مشهد/

امنیت غذایی، مؤلفه ی اصلی امنیت و استقلال هر کشور است

کدخدایی گفت: مسأله ی امنیت غذایی برای کشور ها اهمیت استراتژیکی داشته و از مؤلفه های اصلی امنیت و استقلال هر کشور است.



به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد،کدخدایی در همایش روز جهانی غذا اظهار کرد: این موضوع به اندازه ای مهم است که کشورها را برآن داشته روزی را به نام روز جهانی غذا در رویدادهای بین المللی و جهانی ثبت کنند.

وی تولید غذا را اولین تعریف از امنیت غذایی عنوان کرد و افزود: این تعریف که از سال 1975 مطرح شد به تدریج تکامل یافته و بعدها در تعریفی جدید با عنوان "دسترسی آحاد مردم به غذاهای سالم و مغذی و مقوی با هر سلیقه ای برای یک زندگی فعال و سالم " مطرح شد.

دبیر علمی همایش گفت: امروز این تعریف دغدغه و مسئولیت عظیمی را برای بخش های ملی و بین المللی به وجود آورده است.

رییس پژوهشکده ی علوم و صنایع غذایی مشهد با اشاره به اهمیت امنیت غذایی بیان کرد: امروزه ما در دنیا با کمبود غذا مواجه نیستیم و با توجه به افزایش 7 میلیارد نفری جمیعت ظرف 30 سال،17 درصد مازاد کالری داریم اما آمار گرسنگان جهان تکان دهنده است.

کدخدایی عدم دسترسی به منابع غذایی و سیاست گذاری های نادرست را عامل فقیرتر شدن کشورهای فقیر و افزایش آمار گرسنگان دانست و گفت: دسترسی به منابع قدرت باعث شده است که عده ای گرسنه و عده ای دچار چاقی مفرط شوند.

وی گفت: اکنون 842 میلیون گرسنه در جهان وجود دارد یعنی از 8 نفر یک نفر دچار سوء تغذیه است و نمی تواند از زندگی خود لذت ببرد و قربانیان این سوءتغذیه کودکانند به گونه ای که از هر 3کودک 1 کودک از گرسنگی رنج می برد؛ این ها هزینه هایی است که به دنیا تحمیل می شود.

رییس پژوهشکده ی علوم و صنایع غذایی مشهد با اشاره به دغدغه ی امنیت غذایی در ایران گفت: امنیت غذایی برای همه ی کشورها مخصوصاً کشورهای اسلام بسیار اهمیت داشته همان گونه که آموزه های دینی ما تأکید بر امنیت غذایی دارد و یکی از وعده هایی که خداوند به بشر داده رفع گرسنگی را هم طراز با امنیت قرار داده است.

دبیر علمی همایش روز جهانی غذا با پیشنهاد درج روزی به نام "روز غذا" در تقویم ملی ایران گفت: این حوزه نیاز به نگاه جدی مسئولان داشته و آن ها باید علاوه بر تولید به ابعاد مختلف این حوزه اعم از آلودگی مواد غذایی، بسته بندی نامناسب،ضایعات در چرخه ی تولید و... توجه کافی داشته باشند./س

برچسب ها: امنیت ، غذایی ، استقلال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.