بی بی سی گزارش داد:

فضای خوش‌بینانه در روز نخست مذاکرات ژنو حاکم بود

بی بی سی گزارش داد: روز نخست مذاکرات ایران و کشورهای ۱+۵ در ژنو درباره برنامه هسته‌ای در فضایی پایان گرفت که دو طرف درباره آن ابراز خوش‌بینی کرده‌اند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از  بی بی سی، هیئت‌های ایران و شش کشور آمریکا، انگلیس، چین، روسیه، فرانسه به علاوه آلمان برای دو روز در ژنو سوئیس درباره آینده برنامه هسته‌ای ایران مذاکره می‌کنند.

روز اول این مذاکرات سه‌شنبه ۱۵ اکتبر (۲۳ مهر) برگزار شد و امروز چهارشنبه این مذاکرات ادامه پیدا می‌کند.
 
ایران اعلام کرد در این نشست، پیشنهادی برای مذاکرات مطرح کرده که می‌تواند زمینه‌ساز پیشرفت قابل‌توجهی در این روند باشد.
 
عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران، گفت که شش قدرت جهان از پیشنهاد ایران استقبال کرده‌اند ولی مذاکره‌کنندگان توافق کرده‌اند جزئیات آن را فعلا محرمانه نگه دارند.
 
مایکل مان، سخنگوی کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و نماینده کشورهای ۱+۵ در مذاکرات با ایران، به خبرنگاران گفت که پس از ارائه پیشنهاد ایران، مذاکرات با "خوش‌بینی محتاطانه" پشت درهای بسته آغاز شد.
 
 مان گفته است: "برای نخستین بار، ما مذاکراتی با جزئیات فنی دقیق داشتیم که بعد از ظهر هم ادامه پیدا کرد. "
 
یک مقام ارشد در وزارت امور خارجه آمریکا گفته که روز اول مذاکرات هسته‌ای در ژنو، جدی بوده است. 

روزنامه نیویورک‌تایمز از قول این مقام آمریکایی که نامش ذکر نشده، موضعی مشابه مایکل مان را نقل کرده است.  روزنامه آمریکایی این اظهارنظر را نشانه‌ای احتمالی از جدی‌بودن مذاکرات پس از سال‌ها موضع‌گیری‌های بی‌فایده دانسته است.
 
در همین حال سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا از موضع‌‌گیری رسمی در این باره خودداری کرده و گفته که هنوز برای اظهارنظر در این باره زود است.   معاون وزیر امور خارجه ایران هم گفته "هنوز برای قضاوت خیلی زود است".  با این حال آقای عراقچی گفته روز اول مذاکرات "خیلی خوب" پیش رفته است.   این مقام عالی در هیئت مذاکرات ایران، افزوده است: "خیلی سازنده و خیلی خوب، تبادل‌‌نظر کردیم. خیلی جدی."

بی بی سی افزود: این نخستین دور مذاکرات ایران و کشورهای ۱+۵ پس از انتخاب حسن روحانی به ریاست جمهوری است.
 
بی بی سی گزارش داد: دولت‌های غربی و اسرائیل درباره اهداف ایران از توسعه فنآوری هسته‌ای فرافکنی کرده و در سال‌های اخیر تحریم‌هایی علیه تهران وضع کرده‌اند.  ایران این اتهامات را رد می‌کند و می‌گوید برنامه هسته‌ای‌اش صلح‌آمیز و برای تولید برق یا استفاده پزشکی و تحقیقاتی است.
 
تهران پیشنهاد کاهش سطح غنی‌‌سازی را مطرح کرده است. همچنین در ادامه مذاکرات، عباس عراقچی با وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه آمریکا، مذاکراتی دوجانبه داشته است.
 
رئیس تیم مذاکره‌‌کننده ایران، محمدجواد ظریف است ولی با توجه به این که وزیران خارجه کشورهای ۱+۵ در نشست نیستند، عمده مذاکرات را آقای عراقچی پیش می‌‌برد. ظریف پیش‌‌تر در صفحه فیس‌‌بوک خود نوشته بود که این مذاکرات، "تازه شروع یک راه دشوار و نسبتا زمان‌‌بر است."   او نوشته است: "امیدوارم تا چهارشنبه بتوانیم در مورد نقشه راهی برای رسیدن به راه‌‌حل به تفاهم برسیم".

به گفته خبرنگاران بی‌‌بی‌‌سی در محل مذاکرات، کشورهای ۱+۵ از ایران می‌‌خواهند گام‌‌های به‌‌خصوصی بر دارد. در عوض، آنان وعده می‌‌دهند که بخشی از تحریم‌‌های بین‌‌المللی وضع‌‌شده در سال‌‌های اخیر را لغو کنند.  غرب از ایران خواسته است که غنی‌‌سازی اورانیوم و ذخیره‌‌کردن اورانیوم ۲۰ درصد غنی‌‌شده را متوقف کند.  آنها همچنین از تهران می‌‌خواهند که بخشی از ذخیره اورانیوم خود را به خارج از کشور بفرستد و تاسیسات فردو را تعطیل کند.
 
ایالات متحده و اتحادیه اروپا نیز جداگانه تحریم‌‌های بیشتری علیه تهران وضع کرده‌‌اند.
 
اسرائیل که در سال‌‌های گذشته شدیدترین موضع را علیه ایران و برنامه هسته‌‌ای آن داشته، روی خوشی به احتمال توافق بین تهران و کشورهای ۱+۵ نشان نداده است. بنیامین نتانیاهو روز دوشنبه و پیش از آغاز مذاکرات گفت "اشتباهی تاریخی" است که تحریم‌‌ها علیه ایران سبک شود.
 
با این حال در آمریکا هم که موضع سرسختانه‌‌ای درباره رفع تحریم‌‌های ایران داشته، ۹ سناتور گفته‌‌اند که از تعلیق تحریم‌‌های تازه علیه ایران استقبال می‌‌کنند به شرطی که تهران هم گام‌‌های موثری در کاهش برنامه هسته‌‌ای خود نشان دهد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار