ژنو دو خط قرمز بزرگ دارد، اولا 1+5 باید حق بهره برداری از انرژی هسته ای را برای ایران قائل باشد، زیرا جمهوری اسلامی ایران هرگز در این مورد گفتگو نمی کند و همچنین باید غنی سازی در داخل کشور ایران انجام شود.

نقوی ادامه داد: در حوزه شفاف سازی، ایران آمادگی دارد در چارچوب NPT با 1+5  همکاری لازم را داشته باشد و 1+5 خارج از انتظارات NPT نمی تواند خواسته ای از ما داشته باشد ولی اگر ابهام و یا سوالی درباره پرونده هسته ای ایران مطرح است، جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد که گزارش جامع ارائه کرده و در راستای شفاف سازی قدم بردارد.

نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ایرادی که 1+5 از ایران می گیرد این است که جمهوری اسلامی ایران به دنبال ساخت بمب هسته ای است که در این زمینه آمادگی لازم وجود دارد که در جهت شفاف سازی موضوع، توضیحات لازم ارائه شود.

این مسئول اضافه کرد: مذاکرات ژنو رهاورد مذاکرات گروه 1+5 با ایران در نیویورک برای رسیدن به راه حل جدید در مورد پرونده هسته ای ایران است.

وی تأکید کرد: وزیر امور خارجه ایران باید در مذاکرات ژنو مطالبات کشور را مطرح کند و ضرورتی هم برای دیدارهای جداگانه وجود ندارد.

نقوی در پایان در پاسخ به سوال احتمال مذاکره وزیر امور خارجه ایران و آمریکا در حاشیه مذاکرات ژنو بیان داشت: دیدارهای جداگانه در حاشیه اجلاس پیش بینی نشده است./ش

برچسب ها: سخنگوی ، کمیسیون ، امنیت ، ملی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.