مشهد/ دبیرکل خانه کشاورز ایران:

تأمین امنیت غذایی وظیفه ی اول هر حکومت است

دومین همایش روز جهانی غذا در پژوهشکده ی علوم و صنایع غذایی مشهد برگزار شددبیرکل خانه کشاورز ایران که سخنان خود را انتقادی آغاز کرد از همان ابتدا خیلی از آمار و ارقامی که مسئولین قبل از ایشان بیان کرده بودند را رد کرد. نگاه کلانتری متفاوت از دیگران بود و مسأله ی امنیت غذا را فراتر از چرخه ی تولید و مصرف عنوان کرد.


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد،کلانتری گفت: خیلی از آمارها واقعیت ندارد چرا که گرسنگی و فقر یکی از شاخصه های منفی هر ملت است و سیاستمداران خیلی از آمارها را آن گونه که هست بیان نمی کنند همان گونه که دولت احمدی نژاد رشد اقتصادی سال 91 را مثبت 5 اعلام کرد در حالی که آمار واقعی ما منفی 6 بوده است.

وی با تأکید بر اهمیت مسأله ی امنیت غذایی، تأمین و تولید غذا و هم چنین قدرت خرید مردم را از شاخصه های اصلی این مقوله عنوان کرد.

ایران؛ ملتی با قدرت خرید کم

دبیرکل خانه کشاورز ایران گفت: ایران مانند بسیاری از ملت های دیگر قدرت خرید ندارد. کشور ما از محل واردات و تولید داخل بیش از 2500 کیلو کالری تولید می کند اما متأسفانه صدها نفر در این کشور با سوءتغذیه مواجه اند.

کلانتری مسایل اقتصادی را بخش عمده ای از موضوع امنیت غذایی دانست و گفت: مغازه های ما پر از غذاست اما مردمان ما دچار سوء تغذیه هستند چون طبقات پایین جامعه از لحاظ اقتصادی در تنگنا بوده، قدرت خرید نداشته و در نتیجه امنیت غذایی ندارند.

ایران؛ بن بست منابع تأمین و تولید غذا

دبیر کل خانه کشاورز ایران گفت: جهان امروز برخلاف عرصه ی تأمین مواد غذایی، در تولید با مشکل مواجه خواهد شد. و ما نیز در بخش تولید به بن بست خواهیم رسید و شاید هم رسیده ایم.

کلانتری دوباره به آمار و ارقام ارایه داده ی دولت دهم پرداخت وگفت: دولت قبلی اعلام کرد که ایران 94 درصد در تولید غذا به خودکفایی رسیده است اما اگر این گونه بود ما واقعا یکی از خوشبخترین ملت بوده ایم.

وی ادامه داد: سال گذشته 22 میلیون تن غذا با ارزشی بیش از 15 میلیارد و 600 میلیون دلار واردات داشته ایم و هم چنان مدعی خودکفایی هستیم. و بیش از 1000 کیلو کالری مورد نیاز هر فرد در ایران وارداتی است پس خودکفایی ما 44 درصد بوده است و نه 94 درصد.

وی گفت: امنیت غذایی ما در کل در حال تهدید است چه از نظر تأمین و چه از نظر تولید داخل. ما برای تولید غذا به منابع تولید ضربه زده و منابع ژنتیکی را از بین می بریم و کشور را به نابود می کشانیم.

کلانتری تصریح کرد: ایران با قدمتی 10 هزار ساله ،200 میلیارد متر مکعب از آبها ی استاتیک را در 40 سال برداشت کرده است. و در آینده ای نه چندان دور منابع آب و خاک ما فرسوده شده، آب شیرین به اتمام رسیده، منابع تجدید پذیر به تجدید ناپذیر تبدیل شده و زمین ما به تدریج می میرد.

سرمایه گذاری کم عاملی در کاهش امنیت غذایی

وی سرمایه گذاری کم در بخش کشاورزی را یکی از عوامل مهم در کاهش امنیت غذایی عنوان کرد.

دبیر کل خانه کشاورز ایران بیان کرد: کشاورزان ما نیاز به سرمایه گذاری دارند تا بتوانند تولید را بالا ببرند اما متأسفانه سرمایه گذاری ما در بخش کشاورزی بسیار کم است و سرمایه گذاری کم یعنی فشار بر کشاورزان، فشار بر نیروی انسانی، کاهش تولید و در نهایت قدرت خرید کم

وی با اشاره به سخنان قبلی خود گفت:ما بدترین شیوه را برای تأمین مواد غذایی انتخاب کرده ایم و با عملکردهای نادرست خود بسیاری از منابع آبی طبیعی از جمله گاوخونی، بختگان، شادگان و ... را خشکاندیم. ما امروز نیازمند 12 میلیارد دلار برای جبران آسیب های انسان به این منابع هستیم.

کلانتری گفت: طبق آمار بانک مرکزی، متأسفانه بالاترین سرمایه گذاری ما در بخش کشاورزی به سال های 56-50 مربوط می شود.

اصلاح ساختار اقتصادی در گرو اصلاح ساختار سیاسی ماست

کلانتری با بیان اینکه تصمیمات سیاسی باید در راستای منافع ملت باشد نه منافع دیگران، گفت: وظیفه ی اول هر حکومت تأمین امنیت غذایی است اما بد تأمین کردن به مراتب بدتر از تأمین نکردن است.

دبیرکل خانه کشاورز گفت: امنیت غذایی ما با پول نفت تأمین می شود نه با تولید داخل. امروز درصدی از افراد جامعه ی ما دچار سوء تغذیه هستند و این در حالی ست که ما منابع خود را به حراج گذاشته ایم.

وی هم چنین ایرانی ها را افرادی باهوش دانست که در تصمیم گیری ها احمقانه عمل می کنند و گفت: امروز هر کس برای خود فکر می کندو اگر نتوانیم ساختار سیاسی را اصلاح کنیم نخواهیم توانست ساختار اقتصادی را درست کنیم.

کلانتری بیان کرد: ما باید مسایل را استراتژیک تر، واقعی تر و بر مبنای واقعیت ها منعکس کنیم که تصمیمات اشتباه نگیریم. ما باید به حاکمیت بخط مشی داده و به آنها بفهمانیم که راهکارهایشان اشتباه است زیرا تا سرمایه گذاری نشود تولیدی نخواهد بود و امنیت غذایی نیز نخواهیم داشت.

کلانتری گفت: 35سال از انقلاب گذشته است و شعارهای سال های انقلاب برای زندگی امروز قابل دفاع نیست. زندگی امروز تغییر کرده است./س

برچسب ها: تأمین ، امنیت ، غذایی ، وظیفه ، حکومت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.